Polonia va face apel în câteva zile la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) împotriva normelor UE care prevăd încetarea vânzării de mașini pe bază de combustibili fosili în întregul bloc începând cu 2035, a declarat luni ministrul polonez al climei, Anna Moskwa.

Polinia se opune deciziei UE

Un pachet de regulamente UE aprobat la începutul acestui an vizează lansarea unei noi piețe a carbonului pentru a limita emisiile provenite din clădiri și transporturi, reducând la zero emisiile de carbon ale autoturismelor și camionetelor începând cu 2035.

Polonia a fost singura țară care s-a opus în mod constant propunerii și a votat împotriva regulilor, argumentând că acestea nu au avut o analiză adecvată a consecințelor sociale și de piață ale interdicției.

„Nu suntem de acord cu acest document și cu alte documente din pachetul Fit for 55 și vom sesiza Curtea Europeană de Justiție. Sper că și alte țări se vor alătura. Vom depune moțiunea în zilele următoare”, a declarat Moskwa luni la Radio Zet.

UE vrea să interzică vânzarea de mașini pe bază de combustibili fosili

Pentru a-și atinge obiectivul de neutralitate climatică până în 2050, UE a luat măsuri pentru a reduce emisiile provenite de la autovehicule, deoarece transportul rutier reprezintă o cincime din emisiile de CO2 ale UE.

În iunie 2022, Parlamentul a sprijinit propunerea Comisiei Europene de zero emisii de la mașinile și camionetele noi până în 2035. Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 ar urma să fie stabilite la 55% pentru autoturisme și 50% pentru furgonete.

Astfel, din 2035, toate mașinile noi care vor apărea pe piață nu vor mai putea emite CO2. Acest lucru este menit să garanteze că, până în 2050, sectorul transporturilor va deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.

Mașinile electrice vor fi accesibile?

„Este mai rentabilă utilizarea vehiculelor cu propulsie electrică, deoarece prețurile energiei electrice sunt în prezent mai mici decât cele ale benzinei și necesită mai puțină întreținere. Prin urmare, odată achiziționat, costul total de proprietate al unui autovehicul alimentat cu baterii este același sau mai ieftin decât cel al unui autovehicul pe benzină sau diesel.

Cu toate acestea, în prezent, mașinile electrice sunt scumpe. Noile norme ar trebui să încurajeze o mai mare concurență și să încurajeze producătorii să investească în cercetare și inovare în domeniul vehiculelor electrice, ceea ce ar trebui să ducă la scăderea prețului de achiziție.”, a declarat la un moment dat europarlamentarul olandez Jan Huitema (Renew), care a redactat raportul privind revizuirea directivei UE privind emisiile de CO2.