Reprezentantele a doua dintre cele mai importante multinationale ce ofera servicii de resurse umane pe piata romaneasca sunt conduse de femei. Strategiile ambelor firme vizeaza deschiderea de birouri in cele mai importante localitati din Romania.

Cum reuseste o mana de consultanti sa gestioneze o baza de date de peste 60.000 de candidati? Asta doar daca ne referim la Adecco. Pentru ca rivalul sau, Lugera&Makler, tine in evidente in jur de 100.000 de persoane. si cat de greu este pentru cele doua companii sa gaseasca locuri de munca pentru mii de oameni intr-un an? Sa caute in acelasi timp directori generali pentru reprezentantele multinationalelor la Bucuresti, Moscova sau Sofia si sute de muncitori pentru firmele nou intrate pe piata? Adecco, subsidiara gigantului franco-elvetian, si competitorul sau olandez Lugera &Makler nu numai ca nu se lasa coplesite de aceste cifre, ci scot si profituri interesante. Castiguri care nu sunt trimise la companiile-mama, ci raman acasa si sunt investite mai departe in dezvoltare.


Ambele firme au ajuns acum intr-un stadiu al afacerii in care sunt foarte interesate de extinderea teritoriala. Lugera&Makler este deja prezenta in trei orase din Romania si urmeaza sa deschida birouri in alte doua, Cluj-Napoca si Sibiu. “Obiectivul meu personal pentru afacere a fost sa ajungem cei mai mari ca cifra de afaceri si numar de angajati, dar si din punctul de vedere al calitatii serviciilor. Acum, trebuie sa ne mentinem pe pozitie si sa acoperim tara cu birouri”, spune Cristina Savuica, country managerul companiei. Un plan pe termen lung nu se poate face, firma mergand acolo unde are clienti. Prin urmare, extinderea depinde foarte mult de cererea pietei. Dar si Cristina Radulescu, country managerul Adecco, si-a stabilit un obiectiv cat se poate de ambitios: “Vreau ca peste cinci ani sa avem cel putin un birou in toate resedintele de judet din Romania, sa fim numarul unu pe piata, si sa investim in training pentru toate domeniile”. Compania are in momentul de fata birouri in opt orase din tara.


Leasingul de personal este un segment ce a contribuit foarte mult la dezvoltarea ambelor firme. Lugera& Makler are astazi aproape 3.000 de angajati plasati temporar la diferiti clienti, iar Adecco, in jur de 1.500. Cristina Radulescu spune ca numarul acestora va creste la 2.500 in cursul acestei veri. “Suntem, din pacate, singura tara din Europa care are introduse restrictii in flexibilitatea muncii, existand o diferentiere clara in defavoarea agentilor de munca temporara. Asta, desi se pot genera pana la 30.000 de noi locuri de munca pe an, cu o durata medie a delegarii de sase luni si, implicit, o formare profesionala”, explica managerul Adecco. Cristina Savuica spune ca nici nevoile angajatului nu sunt ignorate, companiile incercand sa-i asigure acestuia un post nou cand un contract s-a finalizat. “Noi incercam sa incurajam continuitatea in munca angajatilor pe care ii plasam temporar, sa nu-i lasam acasa. Insa nu se poate intotdeauna”.


Cele doua firme nu sunt concurente din toate punctele de vedere. Printre serviciile Lugera&Makler se numara si executive search, adica cea de recrutare de top manageri. “Nu stiu daca Lugera&Makler se compara cu o alta companie de pe piata, pentru ca ofera toata gama de servicii HR, de la recrutare, executive search pana la recrutare in masa, care inseamna recrutare de muncitori”, explica Cristina Savuica. Firmele de executive search percep pentru cautarea viitorului ocupant al unei pozitii de top o suma de 20.000 – 30.000 de euro. Iar competitoarea sa ii recunoaste din plin meritele, dar spune ca atunci cand Adecco lanseaza un serviciu nou, beneficiaza de know-how-ul de la nivelul corporatiei, “iar ei nu beneficiaza de acest privilegiu.” Pe partea de executive search, Lugera&Makler a avut drept client Sumitomo Electric Wiring Systems, pentru care a selectionat toata echipa manageriala, dar si pe Saint-Gobain.


