Cele aproape 3.000 de vehicule comerciale înmatriculate în România în perioada ianuarie-martie 2012 nu înseamnă decât 0,6% din totalul mașinilor de transport mărfuri sau persoane comercializate la nivelul Uniunii Europene. Pentru comparație, în primul trimestru din 2008, cota de piață a României era de peste 1,6%. Prin urmare, criza din ultimii ani a cauzat o pierdere de circa 1 punt procentual. Deși poate părea un recul mic, acest amănunt dezvăluie de fapt degradarea sectorului transporturilor din țara noastră.
Analizată pe segmente, piața vehiculelor comerciale arată că, în zona LCV (vehicule sub 3,5 tone) au fost înmatriculate în acest an 2.040 unități, în creștere cu 19% față de perioada similară din 2011. Înmatriculările din acest an nu mai înseamnă însă decât un sfert din ceea ce se vindea în acest segment în 2008. Și la comerciale grele (peste 16 tone) situația este similară. Față de anul trecut s-a înregistrat o creștere cu 1,6% însă trebuie avut în vedere că, dacă în 2012 au fost înmatriculate 687 de astfel de mașini, în primul trimestru din 2008 erau vândute 786 de unități. În categoria comercialelor medii (3,5 tone – 16 tone) firmele din România au achiziționat în perioada ianuarie-martie 2012 doar 763 de unități în timp ce în 2008 erau înmatriculate 2.128 astfel de vehicule. La categoria vehicule de transport persoane se observă o creștere importantă față de perioada similară din 2011. Astfel, în primele trei luni ale acestui an au fost înmatriculate 184 de autobuze în creștere cu 607,7% față de primul trimestru al anului precedent.
Transportatorii acuză de ani buni lipsa unei strategii naționale în domeniul transporturilor și metodele înrobitoare prin care autoritrățile înțeleg să reglementeze acest sector. Cea mai recentă dovadă de lipsă de viziune a Guvernului este chiar declararea zilei de 30 mai zi nelucrătoare. Deși pentru mulți români această decizie a însemnat încă o zi liberă, pentru mulți transportatori, luarea unei astfel de măsuri fără consultarea lor prealabilă duce la pierderi semnificative. Astfel, conform Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), „odată cu introducerea unei noi zile libere în calendarul populismului iresponsabil, la zilele cu interdicție pentru transportatori (pe drumurile naționale și europene) se mai adaugă încă una și asta în condițiile în care nimeni nu a stat de vorba cu patronatele”. Federația menționează că această decizie „dă peste cap tot fluxul comercial de mărfuri pe teritoriul României”. Asta pentru că, nefiind înștiințați în timp util, transportatrii au contracte în derulare care nu pot fi onorate pentru că mașinile sunt împiedicate să circule. „În timp ce populația României în mare parte va încinge grătarele (…) șoferii vor mânca la gamelă lângă roata camionului așteptând ca efectul populismului cu repercursiuni economice să treacă pentru a pleca către furnizori și beneficiari. Dacă această chestiune ar fi fost discutată cu minimum trei luni înainte, transportatorii ar fi avut timp pentru a-și corela obligațiile contractuale cu noile prevederi”, menționează Augustin Hagiu, președintele FORT.