Șansele ca tariful maxim pentru RCA să reziste toate cele șase luni, așa cum prevede o Ordonanță de Urgență emisă de Guvern, sunt din ce în ce mai mici după ce și un mare actor politic, Partidul Social Democrat, a anunțat că nu susține această inițiativă.

Astfel, plafonarea tarifelor devine o idee respinsă nu doar de Autoritatea de Supraveghere Financiară, de Consiliul Concurenței, de firmele de asigurare și de brokerii din domeniu, dar și de cel mai mare partid parlamentar.

Mai mult decât atât, o parte din transportatori- cei reprezentați de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR)- sunt nemulțumiți de calculele făcute de ASF.

 La o privire mai atentă, și o bună parte a șoferilor care conduc mașini mici vor găsi motive de nemulțumire, așa cum va arăta mai jos o comparație realizată de Capital între prețurile actuale și cele care ar trebui să fie impuse prin lege.

La ora la care scriem acest text, tarifele maxime nu au fost adoptate în piață, deși ASF a terminat calculele de trei zile.

Textul Hotărârii care urmează să implementeze plafoanele nu a plecat încă din primul loc unde a fost trimis: Ministerul Finanțelor. Această întârziere este primul semn că procedura de implementare nu este deloc o formalitate, mai ales că nimeni nu și-a asumat, pe față, inițiativa de a plafona prețurile, dar cineva va trebui să găsească o formulă pentru a implementa prevederile OUG fără să înaclce legislația europeană și fără să riște o contestație la Curtea Constituțională.  

 

O idee a Guvernului care are toate șansele să moară în Parlament

 

Pentru ca România să devină, în ciuda voinței tuturor, singura țară din Uniunea Europeană care să aibă un tarif  RCA al cărui nivel maxim este fixat prin lege, trebuie parcurși mai mulți pași.

Primul pas l-a făcut Guvernul Cioloș care, sub presiunea mitingurilor de protest ale transportatorilor, a adoptat o Ordonanță de Urgență al cărei principal articol însărcina Autoritatea de Supraveghere Financiară  să calculeze un tarif maxim aferent RCA pentru toate tipurile de autovehicule înmatriculate în România.

ASF a făcut deja aceste calcule și s-a trecut la următorul pas unde, la momentul publicării acestui text, a și rămas. Este vorba despre analiza și avizul Ministerului Finanțelor. De la MFP, proiectul de Hotărâre va trebui discutat și aprobat în ședință de Guvern. Ultimul aviz pe HG ar trebui să îl dea Consiliul Concurenței, care nu s-a arătat deloc entuaziasmat de inițiativa de a plafona prețurile.

Toate aceste instituții vor trebui să analizeze atent Hotărârea cel puțin din motivul că ea statuează un fapt fără precedent în România.

Chiar și în situația în care tot acest traseu este finalizat într-un timp decent, șansele ca tariful maxim să fie îngropat prematur sunt extrem de mari.

Ca orice Ordonanță de Urgență, OUG privind RCA urmează, după adoptare un traseu de avizare în Parlament. Traseul legislativ a început deja, la Comisia de Buget Finanțe din Senat, unde a primit aviz negativ cu votul tuturor membrilor.

Mai departe, OUG va merge, cu această recomandare, în plenul Senatului. Mai departe, actul normativ se va duce către Comisiile de Buget Finanțe și Juridică din Camera Deputaților și, mai apoi, în plenul Camerei, care este și for decizional.

Nu doar că toate entitățile enumerate mai sus sunt dominate de parlamentari PSD (partid care a anunțat, într-un comunicat, că nu susține tariful maxim), dar parlamentari din diverse alte partide (cum ar fi Andreea Paul Vass de la PNL) s-au declarat nemulțumiți de tarifele calculate de ASF.

Prin urmare, șansele ca OUG să fie respinsă sunt foarte mari, iar o respingere echivalează cu abrogarea ei.   

 

De ce mulți șoferi au de pierdut din plafonarea tarifului

 

Noul tarif maxim pentru RCA dezavantajează șoferii cu un comportament bun în trafic și, în același timp, îi avantajează pe cei care conduc în orașe mari, aglomerate, cu o frecvență mare a daunelor. Este una dintre primele concluzii care se pot trage dintr-o comparație simplă între prețurile actuale ale RCA și nivelul maxim ce a fost stabilit, ieri de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

ASF a arătat că , pentru un automobil cu o capacitate cilindrică de 1,4 litri (exact cât cel mai comun motor pe benzină cu care este dotată Dacia Logan), un șofer cu vârsta între 31 de ani și 40 de ani va plăti maximum 610 lei pentru asigurare sa RCA. Aceasta se va întâmpla după ce noul tarif va intra în vigoare. În clipa în care scriem acest text, însă, șoferii din cel puțin 20 din cele 40 de județe ale țării plătesc o asigurare mai ieftină decât acest nivel.

Este vorba despre persoanele care au mașinile înmatriculate în majoritatea județelor din Ardeal, Banat, Crișana și o parte a Olteniei, dar și cei din județe dunărene precum Giurgiu, Ialomița, Tulcea sau Călărași. Pentru că în aceste județe se întâmplă mai puține accidente decât în altele, firmele de asigurare aplică un tarif mai mic, uneori la jumătate față de alte zone.

Concret, în Alba, Covsana, Harghita, Mehedinți sau Maramureș, nu dai astăzi peste 450 de lei pe RCA, dacă ai profilul prezentat mai sus și dacaă nu ai accidente la activ. În același timp, cu o mașină înamtriculatăîn București, ar trebui plătiți aproape 800 de lei, după cum arată datele brokerilor.

ASF îi discrimează  pe șoferii din județele “bune’, pentru că a decis să elimine din criteriile de calcul al tarifului zona unde este înmatriculat autovehiculul. Așadar, toată lumea se va raporta la acealși tarif maxim ceea ce înseamnă, pe cazul nostru, că persoanele din județele despre care vorbeam mai sus vor plăti cu până la 40% mai mult decât în prezent. Este drept, cei din București, Brăila, Iași sau Constanța unde tarifele trec de 750 de lei, au motive de bucurie pentru că prețurile le scad cu cel puțin 140 de lei.

 

Atenție, mor brokeri!

 

Impunerea unor prețuri maxime ale polițelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) și reducerea comisioanelor încasate îi vor obliga pe brokerii de asigurări fie să renunțe să mai vândă polițe timp de șase luni, fie să ”vină cu bani de acasă” pentru a-și păstra clienții, a declarat miercuri, pentru News.ro, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR), Bogdan Andriescu.

”Brokerii vor trebui să vină cu bani de acasă pentru a-și păstra clienții. Am speranța că măsura nu va fi aprobată de Consiliul Concurenței, altfel nu vom avea o piață normală timp de șase luni”, a afirmat președintele UNSICAR, pentru News.ro.

Președintele Consiliul Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat luna trecută că autoritatea a acceptat doar ca măsură temporară activarea unei clauze prin care să se înghețe tarifele RCA timp de șase luni, până la adoptarea legii care va reglementa piața.