Proiectul din Brăila, cofinanțat din fonduri europene, reprezintă o realizare importantă pentru infrastructura țării și un pas major în conectivitatea regiunii.
Podul Brăila – Tulcea, trafic impresionant
De la inaugurare, podul a înregistrat un trafic impresionant, fiind traversat deja de patru milioane de mașini. Lungimea totală a podului suspendat este de 1,9 kilometri, având o deschidere principală de 1120 de metri și două deschideri laterale de 489,6 metri pe malul Brăilei și 364,6 metri pe malul Tulcei. În plus, construcția include două viaducte de acces, fiecare cu o lungime de 110 metri.
Infrastructură modernă și protecție anticorozivă
Podul asigură două benzi pe sens pe drumul principal, care leagă județele Brăila și Tulcea, iar un drum secundar cu o bandă pe sens, lung de 4,3 kilometri, face legătura cu orașul Măcin. Secretarul de stat a subliniat că este „ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră, cel mai mare din România și al treilea ca dimensiune din Europa.”
Pentru protejarea structurilor metalice, podul este echipat cu un sistem modern de dezumidificare care menține umiditatea sub 40%, protejând cablurile și tablierul metalic împotriva coroziunii. Tablierul este alcătuit din 86 de segmente metalice, fiecare cântărind aproximativ 250 de tone, toate tratate pentru o durabilitate sporită.
Legături și finalizarea unui proiect întârziat
Podul face parte din Drumul Expres Focșani-Brăila-Tulcea-Constanța, inclus în Master Planul General de Transport, și va facilita semnificativ legăturile între nordul Munteniei, sudul Moldovei și nordul Dobrogei, inclusiv accesul către Delta Dunării.
Întreținerea infrastructurii va fi realizată de o echipă specializată a Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Buzău, pentru a asigura siguranța și funcționarea optimă.
Recepția oficială a fost amânată cu doi ani din cauza unor probleme tehnice sesizate imediat după deschiderea parțială din iulie 2023, când șoferii au raportat denivelări și șuruburi slăbite.
Constructorul, compania italiană WeBuild, a fost obligat de instanță să plătească penalități de peste 80 de milioane de lei pentru întârzierile în finalizarea lucrărilor, iar drumurile de legătură au fost reabilitate în mai multe rânduri până la data deschiderii.
Podul peste Dunăre de la Brăila este un pod rutier suspendat care traversează fluviul între municipiul Brăila (județul Brăila) și satul Smârdan (județul Tulcea) din România, legând regiunile istorice Muntenia și Moldova Occidentală cu Dobrogea de Nord, și orașul Brăila cu Tulcea și Delta Dunării.