Oprirea neregulamentară este una dintre cele mai frecvente abateri comise de șoferii din România. Deși adesea tratată cu superficialitate, această contravenție poate duce la sancțiuni semnificative și blocaje rutiere. Modificările aduse la Codul Rutier începând cu 1 ianuarie 2025 includ majorarea punctului de amendă și o redefinire clară a locurilor unde oprirea sau staționarea sunt strict interzise. Noile sancțiuni pot ajunge la sume de peste 1.200 de lei, iar autoritățile au libertatea de a ridica vehiculele parcate neregulamentar.

Ce este considerată oprire neregulamentară în Codul Rutier 2025

În Codul Rutier 2025, oprirea reprezintă imobilizarea voluntară a unui vehicul pentru cel mult 5 minute. Dacă această acțiune are loc într-un spațiu unde semnele rutiere sau legislația interzic acest lucru, vorbim despre oprire neregulamentară. Acest tip de încălcare este sancționat chiar dacă șoferul rămâne în vehicul sau intenționează să plece rapid.

Printre zonele unde oprirea este interzisă se numără trecerile de pietoni și apropierea de acestea, stațiile mijloacelor de transport public, trotuarele fără marcaje speciale, și zonele semnalizate cu indicatoare precum „Oprirea interzisă”. De asemenea, nu este permisă oprirea pe poduri, în curbe sau în intersecții, inclusiv în cele cu sens giratoriu.

Este interzisă și oprirea în dreptul trecerilor la nivel cu calea ferată, la mai puțin de 50 de metri de acestea. Alte zone interzise includ benzile pentru bicicliști sau transport public, și acele porțiuni unde vizibilitatea este redusă sub 50 de metri.

Este interzisă oprirea:

  • pe trecerile de pietoni sau la mai puțin de 25 de metri înainte de acestea;
  • în stațiile de transport public (autobuz/tramvai);
  • pe trotuar, fără marcaje speciale;
  • în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
  • pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea;
  • pe poduri, pe şi/sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
  • în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
  • în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
  • pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
  • în locurile unde este interzisă depăşirea;
  • pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor.

Staționarea – mai gravă decât oprirea în Codul Rutier

Staționarea diferă de oprire prin durata imobilizării vehiculului. Dacă oprirea este sub 5 minute, staționarea înseamnă depășirea acestui timp fără a exista un motiv tehnic sau de urgență.

amendă șoferi, parcare ilegală, loc de parcare
SURSA FOTO: Facebook, Primăria Sectorului 6

În 2025, Codul Rutier prevede interzicerea staționării în aceleași locuri ca și oprirea, dar introduce și noi restricții.

Printre interdicțiile specifice se numără: drumurile publice mai înguste de 6 metri, căile de acces către proprietăți, rampele și pantele sau zonele semnalizate cu indicatorul „Staționare interzisă”.

În aceste situații, pe lângă amendă, autoritățile pot decide ridicarea vehiculului, chiar dacă șoferul revine la mașină în timp ce se desfășoară procedura.

Staționara este interzisă în:

  • zona de acțiune a indicatorului cu semnificația staționarea interzisă;
  • pe drumurile publice cu o lățime mai mica de 6 m;
  • în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
  • în pante și în rampe, în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația Staționare alternantă.

Amenzile actualizate în 2025 pentru opriri și staționări

Creșterea valorii punctului de amendă la 202,5 lei are un impact direct asupra sumelor plătite de contravenienți.

  • Oprirea în locuri interzise atrage 2-3 puncte de amendă, adică între 405 lei și 607,5 lei.
  • Pentru staționarea interzisă, sancțiunile sunt mai dure: 4-5 puncte de amendă, echivalentul a 810 – 1.012,5 lei.
  • Oprirea pe trotuar, fără marcaje speciale, este sancționată mai aspru. În acest caz, amenda poate ajunge la 1.215 lei, iar vehiculul poate fi ridicat.

Măsura este aplicabilă și în cazurile în care nu se respectă distanța de minim 1 metru necesară circulației pietonilor.

Cine aplică sancțiunile pentru opriri ilegale

Constatarea acestor abateri poate fi făcută atât de polițiștii rutieri, cât și de cei din cadrul Poliției Locale. În cazul în care se constată oprirea sau staționarea ilegală, poliția are autoritatea de a dispune ridicarea vehiculului.

Administrațiile locale sunt responsabile cu transportul și depozitarea autoturismelor ridicate. Vehiculul este dus într-un spațiu special amenajat, iar recuperarea acestuia implică plata unor taxe suplimentare, pe lângă amenda contravențională.

Grilele de sancțiuni rutiere în vigoare

În 2025, sancțiunile rutiere sunt împărțite în funcție de clase:

  • clasa I (2 – 3 puncte de amendă) = 405 lei – 607,5 lei;
  • clasa a II-a (4 – 5 puncte de amendă) = 810 lei – 1012,5 lei;
  • clasa a III-a (6 – 8 puncte de amendă) = 1.215 lei – 1.620 lei;
  • clasa a IV-a (9 – 20 puncte de amendă) = 1.822,5 lei – 4.050 lei;

Pe lângă acestea, depășirea vitezei legale atrage penalizări suplimentare. De exemplu, pentru un exces de 10-20 km/h, se aplică 2-3 puncte de amendă și 2 puncte de penalizare.

Dacă viteza este depășită cu peste 70 km/h, se poate ajunge la suspendarea permisului pentru 120 de zile.

Sancțiuni aplicate în funcție de viteza cu care ai depășit limita legală:

  • 10-20 km/h peste limită: 2-3 puncte de amendă + 2 puncte penalizare;
  • 21-30 km/h: 4-5 puncte de amendă + 3 puncte penalizare;
  • 31-40 km/h: 6-8 puncte de amendă + 4 puncte penalizare;
  • 41-50 km/h: 9-20 puncte de amendă + 6 puncte penalizare;
  • Peste 50 km/h: 9-20 puncte de amendă și suspendarea permisului pentru 90 de zile;
  • Peste 70 km/h: 9-20 puncte de amendă și suspendarea permisului pentru 120 de zile.

Prescripția sancțiunilor și executarea acestora

O amendă rutieră se prescrie în 6 luni de la comiterea faptei dacă nu este aplicată. Dacă procesul-verbal nu ajunge la contravenient în termen de 2 luni, sancțiunea nu poate fi executată.

Totodată, dreptul statului de a iniția executarea silită pentru aceste amenzi expiră în termen de 5 ani, începând cu 1 ianuarie al anului următor aplicării sancțiunii.