cateva decenii din Occident. Oferta fast food este in crestere. Peste un sfert din oraseni consuma regulat astfel de meniuri ce abunda in calorii. „Piata produselor semipreparate si fast food creste continuu, pentru ca inlocuieste meniurile gospodaresti si conservele gen «mancarica»“, apreciaza Gheorhge Antochi, presedintele Agricola Bacau, producator de carne si preparate din carne. In paralel cu aceasta tendinta, Antochi spune ca si produsele vegetale castiga tot mai multi adepti, atrasi de imaginea de alimente „sanatoase“. Dar ce inseamna un aliment mai sanatos? „Consumatorii cauta produse usoare, cu continut scazut de grasimi si zaharuri“, spune Nastasia Belc, directorul Institutului de Bioresurse Alimentare. Abundenta alimentelor este pur si simplu coplesitoare pentru organismul nostru, „programat“ de sute de mii de ani sa depoziteze pentru zile negre orice cantitate suplimentara de energie pe care o ia din hrana. Datorita acestei programari, nu putem refuza oferta meniurilor bogate in calorii, chiar daca acestea se depun rapid sub forma de grasime. Nu toate alimentele au insa acelasi efect. De exemplu, zaharul regasit in fructe nu se asimileaza si deci nu trage la cantar. Dar consumul sustinut de alimente procesate, de la snacks-uri la hamburgeri, se traduce in cresterea rapida a greutatii. De aici si problemele consumatorilor occidentali, obisnuiti cu meniurile gustoase si generoase in calorii. Raspunzand la aceasta ingrijorare, industria alimentara a largit oferta cu fructe, sucuri „usoare“, fara zahar, si alimente dietetice, de la „carnea“ de soia pana la laptele fara grasime. Mc Donald’s a introdus si pe piata romaneasca oferta de salate, sucuri naturale si fructe, care sunt comune acum in Vest. „Consumatorii pot gasi la noi produse dietetice si de post“, spune Cristian Savu, director de comunicare la Mc Donald’s, companie aratata in Vest cu degetul de catre grupurile de consumatori pentru meniurile sale ce abunda in calorii. In ciuda dominatiei fast food de pe piata noastra, cererea de produse dietetice urca constant. Agricola Bacau vinde circa 1,5 tone de produse vegetale pe luna, iar in perioadele de post productia creste de cinci ori. La fel se intampla si cu alte produse. „Piata de pateu vegetal in conserva s-a ridicat in 2004 la peste 1.200 de tone. Estimam ca in 2005 piata va cunoaste o crestere de 20-25%“, declara Sorin Bozdog, director comercial la Scandia Romana, societate care a lansat primul produs vegetal in anul 2000. Au aparut si producatorii specializati de alimente vegetale. „Cred ca vom avea vanzari de 40 de miliarde in acest an, dublu fata de 2003, spune Aurelian Eremia, directorul societatii Inedit, care ofera doar produse si bauturi pe baza de soia, de la aperitive la deserturi. Si alte segmente inregistreaza aceeasi tendinta. „Piata cerealelor pentru micul dejun a crescut cu 30% anul trecut“, afirma si Nikolaos Voudouris, presedintele grupului Loulis. Industria alimentara pare pregatita pentru explozia cererii de produse dietetice. Pentru producatori si consumatori ar fi echivalentul unui post (cand cererea pentru astfel de alimente este maxima) care tine pe toata durata unui an.

O problema grea pentru industria alimentara

• Variantele vegetale ale produselor bogate in calorii sunt mai costisitoare pentru producatori din punctul de vedere al productiei si marketingului. Cel mai adesea este folosita soia ca ingredient pentru inlocuirea carnii.
• Produsele proaspete reprezinta o provocare logistica, deoarece au termen de valabilitate redus (cauzat de cantitatea mare de apa retinuta de catre aliment). Cererea tot mai mare de astfel de meniuri proaspete a „provocat“ inovatii in domeniul ambalarii, dar si in structura soiurilor de plante cultivate.
• Cele mai vizate componente pentru inlocuire sau eliminare sunt zaharurile si glucidele, responsabile de cresterea in greutate a consumatorilor.
• In Romania, consumul de produse dietetice urmeaza calendarul religios, posturile fiind perioade de varf pentru consum.

In vest, industria fast food este luata la bani marunti

Consumul intern de produse fainoase creste puternic
Consumul de faina ian. 2005    10,1 kg/pers
Cresterea fata de ianuarie 2004    21,1%
Consumul de carne si produse din carne    2,7 kg/pers
Consumul de lapte si produse derivate    17,1 l/pers
Consumul de zahar    2,3 kg/pers
• In SUA a inceput eliminarea din scoli a automatelor de sucuri racoritoare si meniurilor considerate nesanatoase. Gospodariile americane platesc circa 180 de dolari pe an pentru diferite tipuri de snaks-uri.
• Congresul a votat legislatia care interzice darea in judecata a marilor lanturi de restaurante fast food de catre consumatori.
• Potrivit Asociatiei Europene pentru Studiul Obezitatii, unul din cinci copii se confrunta cu probleme legate de obezitate.
• China se va confrunta cu probleme similare tarilor dezvoltate, avand in vedere popularitatea meniurlor fast food in randul tinerilor.