Comisia Europeană vrea ca vehiculele grele cu emisii zero de carbon să nu mai plătească taxe de drum
Comisia Europeană vrea ca vehiculele grele cu emisii zero de carbon (cum ar fi camioanele și autobuzele electrice) să nu mai plătească taxe de drum sau taxe de utilizare. Scopul este să încurajeze firmele să folosească „vehicule verzi”, care sunt mai prietenoase cu mediul.
Totuși, vehiculele verzi costă mai mult decât cele obișnuite, ceea ce le face mai greu de cumpărat. Din acest motiv, nu sunt foarte răspândite. Prin eliminarea taxelor, UE vrea să le facă mai atractive pentru companii.
Conform unui plan mai vechi pentru industria auto din UE, Comisia Europeană propune ca perioada în care aceste taxe sunt eliminate să fie prelungită până la data de 30 iunie 2031 (în loc să se termine pe 31 decembrie 2025, cum era prevăzut). Astfel, firmele ar avea un motiv important să investească în vehicule nepoluante.
Comisarul pentru Transport Sustenabil și Turism, Apostolos Tzitzikostas, a spus că trebuie create condiții mai bune pentru a sprijini firmele europene și pentru a recompensa pe cei care aleg mai repede soluții ecologice. El a adăugat că prelungirea scutirii de taxe oferă un ajutor important industriei și ajută la reducerea poluării din transport. Acest lucru este benefic atât pentru afaceri, cât și pentru mediu.
„Trebuie să creăm condițiile adecvate pentru a sprijini întreprinderile europene și pentru a-i recompensa pe cei care adoptă mai rapid soluții pentru tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon.
Prin prelungirea perioadei de scutire, oferim industriei un stimulent economic puternic pentru a investi în vehicule cu emisii zero și pentru a reduce emisiile generate de transportul rutier. Este important pentru întreprinderile noastre, dar și pentru obiectivele noastre climatice”, a declarat comisarul pentru Transport Sustenabil și Turism, Apostolos Tzitzikostas.

UE interzice taxele suplimentare pentru bagajele de mână
Companiile aeriene nu vor mai avea voie să ceară bani în plus pentru bagajele de mână pe care pasagerii statelor membre ale UE le iau cu ei în cabină. Bruxelles-ul a votat o propunere care le dă pasagerilor dreptul să ia gratuit un obiect personal și un bagaj de mână de până la șapte kilograme.
După noile reguli, pasagerii care zboară în UE au voie să ia în avion, fără să plătească în plus, două tipuri de bagaje:
- un bagaj personal, cum ar fi o geantă de mână sau un rucsac (cel mult 40x30x15 cm);
- un bagaj de mână mai mic (cel mult 100 cm în total – adică lungime + lățime + înălțime – și maximum 7 kg);
Companiile aeriene nu mai au voie să ceară taxe în plus pentru aceste bagaje. Această regulă se bazează pe o decizie mai veche a Curții Europene de Justiție, care a spus că, dacă bagajele se încadrează în limite normale de mărime și greutate și respectă regulile de siguranță, nu ar trebui taxate separat.
„Votul de astăzi reprezintă un pas important către călătorii mai echitabile și mai transparente. Normele clar definite privind bagajele de mână gratuite reprezintă un drept fundamental pentru a evita costuri suplimentare nejustificate.
Va fi un sistem mai echitabil și mai eficient”, spune Matteo Ricci, vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi și Turism a Parlamentului European și principalul promotor al proiectului de lege.

Biletele de avion s-ar putea scumpi
Totuși, un reprezentant al organizației Airlines for Europe (A4E) a avertizat că acest lucru ar putea duce la scumpirea biletelor de avion, mai ales pentru cei care călătoresc doar cu bagaj de mână.
„Votul de astăzi privind aplicarea drepturilor pasagerilor și a drepturilor pasagerilor multimodali a determinat Comisia pentru transporturi (TRAN) să ia în sfârșit măsuri împotriva parazitismului online, precizând obligațiile și responsabilitățile fiecărei întreprinderi care vinde servicii de transport.
Din păcate, acest lucru este umbrit de faptul că comisia a folosit acest vot pentru a adăuga pe ușa din spate amendamente specifice transportului aerian, care elimină posibilitatea pasagerilor de a alege și de a decide pentru ce servicii doresc să plătească și, mai important, pentru ce servicii nu doresc să plătească”, a spus oficialul A4E.