‘Este foarte important, deoarece diversificarea geografică a exporturilor poloneze semnalează o întărire a capacităţii noastre de a rezista la dificultăţile din zona euro’, a declarat economistul BZ WBK, Piotr Bielski.

Astfel, compania poloneză S&A, specializată în producţia de bijuterii din chihlimbar, a înregistrat o scădere constantă a pieţelor sale tradiţionale din Europa şi SUA după criza financiară mondială din 2008.

‘Am avut timp să ne pregătim pentru o diversificare, să căutăm noi pieţe’, a explicat directorul S&A, Adam Pstragowski.

Compania pe care acesta o conduce s-a lansat în cucerirea pieţei ruseşti în 2009, iar a celei din Emiratele Arabe Unite în 2010. În acelaşi an, au crescut vânzările în China, pe fondul expoziţiei universale din Shanghai. În prezent, firma îşi îndreaptă atenţia spre piaţa din Turcia.

Polonia a fost mult timp dependentă de cererea internă, în condiţiile în care populaţia sa se ridică la 38 de milioane de locuitori. După aderarea sa la Uniunea Europeană, în 2004, ponderea exporturilor în PIB-ul Poloniei a crescut până la 40%, de la mai puţin de 20%, în 1999. Europa rămâne în continuare o piaţă importantă pentru produsele poloneze, iar ţara vecină, Germania, absoarbe un sfert din exporturile poloneze.

Potrivit datelor statistice, exporturile poloneze au crescut cu 6% în primul semestru al acestui an comparativ cu perioada similară a lui 2012, până la 74,2 miliarde de euro. Însă, există diferenţe considerabile de la o regiune la alta. În timp ce exporturile spre UE au crescut cu 1,9%, până la 55,1 miliarde de euro, în cazul schimburilor cu o serie de ţări, precum Franţa şi Italia, s-au înregistrat scăderi.

În aceeaşi perioadă, exporturile poloneze spre ţările din Comunitatea Statelor Independente au crescut cu 12,7%, până la 7,2 miliarde de euro, iar cele spre China au crescut cu 22,5%.

Potrivit lui Krzysztof Marczewski, de la Institutul de cercetare a pieţei IBRKK, există mai multe motive pentru această tendinţă înregistrată în ultimii doi ani: cererea internă slabă, cererea slabă din zona euro, capacitatea de a produce mai mult şi costurile de producţie relativ scăzute.

În plus, Ministerul polonez al Economiei a încurajat şi el această evoluţie prin campanii de promovare pe tema ‘Go China’ sau ‘Go Africa’.

Însă, în condiţiile în care recesiunea din zona euro pare să se fi încheiat, întrebarea este dacă această tendinţă de diversificare va continua.

‘Este vorba de o mişcare de scurtă durată sau debutul unei noi tendinţe?’, se întreabă Krzysztof Marczewski. AGERPRES


Te-ar putea interesa și: