Schimbare la bancomate
Schimbare la bancomate din luna iulie. Prin această modificare, cea mai mare bancă din Estonia își propune să reducă numărul de cazuri în care clienții își uită cardurile în bancomat.
„Clienții tind să plece de la bancomat după ce primesc numerarul, lăsându-și cardul acolo. Aceasta este o problemă frecventă atât pentru clienți, cât și pentru bancă”, a explicat Ede Raagmets, șeful serviciului de relații cu clienții la Swedbank.
„De aceea, am testat o secvență diferită la anumite bancomate: mai întâi cardul, apoi numerarul. Rezultatele au arătat clar o scădere semnificativă a numărului de carduri rămase în bancomate”, a declarat Ede Raagmets.
Numerarul este uitat mult mai rar decât cardurile
Schimbarea i-a făcut pe unii să se întrebe dacă nu cumva oamenii vor începe acum să uite numerarul. Riscul există, dar banca a menționat că, în practică, numerarul este uitat mult mai rar decât cardurile.
„Dacă un client uită să-și ia numerarul, bancomatul este programat să retragă automat banii neîncasați după o perioadă scurtă de timp”, a adăugat Raagmets. „În acest fel, se pot evita pierderile financiare și, dacă este necesar, clientul poate contacta banca pentru a solicita clarificări sau o rambursare”, a precizat el.
Modificarea se va aplica tuturor bancomatelor Swedbank din Estonia
Modificarea se va aplica tuturor bancomatelor Swedbank din Estonia și a intrat în vigoare la 1 iulie. Clienții vor fi informați despre actualizare prin notificări afișate pe ecranele bancomatelor.
La nivel global, secvența „mai întâi cardul, apoi numerarul” este utilizată în mod obișnuit. Cu toate acestea, de la început, marile bănci estoniene au folosit ordinea inversă.
Alte bănci nu vor să facă această schimbare
Potrivit lui Karel Hanni, șeful departamentului de relații publice de la Luminor, banca va continua să utilizeze sistemul său actual, în care numerarul este eliberat mai întâi, cardul fiind returnat ulterior.
„Am discutat anterior despre posibilitatea de a schimba secvența, dar rata cardurilor uitate nu a fost semnificativă”, a spus Hanni.
În opinia sa, schimbarea ar crește riscul ca clienții să uite numerarul, așa că ambele abordări vin cu propriile avantaje și dezavantaje.
De asemenea, bancomatele SEB eliberează mai întâi numerarul și returnează cardul ulterior, iar banca nu are în plan să modifice acest sistem.
„Returnarea cardului în etapa finală susține un flux de utilizatori în care mulți clienți doresc să continue cu alte operațiuni la bancomat după retragerea numerarului, ceea ce necesită introducerea cardului”, a explicat Evelin Koplimäe, șeful departamentului de strategie pentru clienți la SEB.
În martie 2025, existau 664 de bancomate în Estonia.