Inca din toamna anului trecut, fratii Becali, patronii firmei International Sport Management (ISM), porneau mari favoriti in cursa de castigare a drepturilor de televiziune a meciurilor din Divizia A Ursus. Ceea ce trebuia sa fie o mare afacere pentru ei, s-a dovedit pana la urma un esec. In prima licitatie organizata de Liga Profesionista de Fotbal (LPF), compania ISM castigase drepturile tv pentru suma de 5.100.000 dolari. Dupa mai putin de o luna insa, Ioan Becali a anuntat ca firma sa nu poate onora suma licitata. La randul sau, Radu Jeleboglu, directorul de marketing al ISM, a motivat aceasta renuntare prin faptul ca nu s-au gasit parteneri care sa sustina financiar un proiect atat de scump.
Antena 1 a preferat sa cumpere filme
LPF a fost nevoita sa organizeze o noua licitatie. A castigat firma ProSport Group, invinsa ISM-ului din prima licitatie, cu 3.050.000 dolari pentru editia campionatului 2000/ 2001 si cu suma de 1.473.333 dolari pentru etapele 21-34 din actuala editie Divizia A Ursus.
Horatiu Nicolau, in varsta de 35 de ani, conduce aceasta firma care, potrivit spuselor sale, se bucura de o larga autonomie in cadrul trustului Media Pro. Compania a fost infiintata in 1997 si detine pentru Romania, in afara drepturilor tv pentru meciurile din campionatele de fotbal ale Italiei si Angliei, si drepturile pentru cursele bolizilor din Formula 1.
Un fapt inedit inregistrat la a doua licitatie l-a reprezentat participarea companiei Mediapro International, sora mai mare a lui Pro Sport Group, care nu a licitat mai sus de 3.045.000 dolari. Horatiu Nicolau a evitat sa ne dezvaluie ce s-a ascuns in spatele acestei strategii, prin participarea a doua firme aflate sub palaria lui Adrian Sarbu. E usor de intuit insa ca cei de la Media Pro si-au dorit cu ardoare aceste drepturi, cu atat mai mult cu cat primele 20 de etape ale actualului campionat au fost transmise (cu succes de audienta) in exclusivitate de Antena 1. Setea de fotbal autohton a angajatilor lui Adrian Sarbu a fost exprimata (pe fata) de cotidianul sportiv al trustului Pro care a titrat, pe 22 ianuarie, pe prima pagina, cu litere de-o schioapa: „Vom avea Pro TV fotbal”. Ziarul nu uita sa atace Antena 1, spunand ca aceasta s-a retras din licitatie pentru ca nu are bani. La randul sau, ziarul „Jurnalul national”, din familia lui Dan Voiculescu, a replicat cu aceeasi duritate, amintindu-le celor de la Pro ca au datorii la bugetul de stat. Din toate aceste impunsaturi se poate intelege dorinta celor doua televiziuni de a avea aceste meciuri. Lasand la o parte impunsaturile, sa citam in finalul acestui capitol o sursa apropiata conducerii Antenei 1: „Dinamo a ucis acest campionat, prin faptul ca s-a desprins sa fie castigatoare, deci gradul de interes este mai scazut. Pe de alta parte, cu banii pe care i-am fi dat pe meciuri am preferat sa cumparam filme si seriale dintre cele mai bune, pentru aceasta primavara.”
Bucuria castigarii licitatiei nu a ametit conducerea ProSport Group. Horatiu Nicolau si compania au realizat ca estimarile initiale fusesera mult supraevaluate. Din totalul celor 1.473.333 dolari cu care a fost cumparat restul de meciuri din actuala editie vor putea fi recuperate aproximativ 60 de procente. Horatiu Nicolau nu pare afectat: „Ne-am asumat acest risc. Pierderile pe care le vom inregistra la inceput vom incerca sa le compensam pe parcurs. Vom aplica un nou concept de marketing, astfel incat, la finalul anului viitor, sa inregistram chiar si profit.” Posturile Pro TV si TV Romania 1 vor transmite meciurile. Planul lui Horatiu Nicolau este extrem de ambitios. El sustine ca in jurul fiecarei partide televizate se va crea o atmosfera incendiara. Mai mult, seful de la ProSport Group nu va ezita sa le ceara tuturor echipelor din prima liga sa ofere un spectacol fotbalistic pe masura milioanelor de dolari investiti in drepturile tv. Horatiu Nicolau ne-a declarat ca au inceput negocierile cu Eurosport pentru preluarea de imagini din campionatul romanesc, dar inca nu s-a ajuns la detalii financiare.
Meciurile Nationalei atrag publicitate la TVR
Antena 1, Tele 7abc si Prima TV, potrivit spuselor lui, si-au exprimat intentia de a cumpara inregistrari ale meciurilor, desi preturile acestor pachete n-au fost stabilite. De asemenea, si statiile locale din reteaua Pro si TV Romania 1 sunt interesate sa achizitioneze drepturi pentru retransmiterea unor meciuri cu miza regionala.
Exista si reversul medaliei in aceasta afacere cu multe milioane de dolari. Potrivit estimarilor noastre, cheltuielile pentru difuzarea unui meci s-ar ridica la 20.000-25.000 dolari. „Cand pentru un meci CSM Resita-Extensiv Craiova, spre exemplu, oferi o asemenea suma, iar pentru un Inter-Juventus sau Real-Barcelona, oferi sub un sfert din cei 25.000 de dolari, este evident ca ceva nu este in regula, spune Gabriel Stanescu, seful Departamentului Sport din SRTV. In aceste conditii, firmele care detin drepturile pentru aceste campionate au anuntat deja cresteri de preturi pentru sezonul viitor.” Totusi, Gabriel Stanescu afirma ca TVR este datoare, in calitate de televiziune nationala, sa sustina fotbalul romanesc: „Vom incerca sa acoperim din publicitate costurile tehnice ale transmisiilor”. El mai precizeaza ca bugetul alocat pentru transmisiunile sportive din acest an, in care au loc Jocurile Olimpice si CE de fotbal, e foarte mare, astfel incat spera ca ceea ce se va pierde intr-o parte se va compensa intr-alta.
Comparatia se refera la meciurile echipei nationale, unde veniturile din publicitate depasesc, in majoritatea cazurilor, costurile de transmisie. „Desi n-ar fi exclus sa achitam 40.000 dolari pentru a transmite, dau un exemplu, Italia-Romania din preliminariile CM, inclin sa cred ca nu vor exista probleme cu vanzarile de publicitate nici la asemenea sume”, conchide Gabriel Stanescu.