Vânzările de motociclete şi scutere au înregistrat o creştere accelerată în ultimii ani. Pentru 2008 şi 2009, se anticipează o creştere cu cel puţin 50% a vânzărilor la mopede şi cu minimum 30% la motoare.

Alinierea la directivele Comisiei Europene referitoare la emisiile poluante ale vehiculelor motorizate a însemnat că, de la 1 ianuarie 2008, în România nu se mai pot înmatricula motociclete noi (cu capacitate cilindrică de peste 50 cmc) care nu respectă norma de poluare Euro 3. Reglementarea nu se aplică însă segmentului cu ponderea cea mai mare pe piaţa locală a vehiculelor pe două roţi, ca număr de unităţi vândute – şi anume scuterele cu motoare de până la 50 cmc (mopedele).

Pentru importatori, efectele noii reglementări înseamnă, cel puţin pe termen scurt, traversarea unei perioade de acomodare, care, estimează aceştia, va fi depăşită în scurt timp. „Anul trecut, 40% din vânzări au fost vehicule Euro 2, aşa că anumite categorii de motociclete sunt afectate de această reglementare“, afirmă Sebastian Dinescu, coordonatorul diviziei moto al B&S Motors, importator al mărcii Suzuki. „În schimb, toţi marii producători pregătesc aceste schimbări încă de acum doi ani, aşa încât până la sfârşitul anului să avem gama completă.“ Înlocuirea graduală a gamei de modele a ajutat, de asemenea, importatorii să aibă la dispoziţie o ofertă suficient de diversă. „Honda nu a eliminat decât patru modele din gamă, acestea urmând să fie înlocuite în 2009 cu modele similare, dar conforme. Celelalte au fost pur şi simplu upgradate de la Euro2 la Euro 3“, spune Mircea Eremia, manager al Inter Motorcycle, importatorul mărcii japoneze.

Totuşi, dacă aveţi (mult) noroc, puteţi încă înmatricula o motocicletă Euro 2 nouă, cu condiţia s-o achiziţionaţi de la un importator care o are pe stoc şi a înregistrat-o la Registrul Auto Român înainte de sfârşitul anului trecut. „Tot ceea ce înseamnă Euro 2 şi până la data de 31 decembrie 2007 nu a primit Carte de identitate de la RAR, cu folia de securizare, nu mai poate fi înmatriculat“, explică Eremia.

Segmentul low-cost s-a impus

Dacă în ceea ce priveşte motocicletele cu motoare de peste 50 cmc asistăm la un moment de tranziţie, nimic nu pare să stea în calea ritmului de creştere de pe segmentul mopedelor, care, afirmă Eremia, „însumează 62% din totalul de 3.141 de unităţi raportate pentru 2007 prin APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile). Cifrele sunt oarecum irelevante, pentru că sunt multe firme care nu raportează la APIA şi care, cred, ar mai urca totalul cu cel puţin 1.500 de unităţi.“

Patru factori au impulsionat creşterea pieţei mopedelor: preţul scăzut, faptul că se pot conduce fără permis, condiţiile proaste de trafic şi oferta diversificată a dealerilor şi importatorilor. „Fenomenul low cost s-a manifestat pregnant pentru prima oară în 2007 şi va continua să se amplifice“, declară Petre Ştirbu, director de import-distribuţie al Daperom, importator Peugeot. „Cel puţin jumătate dintre cumpărători sunt persoane cu venituri mici, dar suficiente pentru a li se aproba un credit de până la 1.000 de euro, plătibil în
cinci ani. Astfel, categorii mari de persoane care se deplasează zilnic pe o rază de 20-30 km îşi văd rezolvată nevoia de mobilitate. Prevedem o creştere a pieţei cu cel puţin 50% faţă de 2007, la fel şi în 2009.“

Estimari si previziuni pentru 2008

• Piaţa vehiculelor noi pe două roţi a crescut în 2007 cu 78,7%, conform APIA. Cele mai mari creşteri le-au înregistrat mărcile de mopede: Piaggio (278,9%), Gilera (230%), Gas Gas (200%) şi Peugeot (182,7%). Despre mopedele Kymco, foarte bine vândute, nu există date oficiale.

• Piaţa motocicletelor de peste 50 cmc va creşte în 2008, estimează Mircea Eremia, cu cel puţin 30%, inclusiv importurile de motociclete second hand şi noi (dar pe alte căi decât cele oficiale). „Pe raportările APIA (motociclete noi, n.r.) văd o creştere de 50%“, spune acesta.

• În ceea ce priveşte motocicletele şi scuterele second hand nu se pot face decât estimări: circa 10.000 de unităţi în total pentru 2008 (între 20 şi 25 de milioane de euro), conform lui Eremia, în timp ce Petre Ştirbu estimează o valoare de doar cinci milioane de euro.

Capital – Editia nr.14, data 9 aprilie 2008