Până acum, peste 5.200 de cărți electronice de identitate au fost emise în cadrul proiectului pilot din județul Cluj, a anunțat joi, 3 noiembrie, Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne. Proiectul se va extinde la nivel național până în vara anului viitor.

Cărțile de identitate cu cip vor avea dimensiunea unui card bancar și, pe lângă datele care se regăsesc și pe cărțile de identitate clasice, aceste vor stoca de asemenea o amprentă facială și două amprente digitale ale solicitantului.

Proiectul pilot privind cartea electronică de identitate a fost lansat la data de 2 august 2021 în Cluj-Napoca. Atunci, autoritățile au spus că această perioadă de teste va dura 6 luni, astfel încât până la finalul anului 2022, toate serviciile de evidență a populației din țară să poată emite aceste carduri.

„Este evident că transformarea digitală nu poate fi limitată la simpla eliberare a unui card de identitate, ci este imperativă crearea unui întreg ecosistem care să stimuleze adoptarea şi utilizarea cărţii electronice de identitate prin dezvoltarea serviciilor publice electronice şi a infrastructurii IT&C capabilă să livreze şi să susţină servicii în regim de înaltă disponibilitate, accesibilitate şi securitate”, a declarat Lucian Bode, ministrul de Interne, joi, 3 noiembrie.

Proiectul s-ar putea extinde la nivel național până în vara anului viitor

Acesta a spus că există deja un proiect-pilot implementat în municipiul Cluj-Napoca şi în cadrul căruia 5.287 de cărţi de identitate electronice au fost deja emise. Lucian Bode a mai adăugat că se dorește extinderea acestui proiect la nivel național până în vara anului 2023.

„Până în vara anului viitor vom extinde la nivel naţional emitere cărţii electronice de identitate. Astfel, estimăm că la nivelul municipiului Bucureşti, în intervalul iunie-iulie anul viitor, vom începe să implementăm acest proiect, iar continuarea extinderii la nivelul marilor municipii se va realiza în a doua parte a anului 2023. Finanţare avem – 200 de milioane de euro –  iar ţinta noastră este între 5 şi 8 milioane de cetăţeni care să deţină cartea electronică de identitate până la finalul anului 2026”, a adăugat. adăugat ministrul de interne.

Care sunt actele de care ai nevoie pentru eliberarea cărții de identitate electronice?

Actele de care ai nevoie pentru eliberarea cărții de identitate electronice sau biometrice sunt:

  • cerere pentru eliberare buletin
  • certificatul de naștere (original și copie)
  • certificatul de căsătorie (în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie)
  • hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă (după caz, original și copie)
  • certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate (în cazul soțului supraviețuitor, original și copie)
  • certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani (după caz, original și copie)
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie)
  • chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate

Tinerii care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot să își facă buletin biometric la cererea părinților sau a tutorilor legali.

Valabilitatea noilor documente:

  • 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani
  • 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani
  • 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani