Mii de cetățeni din Marea Britanie urmează să primească despăgubiri după ce au plătit energia electrică în avans
Furnizorii de energie electrică din Marea Britanie urmează să achite peste 70 de milioane de lire sterline sub formă de compensații și ajutoare financiare destinate clienților care au fost afectați.
Valoarea compensațiilor acordate variază între 40 și 1.000 de lire sterline pentru fiecare client, în funcție de severitatea cazului.
Situația are legătură cu un scandal izbucnit în urmă cu doi ani, în timpul crizei costului vieții, când s-a constatat că furnizorii de energie au transferat clienții aflați în dificultate financiară către sisteme de plată în avans, fără a le cere consimțământul, notează BBC.
Criza a luat amploare odată cu declanșarea invaziei Rusiei în Ucraina, care a provocat o explozie a prețurilor la energie electrică. Furnizorii au recurs la măsuri controversate, precum reconfigurarea de la distanță a contoarelor inteligente sau instalarea forțată a unor contoare noi.
Situația a stârnit un val de revoltă publică după ce s-a aflat că agenții British Gas au pătruns cu forța în locuințele unor persoane vulnerabile pentru a monta aceste dispozitive.
Ofgem a suspendat toate instalările forțate
Ofgem a intervenit prompt, suspendând imediat toate instalările forțate și demarând o anchetă riguroasă. Investigația a relevat că furnizorii nu au respectat standardele impuse în modul în care au tratat clienții.
Până în prezent, opt companii din sectorul energetic au acordat sprijin financiar în valoare totală de 55 de milioane de lire sterline.
Suma de 5,6 milioane de lire sterline va fi distribuită sub formă de despăgubiri către aproximativ 40.000 de clienți afectați, iar alte 13 milioane vor fi alocate pentru anularea datoriilor acumulate de persoanele care au fost supuse instalărilor forțate.
„Instalările involuntare au fost o ultimă soluție – dar necesară – în cazurile în care încercările repetate de a rezolva datoria față de client prin alte mijloace au fost nereușite”, a explicat Dhara Vyas, director executiv Energy UK.
„Prioritatea noastră a fost să îndreptăm lucrurile pentru cei care nu au fost tratați corespunzător și să ne asigurăm că nu vedem repetarea practicilor greșite”, a spus Tim Jarvis, director general Ofgem.
Cum au fost afectați consumatorii
Aaron King, în vârstă de 54 de ani, din Kent, este unul dintre cei care susțin că furnizorul său de energie a pătruns fără acord în locuința sa pentru a monta un contor nou.
„[Compania de energie] intraseră și montaseră contoare cu plată în avans, luând cu ei polițiști și lăcătuși. M-au taxat și pentru prezența poliției și a lăcătușilor – peste 400 de lire sterline”, a spus el.
King își dorește acum să recupereze o parte din bani prin intermediul acestor măsuri de compensare.
„Deși este corect că aceste reguli au fost înăsprite, este, de asemenea, vital ca și consumatorii să primească despăgubiri pentru suferința cauzată”, a afirmat Dame Clare Moriarty, director executiv Citizens Advice.
Secretarul pentru Energie, Ed Miliband, a catalogat instalarea forțată a contoarelor cu plată în avans drept un „scandal” și a salutat majorarea compensațiilor la suma de 18,6 milioane de lire sterline.
Investigațiile sunt în curs de desfășurare și în cazul altor companii de energie electrică din Marea Britanie. Ofgem a garantat că despăgubirile vor fi virate direct în conturile clienților afectați, fără ca aceștia să fie obligați să întreprindă vreun demers suplimentar.