În România se va produce anul acesta mai puţin vin decât în 2008, dar producătorii speră să fie vin de calitate bună. Importurile au scăzut deja cu 72%, iar exporturile cu 11%.

După ce anul trecut a fost excelent din punct de vedere al producţiei de vin, cu peste 6,3 milioane hectolitri, în 2009 producătorii se aşteaptă la o scădere şi revenire la nivelul anului 2007. “Obiectivul nostru este menţinerea la nivelul anului 2007 (an în care estimarea pieţei totale a fost de 450 milioane euro), în condiţiile în care în ultimii ani am înregistrat o creştere constantă.

Pe fondul crizei, românii rămân consumatori tradiţionali de vin, piaţa neînregistrând turbulenţe majore”, a spus Ovidiu Gheorghe, directorul Patronatului Naţional al Viei şi Vinului. În 2008 producţia a crescut cu 20% faţă de nivelul de 5,28 milioane hectolitri înregistrat în 2007.

Importul de vin a scăzut cu 72% în primele cinci luni ale anului

România nu stă foarte bine la capitolul import-export. “Din punct de vedere al comerţului internaţional cu vinuri, pentru primele cinci luni ale anului 2009, comparativ cu perioada similară a anului trecut, importul a scăzut cu 72% (de la 164.193 hl la 47.560 hl), iar exportul a scăzut cu 11% (de la 60.053 hl la 53.409 hl)”, potrivit datelor PNVV.

Principalele pieţe de destinaţie pentru vinul românesc sunt Germania, Bulgaria, Danemarca, Estonia, Federaţia Rusa, Regatul Unit al Marii Britanii, Italia, China, SUA.

Un român consumă în medie 30 litri de vin pe an

Cele 16 milioane de români consumatori de vin dau gata, anual, aproape şase milioane de hectolitri, spune Gheorghe. Aceasta este producţia anuală, dar numai jumătate se află pe piaţă, alte două milioane de hectolitri fiind consum familial, iar restul se exportă. Un român consumă în jur de 30 de litri de vin anual, cu mult mai puţin decât în Franţa – 59 de litri/consumator, sau în Spania – 47 de litri/consumator.

Potrivit specialiştilor, Grasa de Cotnari este cel mai căutat vin. Urmează în preferinţele românilor Muscatul Ottonel şi Feteasca Regală, iar cea mai cunoscută podgorie din România este Murfatlar.

Gusturile se schimbă şi românii trec pe vin roşu

Ţara noastră are o mare tradiţie în producerea de vinuri albe dulci. Aceasta era politica înainte de 1989, când acest vin se exporta în ţările comuniste cu mare succes. Şi acum, în jur de 60% din producţie sunt de vinuri albe. Această preferinţă s-a menţinut mult timp după Revoluţie, dar, după aderarea la Uniunea Europeană, românii au fost influenţaţi de tendinţele internaţionale.

„Piaţa românească este, în mod tradiţional, una demi-demidulce, demisec, dar pentru că tendinţa mondială este una spre sec, şi consumatorul român s-a reorientat“, spun specialiştii. Astfel, gusturile românilor în materie de vinuri au început să se schimbe, iar vinul alb şi dulce este abandonat pentru cel sec şi roşu.

Tinerii sunt principalii consumatori de vin

Vinul este o băutură preferată în primul rând de tineri. Potrivit studiilor efectuate de Patronatul Vinului, aproximativ 60% dintre băutorii de vin sunt consumatori fideli, care obişnuiesc să bea vin săptămânal. În categoria consumatorului de vin se încadrează mai mult persoane tinere, sub 35 de ani, necăsătorite.

Stilul de viaţă al acestor consumatori este caracterizat de dinamism, ies des în oraş cu prietenii, la concerte, le place să se distreze. Pe lângă distracţie, ei sunt însă preocupaţi şi de carieră. Populaţia din clasa de mijloc sau mai jos preferă vinul roşu sec în proporţie de 25%, pe când cei cu venituri şi studii superioare optează în proporţie de 40% pentru acest vin, spun specialiştii.