Ca să dezvolți un plan de business nu este chiar așa de simplu cum poate să pară la prima vedere. În afară de finanțare, un start-up are nevoie de consultanță și un spațiu potrivit în care să crească. Aici intervin incubatoarele de afaceri și hub-urile, unde sunt create condiții indiferent de domeniul în care ți-ai construit acest plan. În România sunt foarte multe locuri care sprijină tinerii, întâlnite în special în marile orașe considerate astăzi adevărate „centre de business“, precum București, Iași, Timișoara sau Cluj. „Ideal ar fi ca o persoană care vrea să înceapă o afacere să știe ce va vinde, să cunoască produsul sau serviciul, ce resurse financiare vrea să investească, unde-și propune să ajungă și în ce interval de timp. Dacă știe toate acestea, este ca și cum ar avea planul de afaceri creionat si aspectele esențiale ale afacerii sale deja stabilite“, spune Rodica Lupu, fondator LOOP Operations și Ingenius Hub. 

În practică, cel mai des sunt întâlniți tineri fără un plan conturat, dar cu o idee de business. În general, cei care au șanse reale sunt ajutați și îndrumați de către „mentorii“ unui hub, astfel încât să-și organizeze mai bine traiectoria. „Tocmai din acest motiv ne-am dorit foarte mult ca în cadrul hub-ului să avem o echipă puternică de mentori. Acum putem asista un tânăr antreprenor în întreg procesul de business, de la partea administrativ-contabilă până la obținerea de finanțare“, adaugă Rodica Lupu.

Idei bune și avantaje reale

Cu alte cuvinte, un asemenea de spațiu oferă mai multe avantaje pe care, altfel, nu le poți avea sau ajungi mai greu la ele. Vlad Craioveanu, CEO Impact Hub Bucharest și Impact Hub Cluj-Napoca punctează faptul că, într-un hub, îți poți rafina ideea si poți atrage resursele și partenerii de care ai nevoie pentru a o pune în aplicare și a o dezvolta. „Obiectivul nostru principal a fost acela de a crea o comunitate, de a uni oameni din segmente diferite, cu specializări diferite, aliniați unei viziuni comune, aceea de a avea succes și de a crea un impact pozitiv în societate prin business-ul lor. O comunitate în care au loc frecvent interacțiuni, colaborări, transfer de know-how, și în care se nasc chiar noi idei de afaceri“, detaliază el.

Și pentru că demararea oricărui business necesită timp și efort susținut, peste 50% din participanții la programele hub-urilor funcționează bine după doi-trei ani. Iar afacerile prezente aici sunt din domenii variate cum ar fi: comerț online, programare și webdesign, consultanță, recrutare, educație, fiscalitate, media și publicitate, industrii creative. „Deși în ultimii ani a existat o tendință de creștere procentuală a start-upurilor care merg în zona tehnologiei, industriile creative sunt într-un moment de revenire. Motivul probabil vine dintr-o schimbare de paradigmă pentru o parte din comunitatea freelancerilor care odată cu specializarea înțeleg că potențialul este mai mare și încep să construiasca mici afaceri cu modele de business mai complexe“, explică Vlad Craioveanu. 

De la 170 lei pentru câteva ore pe zi

Așadar, a deveni membru într-un hub înseamnă acces la un spațiu creativ care îți oferă toate beneficiile de care ai avea nevoie la un birou. În general, tarifele pentru membri sunt flexibile, pornind de la ideea că fiecare are nevoi diferite, un mod personal de a lucra. „Cel mai mic abonament la noi, în valoare de 170 de lei, include folosirea spațiului pe timpul serii, în intervalul orar 18:00 -21:00, iar cel mai mare, în valoare de 800 de lei, permite folosirea full-time a tuturor facilităților spațiului cât și participarea nelimitată la evenimentele organizate“, mai spune Craioveanu.

Însă, până la plata unor taxe, este indicat ca tinerii care își doresc să înceapă o afacere să aibă un plan sigur, pentru a avea de la ce se abate. „Nimic nu va merge conform planului, dar, dacă acesta nu există, reacțiile la stimulii pieței vor fi haotice, lucru care duce la eșec garantat. În plus, este bine să știe că orice durează în medie de trei ori mai mult decât estimarea inițială. Nu este o exagerare, se poate verifica“, subliniază Rodica Lupu. Și, nu în ultimul rând, orice antreprenor la început de drum trebuie să facă o selecție atât a oamenilor cu care lucrează, cât și a celor pentru care lucrează.