Dar nici acest domeniu nu este ferit de probleme. Cristina Radulescu se plange de lipsa de specializare a absolventilor, in conditiile in care majoritatea se orienteaza spre drept si economie. “Am cautat trei luni un fochist”, spune ea. “Toate cladirile de birouri au centrale termice, si, chiar daca acestea sunt foarte moderne, tot au nevoie de intretinere”.


si cu toate ca admira ritmul sustinut al dezvoltarii domeniului HR in Romania, Cristina Savuica se plange de lipsa maturitatii sectorului. “Piata s-a dezvoltat foarte mult, dar, daca facem o comparatie cu alte piete, avem foarte multe de invatat. Avem candidati si clienti cu care facem intai scoala, pentru ca le lipsesc foarte multe. Insa, fata de tarile din zona, suntem mult mai dinamici”.
Momente cheie au existat pe parcursul cresterii ambelor companii. si una, si alta au avut de castigat de pe urma investitiilor straine si asteapta cu interes integrarea in Uniunea Europeana. Insa Lugera&Makler a cunoscut la sfarsitul primului an de functionare o situatie mai deosebita. “Am schimbat felul in care compania privea piata. Am avut de ales atunci: eu sau Lugera&Makler. Am ramas, dar am schimbat cei sase angajati pe care ii aveam atunci.” In opinia Cristinei Radulescu, decisiv pentru Adecco a fost momentul in care a aparut legea muncii temporare.

Cu ochii pe extinderea teritoriala



“Vreau ca peste cinci ani sa avem cel putin un birou in toate capitalele de judet din Romania, sa fim numarul unu pe piata, si sa investim in training pentru toate domeniile.”

Cristina Radulescu,

country manager Adecco





Greu e sa ajungi pe locul I, dar mai greu e sa te mentii



“Obiectivul meu personal pentru afacere a fost sa ajungem cei mai mari ca cifra de afaceri si numar de angajati. Acum, trebuie sa ne mentinem pe pozitie si sa acoperim tara cu birouri.”

Cristina Savuica,

country manager Lugera&Makler





ADECCO

Cifra de afaceri 2005 – 6.9 milioane de euro, de trei ori mai mare decat in 2004

Profit 2005 – 320.000 de euro

Nr. angajati – 42

Birouri in tara – Bucuresti, Arad, Cluj, Iasi, Pitesti, Ploiesti, Sibiu, Timisoara

Servicii oferite – selectie personal, leasing de personal si outsourcing, payroll

Principalii clienti – 99% sunt multinationale

Anul intrarii In Romania – 2000

Principalii competitori – Lugera&Makler, Manpower, Professional

In lume – Peste 6.600 de birouri deschise in 70 de tari, avand 33.000 de angajati. Cifra de afaceri in 2005 a fost de 18,034 milioane de euro si profitul brut de 3,387 milioane de euro.

LUGERA&MAKLER

Cifra de afaceri 2005 – 4,8 milioane de euro, mai mica cu 20% fata de 2004

Profit 2005 – 155.000 de euro, triplu fata de 2004

Nr. angajati – 98

Birouri in tara – Timisoara, Brasov, Ploiesti

Servicii oferite – recrutare, executive search, recrutare in masa, leasing de personal, payroll, administrare de personal, audit si consultanta pe HR, training

Principalii clienti – Vodafone, GE, Solectron, HVB, Citybank

Anul intrarii In Romania – 2001

Principalii competitori – Aims, Adecco, Manpower, Smartree.

In lume – Exista reprezentante in Slovacia, Cehia, Armenia (unde este singura firma de HR de pe piata), Polonia si Olanda. Cifra de afaceri a fost de 12 milioane de euro, iar angajatii, 280.