Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Un german a costruit o mașină pentru că nu o găsea pe cea dorită. Acum a devenit unul dintre cele mai apreciate branduri din lume

Autor: | | 1 Comentarii | 8181 Vizualizari

Au trecut 70 de ani de când modelul 356 „No.1“ Roadster marca apariția brandului Porsche. Astăzi, spectaculoasele 718 și 911, alături de Panamera, Macan și Cayenne, uimesc prin perfomanțe, emoție și eficiență.

La 70 de kilometri de Düsseldorf, pe circuitul de la Aldenhoven, câteva zeci de maşini Porsche din gamele 718 şi 911 strălucesc în soarele arzător al verii aşteptând în linişte o nouă sesiune de teste pe parcursul cărora îşi vor demonstra capacităţile uimitoare. Trebuie să dea însă întâietate istoriei care începe de la o frază pe cât de simplă, pe atât de relevantă pentru o marcă recunoscută pentru performanţă şi emoţie: „Am privit în jur şi nu am găsit maşina pe care o visam. Aşa că am decis să o contruiesc singur“. Aceste cuvinte spuse de celebrul Ferry Porsche cu şapte decenii în urmă caracterizează perfect istoria companiei, iar înţelesul lor poate fi descoperit în fiecare dintre cele zece modele istorice care sunt aliniate în faţa boxelor circuitului, de la 1500 Speedster până la 911 GT3 RS.

 

23 de secunde până la 100 km/h

Pentru mulţi este dificil de înţeles cât de mult a evoluat marca Porsche în cei 70 de ani de la momentul în care fondatorul său punea la punct 356 „No.1“ Roadster până la actualele 718, 911 şi chiar Mission E Cross Turismo Concept. Dar să lăsăm cifrele să vorbească. 

În 1948, motorul „plat“ cu patru cilindri care echipa 356 Roadster avea o clindree de 1.131 cmc şi putea livra doar 35 CP. Perfomanţele se măsurau într-o viteză maximă, spectaculoasă pentru acea vreme, de 135 km/h şi o acceleraţie 0-100 km în nu mai puţin de 23 de secunde! Primul 911, apărut în 1963, era dotat cu un motor cu şase cilindri care dezvolta 130 CP graţie căruia putea atinge 100 km/h în 9,1 secunde. 30 de ani mai târziu, în 1993, modelul 911 Carrera (993) era propulsat de un motor care asigura 272 CP şi putea împinge maşina de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde. Actualul 911 Carrera (991 ll) are 2.981 cmc, 370 CP şi poate ajunge la 100km/h în nu mai mult de 4,6 secunde. Desigur, această creştere a performanţelor nu a fost realizată doar prin simpla trecere a motorului de la răcirea cu aer la cea cu apă, prin schimbarea supapelor sau adăugarea unui turbocompresor. Nici designul - aparent acelaşi de la un an la altul, deşi schimbările se dovedesc majore atunci când priveşti de aproape două modele din generaţii diferite - nu a influenţat radical sportivitatea modelelor Porsche. Creşterea ampatamentului, a ecartamentului, evoluţiile sistemelor de direcţie, frânare şi suspensie au avut şi ele influenţe importante, dar nu definitorii. De fapt, atingerea performanţelor de astăzi este rezultatul cumulării tuturor factorilor de mai sus, de la design până la trenul de rulare, adăugând la aceştia o mulţime de echipamente electronice de comandă şi control.

 

Viteză şi agilitate

 

Nerecomandate celor cu inima slabă, actualele versiuni ale modelelor 718 şi 911 şi-au demonstrat performanţele pe circuitul din Aldenhoven punând în lumină temperamentul lor sălbatic. Ceea ce a început cu o uşoară probă de manevrabilitate pe o zonă plină de viraje a devenit, în scurt timp, o cursă în toată regula, jurnaliştii prezenţi la test încercând din răsputeri să ţină pasul în urmărirea instructorilor Porsche. „Țineţi mâinile pe volan tot timpul. În poziţia corectă. Priviţi întodeauna spre maşina din faţa voastră, nu spre parapeţi. Fiţi conştienţi de legile fizicii...“, sunt doar câteva dintre sfaturile care pot părea inutile sau doar de bun-simţ pentru un şofer, dar care se dovedesc extrem de utile atunci când, purtat de adrenalină, uiţi că trebuie să struneşti bolizi cu sute de cai putere sub capotă. „Frânaţi în timp util. Acceleraţi constant şi aveţi grijă să vă încadraţi pe trasa optimă pentru următorul viraj“, tunau în staţiile portabile instructorii încercând să rafineze simţurile şi reacţiile unor şoferi care păşeau timid în lumea pilotajului.

Încheierea acestui periplu în lumea pilotajului auto a coincis cu începerea unei sesiuni în care cuplul şofer-maşină trebuia să se strecoare printre jaloane cu viteză majorată la fiecare nouă trecere. Această încercare, deloc uşoară odată ce vitezele au urcat la nivel de autostradă sau chiar peste, a fost urmată de testarea simţurilor în timpul unui demaraj cu sistemul Launch Control activat. Graţie acestui echipament, modelele Porsche pot atinge 100 km/h în mai puţin de 5 secunde, perioadă în care umplerea plămânilor cu aer se dovedeşte o adevărată încercare pentru şofer. Creşterea nivelului adrenalinei a culminat cu o cursă la bordul unui Porsche GT2 RS alături de Timo Bernhard, pilotul care, cu doar o zi înainte, bătuse recordul lui Stefan Bellof pe Nürburgring Nordschleife. 

Finalul unei zile petrecute în zgomotul motoarelor turate şi cu miros de cauciuc încins în nări şi haine a avut darul de a smulge un oftat de regret tuturor celor care se vedeau nevoiţi să se despartă de performantele vehicule care au devenit, de-a lungul timpului, etaloane pentru întreaga industrie auto. Din nefericire pentru noi, preţurile modelelor Porsche rămân prohibitive. Exclusivismul şi performanţa pură nu costă deloc puţin.

Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 16 - 22 iulie 2018

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.