 

Rodica Lupu, fondatoare LOOP Operations:

”Câteva sfaturi pentru tinerii care vor să atragă fonduri europene”

Există alocări pentru toate tipurile de firme, de la start-up-uri la companii mari. Important este ca fiecare antreprenor să știe ce tip de afacere dorește să înființeze și să nu caute în mod expres să facă o afacere în funcție de apelurile de propuneri de proiecte disponibile. Apelând la un consultant cu experiență, care cunoaște bine apelurile deschise, tinerii antreprenori pot economisi foarte mult timp de cercetare și vor obține răspunsuri corecte.

Tinerii antreprenori nu vor primi finanțare pentru afaceri care s-au mai făcut, de care piața este saturată sau pentru a investi în zone urbane dezvoltate. Se finanțează afacerile non-agricole în mediul rural, afacerile în mediul urban, dar cu excepția regiunii București-Ilfov, și cel mai important de reținut este faptul că se finanțează afacerile inovatoare, producția, afacerile în domeniul IT&C, dar și business-urile creative. Pentru cei care doresc să dezvolte afaceri în domeniul agricol, în mediul rural, există de asemenea fonduri dedicate.

Odată ce apare o idee de afaceri, este bine să fie detaliată împreună cu un consultant încă din faza de validare și să nu aștepte lansarea unui apel de proiecte. Aceasta, deoarece în momentul în care se lansează un apel potrivit pentru business-ul respectiv, timpul pentru scrierea planului de afaceri și a cererii de finanțare este foarte scurt, iar ideea trebuie să fie deja validată și perfect eligibilă în contextul apelului respectiv. Ceea ce este aproape imposibil. Apelând din faza de validare a ideii, chiar dacă pânăla deschiderea apelului pot trece chiar și câteva luni bune, consultantul este în măsură să identifice un apel și să ofere consultanța necesară pentru definitivarea ideii de afaceri. 

Diferența între o afacere finanțabilă și o afacere nefinanțabilă nu o face domeniul de activitate, cu toate că și acesta este important, ci mai degrabă constă într-o serie de alte criterii de eligibilitate, precum: locația, caracterul inovator al afacerii, numărul de locuri de muncă ce se creează prin afacerea respectivă, cifra de afaceri și profitul preconizate, cunoștințele, disponibilitatea antreprenorului de a-și asuma integrarea în muncă și a persoanelor vulnerabile.

De asemenea, este importantă și contribuția proprie a antreprenorului, contribuție ce poate fi asigurata din fonduri proprii sau prin credit bancar.

 

Vlad Craioveanu, CEO Impact Hub Bucharest & Impact Hub Cluj-Napoca:

”Sfaturi pentru tinerii aflați la început de drum”

Expertiza personală – care este acel lucru la care ești cu adevărat bun și cum îl poți valorifica în ideea ta de afaceri;

Resurse disponibile – când te uiți în jurul tău, ce resurse, prieteni sau cunoscuți ai care te vor putea susține și ajuta în demersul tău antreprenorial? O bună ocazie pentru a-ți lărgi rețeaua de cunoscuți și susținători este să te alături unei comunități de antreprenori și să începi să participi la diverse evenimente.

Oportunitate – gândește-te la ideea ta de afacere ca o oportunitate pentru viitorii clienți și întreabă-te dacă ai găsi suficienți oameni interesați de ce vrei tu să faci

„De ce“-ul – de ce vrei să devii antreprenor? Antreprenoriatul nu este despre a da tunuri și a face bani rapid, este despre a construi o organizație sustenabilă și care creează valoare pentru clienții ei pe termen lung. Odată ce vei înțelege asta va trebui să îți definesti „de ce“-ul personal care te va ține ancorat ca antreprenor până vei reuși să scalezi sau să o vinzi.

Antreprenoriatul este un pariu personal – vei întâlni mulți oameni care te vor susține din vorbe și la fel de mulți care îți vor demonta ideile la prima întâlnire. Ai răbdare și învață de la fiecare, însă nu uita că tu ești la cârma ideilor tale și riscul, la fel ca și răsplata, vor fi ale tale.