În prezent, diverși expeditori și furnizori de piese auto se îndepărtează deja de mărfurile rusești, punând presiune pe producătoriii de automobile care se confruntă deja și cu deficitul de cipuri cu scumpirile energiei electrice.

„În primul rând, ceea ce se întâmplă este că avem o escaladare a costurilor care vine de la materiile prime și energie, care va pune mai multă presiune asupra modelului de afaceri”, a spus Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, conform Reuters.

Luni, 7 martie, aluminiul și paladiul au atins cote maxime, iar marți, 8 martie, prețul actual al nichelul a depășit 100.000 de dolari americani pe tonă.

Andreas Weller, directorul executiv al Aludyne (o companie care produce piese din aluminiu și magneziu pentru producătorii de automobile) a observat o majorare a prețului la aluminiu cu 60% în doar patru luni. În contextul scumpirilor actuale, acesta a explicat că a fost nevoit să le solicite clienților săi să plătească suplimentar.

„Unii sunt mai înțelegători și mai cooperanți decât alții, dar nu putem supraviețui fără asta”, a declarat Andreas Weller.

De altfel, directorul executiv al Stellantis susține că rezolvarea problemei actuale privind lipsa cipurilor ar putea ajuta producătorii de automobile să compenseze prețurile ridicate ale metalelor și ale energiei electrice.

Volkswagen și BMW, afectate de războiul dintre Rusia și Ucraina

Volkswagen și BMW au fost deja afectați de tensiunile actuale din Europa de Est întrucât războiul dintre Rusia și Ucraina a forțat producătorii ucraineni de cablaje să-și oprească producția.

În plus, Rusia este un furnizor important de metale grele pentru Germania. În 2020, importurile rusești au reprezentat 44% din importurile de nichel ale Germaniei, 41% din importurile de titan, o treime din importurile de fier și 18% din importurile de paladiu.

Recent, furnizorul german de oțel și aluminiu Voss Edelstahlhandel a renunțat la parteneriatul cu companiile rusești deoarece cumpărarea de mărfuri rusești reprezintă o finanțare indirectă a invaziei Rusiei.

„Chiar dacă aluminiul nu este pe lista de sancțiuni, este folosit de Rusia pentru a introduce bani în țară și, prin urmare, renunțăm”, a declarat Thorsten Studemund –  directorul executiv al Voss Edelstahlhandel.

Rusia este un mare producător de aluminiu și este al cincilea producător mondial de minereu de fier, potrivit Credit Suisse.

Sancțiunile Occidentului împotriva Rusiei afectează direct producția de mașini

Caspar Rawles, director de cercetare la compania de consultanță de specialitate Benchmark Mineral Intelligence, susține că, deși Rusia reprezintă 5% din producția globală de nichel, furnizează aproximativ 20% din nichelul de calitate superioară la nivel global. Reamintim că nichelul este folosit în fabricarea bateriilor pentru mașinile electrice.

De altfel, prețul paladiului a crescut enorm, iar Rusia reprezintă circa 40% din piața globală.

„Nu există altă opțiune în afară de paladiu și platină pentru convertoare catalitice și nu poți construi o mașină fără un catalizator”, a declarat Chris Blasi, directorul executiv al dealerului de metale prețioase Neptune Global. El a spus că a cumpărat paladiu în decembrie la cota de 1.940 de dolari pe unitate. Luni, metalul acesta a ajuns la 3.440 de dolari pe unitate.