Acord provizoriu privind Codul frontierelor Schengen

Președinția belgiană a Consiliului UE și negociatorii Parlamentului European au ajuns marți la un acord provizoriu privind amendarea legislației UE care reglementează zona Schengen, atât la frontierele externe, cât și la cele interne. Potrivit unui comunicat de presă al Consiliului UE, schimbările convenite vor spori coordonarea UE și vor îmbunătăți instrumentele pentru statele membre în fața provocărilor la frontierele UE.

Ministrul belgian de interne, Annelies Verlinden, a subliniat că libertatea de circulație între frontierele interne și securitatea frontierelor externe reprezintă pilonii esențiali ai spațiului Schengen. Acordul de revizuire a Codului frontierelor Schengen va clarifica și consolida acești piloni.

„A circula liber între graniţele noastre interne şi securitatea frontierelor noastre externe sunt cele două pietre de temelie ale spaţiului Schengen. Acordul încheiat astăzi (marţi – n.r.) de revizuire a Codului frontierelor Schengen va clarifica şi consolida aceşti doi piloni”, a declarat ministrul de interne belgian Annelies Verlinden, a cărei ţară deţine preşedinţia Consiliului UE în acest semestru.

Printre modificările agreate se află reguli mai clare privind reintroducerea controalelor la frontieră, pentru a asigura că acestea sunt utilizate ca o măsură de ultimă instanţă. De asemenea, se propun soluţii pentru situaţiile în care migranţii sunt instrumentalizaţi în scopuri politice, precum şi măsuri comune pentru armonizarea restricţiilor de călătorie în caz de urgenţe de sănătate publică.

Noul cod va oferi statele membre noi instrumente pentru gestionarea eficientă a frontierelor externe, în special în situaţiile în care migranţii sunt folosiţi în scopuri politice. Între modificările convenite se numără limitarea punctelor de trecere a frontierelor sau reducerea orelor de funcţionare a acestora.

Noi instrumente legate de migrație

Instrumentalizarea migranţilor este definită ca situaţia în care o ţară terţă sau un actor nestatal încurajează sau facilitează circulaţia cetăţenilor din ţări terţe către frontierele externe ale UE pentru a destabiliza UE sau un stat membru.

Pentru reintroducerea şi prelungirea controalelor la frontierele interne, cadrul propus clarifică procedurile. Statele membre pot reintroduce controalele ca excepţie în cazul unei ameninţări grave la adresa ordinii publice sau a securităţii interne, dar acestea trebuie să evalueze necesitatea şi proporţionalitatea reintroducerii lor. Astfel de controale vor fi limitate în timp şi vor necesita aprobarea Comisiei, altor state membre şi Parlamentului European.

De asemenea, s-au convenit măsuri alternative la controalele la frontierele interne, care vor permite statelor membre să limiteze reintroducerea acestora în mod substanţial, menţinând totuşi securitatea şi libera circulaţie.

Noul cod introduce şi măsuri alternative pentru a contracara mişcările neautorizate ale cetăţenilor unor ţări terţe în spaţiul Schengen. Astfel, un stat membru poate transfera cetăţenii ţărilor terţe reţinuţi în zona de frontieră către statul membru de origine. Reţinerea trebuie să se facă în cadrul unei cooperări bilaterale.

Noul Cod al frontierelor Schengen va permite adoptarea de restricţii temporare de călătorie la frontierele externe în caz de urgenţă de sănătate publică la scară largă, cum a fost cazul pandemiei de COVID-19. Aceste restricţii pot include măsuri precum testarea, carantina şi autoizolarea.

Acordul provizoriu va fi transmis reprezentanţilor statelor membre în Consiliu pentru confirmare şi va trebui să fie adoptat oficial de Consiliul UE şi de Parlamentul European.