Convingerea mea că libertatea e suprema va­loa­re individuală şi socială explică de ce mă simt agre­sat de prezenţa în spaţiul public a imaginii unui adept al ideologiei marxiste, o ideologie totalitară.

«Libertatea începe atunci când îndrăzneşti». Un astfel de slogan publicitar (al unei campanii pentru băuturi răcoritoare – Frutti Fresh) sună destul de bine… poate tocmai pentru că este puţin cam gol pe din­ăuntru. Într-adevăr, el nu ne spune de fapt nimic despre începutul libertăţii (Ce să îndrăzneşti? Oare chiar orice îndrăzneală este sinonimă cu libertatea?). El nu ne spune nimic nici despre unde se sfârşeşte libertatea, întrebare care este, probabil, elementul central al tuturor filosofiilor politice. Dar nu este menirea campaniilor publicitare de a răspunde la întrebări filosofice. Nu sloganul în sine mi se pare însă cel mai deranjant în campania respectivă, ci asocierea sa cu imaginea tot mai invadatoare a lui Che Guevara. Recunosc, convingerea mea că libertatea este suprema valoare individuală şi socială explică de ce mă simt agresat de prezenţa în spaţiul public a imaginii unui adept al ideologiei marxiste, o ideologie totalitară, opusă libertăţii individuale. Însă, conform valorilor în care cred, acest sentiment şi această percepţie subiectivă nu îmi dau dreptul să solicit cenzurarea în vreun fel a acestei campanii. Precizez de la bun început că nu contest libertatea de expresie a companiei European Drinks şi nici libertatea de creaţie a copywriter-ului firmei de publicitate care a conceput campania respectivă. Acest mesaj se doreşte a fi mai mult decât simpla formă de manifestare a libertăţii mele de expresie. Obiectivul său este de a trece dincolo de percepţia mea subiectivă şi de a analiza cât se poate de obiectiv logica acestei campanii.

În primul rând, pare contradictoriu ca o campanie să folosească simultan, pe acelaşi afiş, cuvântul „libertate“ şi imaginea unui personaj care a fost comandantul unei închisori („La Cabaña“). În timpul mandatului său, acolo au fost executaţi prizonieri condamnaţi în procese al căror verdict era cunoscut dinainte. Poate că unii dintre ei erau criminali de război sau „duşmani ai poporului“. Poate că, spre deosebire de ceea ce au făcut tovarăşii lor în restul lumii, comuniştii cubanezi au avut cele mai stricte proceduri pentru a evita erorile judiciare. Totuşi, indiferent dacă împărtăşim sau nu ideea că ideologia comunistă este inerent opusă libertăţii individuale, este caraghios să foloseşti un temnicer şef ca vector de imagine pentru o campanie axată pe noţiunea de libertate.

În al doilea rând, este ironic ca tocmai firma European Drinks să folosească în campaniile sale imaginea unui marxist. Poate că firma de publicitate care a propus campania şi responsabilul de marketing care a acceptat-o nu au ştiut că fondatorii acestei companii au fugit de sistemul apărat de Guevara şi au optat pentru sistemul împotriva căruia acesta a luptat toată viaţa. Sau poate că tocmai asta este ideea. Libertatea lor a început când au îndrăznit să fugă de sistemul lui Che Guevara…

Radu Nechita este conf. dr. la Universitatea Babeş-Bolyai şi preşedintele Centrului Independent de Studii în Economie şi Drept (CISED)