Lanţul canadian de magazine de proximitate Alimentation Couche-Tard Inc. este interesat de preluarea grupului francez Carrefour. Din păcate pentru canadieni, statul francez nu vede cu ochi buni această posibilă tranzacţie.

Couche-Tard, companie care a început de la un singur magazin din suburbiile oraşului Montreal în 1980, a construit treptat un adevărat imperiu pe segmentul magazinelor de proximitate. Compania a preluat o serie de rivali, mai întâi în Canada, iar în 2001 a intrat pe piaţa din SUA şi în 2012 în Europa. Grupul canadian nu are afaceri pe segmentul supermarketurilor, iar un acord cu Carrefour i-ar permite să îşi extindă prezenţa în Europa.

Carrefour are peste 2.800 de supermarketuri şi 703 hypermarketuri în Europa, dar are şi o prezenţă puternică în America Latină, în ţări precum Argentina şi Brazilia.

Răspunsul clar dat de ministrul francez al Economiei în cazul vânzării Carrefour

Bruno Le Maire, ministrul Economiei, se opune unei eventuale preluări a grupului de distribuţie Carrefour de către rivalul canadian Couche-Tard. Declaraţia sa a dus la scăderea cotaţiei acţiunilor Carrefour cu 4,5%, informează AFP.

Într-un interviu acordat postului tv BFMTV, ministrul a declarat: „Poziţia mea este un nu politicos, însă este un răspuns clar şi definitiv.”

Miercuri, Bruno Le Maire spunea că nu este „favorabil apriori” unei astfel de operaţiuni în numele securităţii alimentare a francezilor.

„Ceea ce este în joc este securitatea alimentară a ţării noastre… securitatea alimentară este un subiect strategic pentru ţara noastră şi de aceea nu vindem un mare retailer francez”, a susţinut Bruno Le Maire. Acesta a mai spus că „grupul Carrefour este cel mai mare angajator privat din Franţa cu aproape 100.000 de salariaţi”. În plus, grupul „este responsabil pentru aproape 20% din distribuţia de alimente în Franţa”.

Cum poate bloca Guvernul francez această tranzacţie

Guvernul francez are la dispoziţie o pârghie legislativă pentru a bloca preluarea Carrefour. Executivul poate recurge la o lege care controlează investiţiile străine, care îi permite să blocheze operaţiunile de preluare în industria agro-alimentară.

Bruno Le Maire a mai declarat: „Avem la dispoziţie un instrument juridic, aş prefera să nu fiu nevoit să îl utilizez”, subliniind totuşi că o va face dacă va fi nevoie.

Carrefour, companie care operează o gamă largă de magazine, de la mici magazine de proximitate până la hypermarketuri, are aproximativ 105.000 de angajaţi în Franţa. Asta face din posibila preluare a companiei un subiect sensibil pentru autorităţile de la Paris.

Nu este pentru prima oară când autorităţile de la Paris se opun unor astfel de tranzacţii

Franţa s-a opus şi în trecut preluării companiilor sale de tip blue-chip de către firmele din străinătate.

În 2005, politicienii francezi s-au opus la încercarea grupului american PepsiCo Inc. de a prelua Danone SA, iar mai recent achiziţionarea operaţiunilor din domeniul energetic ale Alstom SA de către grupul american General Electric Co. a fost aprobată numai cu condiţii stricte.

În România, Grupul Carrefour oferă clienţilor săi multiple posibilităţi de a face cumpărături, atât în cele peste 370 de magazine din ţară, cât şi prin portalul unic www.carrefour.ro şi platforma Bringo, disponibilă gratuit în Google Play şi App Store, în 24 de oraşe.