România este singura ţară din Europa Centrală şi de Est (CEE) care va înregistra o creştere a volumului vânzărilor de retail în 2009, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă PriceWaterhouseCoopers (PwC).

Conform datelor PwC, dacă în 2008 rata de creştere a volumului vânzărilor de retail era de 9,6%, în 2009 situaţia s-a inversat complet, ajungându-se la o scădere medie de 3,6%. Cu toate acestea, ţara noastră este singura din Europa Centrală şi de Est care va raporta un avans de 3%. Cel mai mare declin va fi însă raportat în Ucraiona, -12,1%, şi în Republica Cehă, -7,7%.

„Cifra de 3% creştere pentru retailul din România este o estimare, având ca sursă Economist Intelligence Unit.  De asemenea, estimările prezentate se bazează pe analize făcute în prima jumătate a anului 2009 şi, într-o piaţă în plină recesiune, aceste estimări sunt revizuite periodic.  Comparaţia cu tările din jur este relevantă dar trebuie avute în vedere toate particularităţile pieţelor respective şi, în special, gradul de dezvoltare al sectorului retail din fiecare ţară analizată”, a argumentat, pentru capital.ro, Mihai Anita, Partener, Departamentul de Audit, PricewaterhouseCoopers România.

Creşteri şi în 2010

Pentru 2010, PwC estimează că România va avea o creştere pe retail de 4,3%, în timp ce în 2011 se va ajunge la un avans de 6,9%, tot cele mai mari din regiune.

Anul 2010 va fi marcat de scăderi a volumului vânzărilor de retail în Bulgaria, Ungaria, Turcia şi Ucraina, restul ţărilor revenind pe un trend ascendent.

Cheltuieli mai mari pe haine

În cazul cheltuielilor pentru articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte România se va menţine şi în acest an pe un trend ascendent, în ciuda crizei. Potrivit PwC în 2009 în ţara noastră vânzările în acest sector vpr ajunge la 4 miliarde de dolari, pentru ca în 2010, să treacă uşor peste această valoare. Raportul mai arată că în aproape ţările din CEE cheltuielile pentru articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte sunt în acest an pe un trend crescător, pentru ca în 2010 să se observe o amorţire la nivelul din 2009. Conform PwC, Rusia continuă să fie o piaţă extrem de atractivă pentru retailerii fashion, aici piaţa înregistrând în acest an un avans cu 4,3% şi de 6,6% în următorii cinci ani.

În regiunea CEE desfăşoară activităţi retaileri de îmbrăcăminte precum operatorul spaniol Inditex, care deţine reţeaua de magazine Zara, dar şi companiile Topshop, Mango, H&M şi Benetton.

Discounterii câştigă

Studiul PriceWaterhouseCoopers mai arată că retailerii specializaţi în vânzări cu discount vor devansa tendinţa generală a pieţei, mai ales în Cehia, Polonia şi Slovacia, unde deţin deja 20% din piaţă.

În România se vor înregistra creşteri cu 9% şi pe segmentul produselor de larg consum, fiind al doilea mare avans din regiune după Cehia. 

Scăderi la nivel mondial

În Europa de Vest, vânzările de retail se vor contracta cu 4% în acest an şi cu 0,9% în 2010, urmând să crească cu 1,1% în 2011, conform PwC.

La nivel mondial, PwC anticipează un declin al volumului vânzărilor de retail de 2,9% în 2009 şi o creştere de 1,4%, respectiv 2,5% peste doi ani.