CNIR așteaptă decizia CNSC cu privire la drumul de mare viteză București-Giurgiu
Semnarea contractului pentru elaborarea studiului de fezabilitate al drumului de mare viteză București–Giurgiu este suspendată, după ce una dintre firmele participante la licitație a contestat rezultatul procedurii. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) confirmă că Activ Proiectare Infrastructură, unul dintre cei 11 ofertanți înscriși, a depus o contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), în ultima zi prevăzută de lege.
Contract atribuit, dar neputincios până la clarificarea legală
Contractul fusese atribuit, pe 9 mai, asocierii Proiect Construct Regiunea Transilvania – Roads Design, două companii românești cu experiență în domeniul infrastructurii rutiere. Valoarea estimată a contractului și calendarul de implementare urmează să fie comunicate după clarificarea situației juridice. Potrivit CNIR, documentația și punctul de vedere oficial vor fi transmise către CNSC în termenul legal.
„Compania Naţională de Investiţii Rutiere anunţă că a fost depusă o contestaţie la contractul atribuit pentru realizarea studiului de fezabilitate al drumului de mare viteză Bucureşti-Giurgiu”, informează CNIR.
Primul proiect rutier care va integra modelarea informațională a construcției (BIM)
Drumul de mare viteză București–Giurgiu este primul proiect rutier major în care se aplică în mod explicit conceptul BIM (Building Information Modeling), ceea ce presupune o digitalizare completă a procesului de proiectare și implementare. Tocmai de aceea, interesul din partea mediului profesional și al publicului a fost unul ridicat, transmite CNIR într-un comunicat oficial.

Traseul viitorului drum urmează să fie analizat în mai multe variante, incluzând legături directe atât cu Autostrada A6 (zona Ghimpați), cât și cu rețeaua rutieră a Capitalei (zona A0/Drum Radial 9), precum și conexiuni potențiale cu Autostrada A1 spre Pitești, prin nodurile de la Bolintin și Corbii Mari. Scopul este o conectivitate mai fluidă între Capitală, Giurgiu și coridoarele paneuropene de transport.
Materiale pentru proiect între resurse locale și costuri de import
Studiul va integra și o evaluare complexă a soluțiilor tehnice, cu accent pe optimizarea costurilor și utilizarea resurselor interne.
Directorul general al CNIR, ing. Gabriel Budescu, a subliniat importanța unei analize tehnice privind materialele de construcție, menționând că în caietul de sarcini se solicită evaluarea opțiunilor între materiale din import și cele produse intern. O decizie esențială vizează alegerea între realizarea drumului din beton, cu ciment produs în România, sau din bitum, material care ar trebui importat.
Contestația suspendă procedura și crează riscuri de întârziere
Contestația depusă obligă autoritatea contractantă să suspende semnarea contractului până la pronunțarea CNSC. Procedura este una uzuală în astfel de licitații publice, însă poate genera întârzieri semnificative dacă nu este soluționată rapid. CNIR a anunțat că va transmite în termen legal toate documentele și observațiile solicitate.
Proiectul drumului de mare viteză București–Giurgiu este considerat strategic pentru conectivitatea sudului țării și pentru reducerea presiunii asupra infrastructurii existente. În contextul creșterii traficului între Capitală și granița cu Bulgaria, dezvoltarea acestei legături rapide este privită ca o prioritate majoră în cadrul Master Planului General de Transport.