Decizia de săptămâna trecută a guvernului nipon de a naţionaliza un mic arhipelag revendicat de Beijing din Marea Chinei de Est, numit Senkaku de japonezi şi Diaoyu de chinezi, a declanşat numeroase manifestaţii antijaponeze, unele violente, în mai multe oraşe chineze. Aceste proteste au determinat constructorii auto japonezi, inclusiv giganţii Toyota Motor Corp , Honda Motor Co şi Nissan Motor Co, să-şi suspende temporar operaţiunile în China.

Potrivit estimărilor analiştilor de la IHS Automotive, aceste suspendări au redus producţia cu 14.000 de vehicule, ceea ce înseamnă venituri mai mici cu 250 milioane de dolari pentru producătorii auto niponi, pe baza unui preţ mediu de 18.000 de dolari pentru un automobil japonez. Suma finală ar putea să continue să crească. Toyota a informat că activitatea la unele din uzinele sale din China este în continuare suspendată, iar Honda nu a reluat producţia la două uzine.

Nissan este constructorul auto japonez care se bucură de cel mai mare succes pe piaţa chineză şi în consecinţă în prezent este cel mai expus. Vânzările pe piaţa din China, cea mai mare piaţă auto din lume, ar urma să reprezinte 27% din vânzările globale ale Nissan, comparativ cu 18% pentru Honda şi 11% pentru Toyota.

Analiştii susţin că producătorii vor putea să recupereze o parte din producţia pierdută prin creşterea programului de lucru. "Ceea ce este mai important este cum vor reacţiona consumatorii de acum încolo", a declarat analistul BHP Paribas, Koichi Sugimoto. "Nu ar fi ciudat să vedem cum anumiţi consumatori chinezi se gândesc să-şi cumpere automobile sud-coreene mai degrabă decât japoneze deoarece astfel nu vor fi distruse de demonstranţi", a adăugat analistul.

O serie de reprezentanţe Toyota din China au fost atacate de protestatari, iar o reprezentanţă Honda din Beijing a trimis mesaje text clienţilor în care îi sfătuieşte să fie prudenţi.

Agenţia de evaluare Moody’s a spus că este greu de prognozat cum sentimentul anti-japonez va afecta afacerile. "Posibilele implicaţii, într-un scenariu extrem, ar putea include pierderea accesului la o piaţă semnificativă sau reducerea capacităţii producătorilor japonezi de a construi uzine în China", se arată într-un raport Moody’s.

Deşi se situează în urma rivalilor General Motors şi Volkswagen, constructorii auto niponi sunt interesaţi de expansiunea pe piaţa chineză. Toyota vrea să-şi dubleze vânzările până la 1,8 milioane vehicule în anul 2015. La rândul său, Nissan vrea să ajungă la 2,3 milioane vehicule vândute în 2015 şi recent a lansat un automobil special conceput pentru piaţa chineză, denumit Venucia, împreună cu partenerul Dongfeng Motor Group Co.

În pofida încetinirii ritmului de creştere a vânzărilor de autovehicule, China a trecut deja în faţa SUA, devenind cea mai mare piaţă auto din lume.
Sursa: Agerpres