Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Războiul comercial SUA – UE va avea victime colaterale. Nici România nu poate scăpa

Autor: | | 1 Comentarii | 2885 Vizualizari

Globalizarea pare să fi ajuns la un punct de cotitură. Războiul taxelor de import dintre SUA și China, extins acum și către Uniunea Europeană, pare să aibă o direcție nedorită: creșterea prețurilor pentru produsele implicate. Iar industria auto, un exemplu în domeniul comerțului internațional, are mari șanse să devină calul de bătaie al politicienilor avizi de putere și notorietate.

Înger şi demon pentru americani, în funcţie de aparteneţa politică şi de interesul personal, preşedintele Donald Trump, a ameninţat că, după taxele vamale impuse pe oţelul şi aluminiul importate din Uniunea Europeană, ar putea institui o taxă vamală de 20% pe importurile de autoturisme din statele blocului comunitar. El a reacţionat astfel deciziei europenilor de a răspunde cu taxe vamale pentru zeci de produse americane ca represalii după ce Washingtonul a introdus astfel de taxe pe oţelul şi aluminiul importate din UE. „Dacă aceste taxe şi bariere comerciale nu sunt eliminate rapid, vom impune taxe de 20% pe toate autoturismele lor care vin în SUA. Construiţi-le aici !”, scria pe 22 iunie, pe Twitter, preşedintele SUA. 

După doar o săptămână, pe 19 iunie, preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, anunţa că va merge la sfârşitul lunii iulie în SUA pentru a discuta cu Trump despre disputa comercială dintre UE şi SUA. „Voi merge la Washington şi voi prezenta punctul de vedere al europenilor”, a afirmat Juncker, la sfârşitul summitului UE de la Bruxelles. „Nu trebuie să dramatizăm aceste relaţii. Noi avem nevoie de aceste relaţii. Statele Unite au nevoie de aceste relaţii. (...) Nu sunt sigur că vom ajunge la un acord, dar vom încerca”, a promis atunci Juncker. 

La rândul său, cancelarul german Angela Merkel a dat şi ea asigurări că „vom încerca să facem totul pentru a evita un război comercial. De aceea noi, ca să spun aşa, l-am însărcinat pe Jean Claude Juncker să vadă ce acţiuni putem întreprinde”, a spus ea în cadrul unei conferinţă de presă.  „Mă bucur că Europa s-a arătat extrem de fermă şi unită în faţa unui atac inacceptabil al SUA împotriva aliatului său european”, a declarat şi preşedintele francez Emmanuel Macron, referindu-se la punerea în aplicare de către Bruxelles a unor taxe vamale suplimentare la o serie de produse americane ca represalii. 

În loc să aştepte întâlnirea cu Juncker pentru a negocia termenii unei reconcilieri, colericul Donald Trump a preferat ca, pe 2 iulie, să iasă din nou la atac. "Uniunea Europeană face, probabil, la fel de mult rău ca şi China, doar că ea este mai mică", a declarat Trump pentru Fox News. Europenii „au avut în ultimul an un excedent comercial de 151 miliarde de dolari. Şi, în plus, noi cheltuim o avere cu NATO pentru a-i proteja”, a continuat el. „Este teribil ceea ce ne-au făcut", a apreciat miliardarul ajuns preşedinte al Statelor Unite. El şi-a justificat decizia de a impune tuturor partenerilor comerciali ai SUA tarife vamale la importurile de oţel şi aluminiu: „Dacă nu le aplicăm tuturor, atunci ele (n.n. - statele producătoare vizate) trec prin ţări care nu sunt supuse tarifelor şi se pierde mult timp”. Întrebat dacă nu ar fi oportun să se facă mai degrabă un front comun cu aliaţii SUA împotriva Chinei, preşedintele a răspuns negativ. Europenii „nu vor produsele noastre agricole. Cu toată sinceritatea, ei au agricultorii lor şi vor să-şi protejeze agricultorii. Dar noi nu îi protejăm pe ai noştri”, a spus el. 

 

Trump a evocat apoi piaţa auto, anunţând că din luna mai a fost demarat un studiu pentru a stabili eventuale creşteri ale taxelor vamale la importurile de automobile.

Europenii nu coboară garda

Ca într-un meci de box, oficialii europeni au răspuns imediat cu o directă ţintită exact acolo unde Trump se lăuda că va pune America pe primul plan: locurile de muncă. Într-un document trimis Departamentului Comerţului din SUA, UE susţine că taxele vamale la maşini şi componente auto sunt nejustificate şi nu au niciun sens din punct de vedere economic. Mai mult chiar, oficialii europeni au arătat că firmele din blocul comunitar produc aproape 2,9 milioane de maşini în SUA, sprijinind 400.000 de locuri de muncă. 

În 2017, blocul comunitar european a exportat spre SUA maşini în valoare de 37,4 miliarde de euro (43,6 miliarde de dolari), în timp ce în UE au venit din Statele Unite maşini de doar 6,2 miliarde de euro. 

Creşterea preţurilor, doar primul efect

Analiştii industriei auto consideră că primul efect al impunerii unor noi taxe vamale atât pentru vehicule cât şi pentru componente auto va fi o creştere a preţurilor atât pentru clienţii europeni cât şi pentru cei americani. Și asta atât pentru maşinile importate cât şi pentru cele produse local pentru că taxarea componentelor aduse la uzine va avea impact direct asupra preţului final.

Al doilea pas pe care mulţi actori din industria auto vor fi nevoiţi să îl facă va fi mutarea producţiei modelelor cât mai aproape de pieţele cele mai mari pentru acestea. „Adevărul trist este că impunerea de taxe vamale majorate va face producţia să migreze. Dacă tendinţele se vor acutiza, rezultatul inevitabil va fi mutarea producţiei acolo unde se află cea mai mare piaţă pentru modelul respectiv”, consideră Arndt Ellinghorst, analist la Evercore ISI. De asemenea, Ian Robertson, care tocmai a părăsit funcţia de director al BMW, a declarat că „filosofia este foarte simplă. Instalaţiile de producţie trebuie să fie cât mai aproape de clienţi”.

 

„Există puţine industrii care au beneficiat de globalizare mai mult decât cea auto. Întreaga producţie de vehicule se bazează pe transportarea de componente şi maşini finite peste graniţe”, susţine Max Warburton, analist la Bernstein.

Deocamdată, prima companie care a reacţionat la războiul taxelor vamale este Harley Davidson, legendarul producătoramerican de motociclete. Pentru a nu se expune riscului de a fi nevoită să majoreze tarifele, firma a multat producţia modelelor sale cu vânzări mari în Europa la uzine din Brazilia, India sau Tailanda. Este interesant de notat că mişcarea – cât se poate de logică din punct de vedere economic - a provocat mânia preşedintelui Donald Trump, care a considerat-o „inacceptabilă”.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.