Pachetul de bază de care vor beneficia toţi cetăţenii români va conţine următoarele componente:

  • Servicii preventive: fiecare cetăţean va avea acces la un set de servicii de evaluare a riscurilor sale de boală şi servicii de consiliere pentru a putea controla aceste riscuri;
  • Servicii de urgenţă: cetățenii vor beneficia de servicii de urgență prin creşterea acoperirii şi a calităţii acestora, în cadrul ambulanţei, serviciului SMURD, Centrelor de Permanenta și al Unităţilor – Compartimentelor de Primiri Urgenţe
  • Programe de sănătate: se va asigura acces în totalitate pentru programele care se adresează principalelor probleme de sănătate ale populaţei: cancer, diabet, boli cardiovasculare / neurovasculare, transplant, boli rare, etc.;
  • Spital: serviciile medicale oferite in cadrul spitalului vor fi eficientizate.

Astfel, ambulatoriul de specialitate va reprezenta domeniul de asistenta medicala care va trebui sa preia gradual cea mai mare parte din serviciile de sanatate furnizate actualmente in spitale, iar medicul de familie va avea un rol esential in furnizarea de servicii din pachetul de bază
Poate cel mai important detaliu, care nu a fost menţionat sau lămurit de ministru este dacă contribuţia pentru sănătate va rămâne aceeaşi sau se va micşora.
La acest moment, 7,5 milioane de români contribuie cu 10,7% din salariu la FNUASS şi îi duc în spate pe cei 4,5 mil. de cetăţeni scutiţi de la plată. În numele solidarităţii, Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), în care se varsă banii din contribuţiile pentru sănătate, după ce sunt colectaţi la nivel central, s-a întins mereu mai mult decât îi era plapuma, mai ales că în România sunt foarte multe categorii vulnerabile, expuse la boală, care nu au banii necesari să achite serviciile medicale, de care culmea, au nevoie de ele mai des decât cei care plătesc.

Fondul de asigurări a fost cea mai bună soluție pe care a găsit-o statul de asigura o protecție absolut necesară acestor oameni, cu pretul nedreptățirii celor care contribuie cu adevărat.
O decizie privind majorarea, scăderea sau eliminarea contribuţiei presupune o mare responsabilitate şi este o decizie eminamente politică. Mai mult, în funcţie de ceea ce va oferi pachetul de bază, mai exact de cât de redus va fi, asiguratorii privaţi vor putea profita mult mai mult de pe urma intrării în vigoare a asigurărilor suplimentare obligatorii.
Ministrul sănătății, Eugen Nicolăescu a spus de mai multe ori că vrea să micșoreze sau să elimine contribuția actuală la asigurările de sănătate (CASS), de 10,7% și a menționat la un moment dat înlocuirea acesteia cu o taxă de solidaritate cuprinsă între 3 și 5% din venit, care va acoperi serviciile medicale din pachetul social sau de bază, de genul urgentelor, prevenției și consultațiilor.
În mod normal, ar fi o ușurare dacă cei 10,7% opriți pentru sănătate acum din salariul a 7,5 milioane de români s-ar transforma în 3-5%, însă apare pericolul ca odată ce suma este prea mică, să se creeze liste de aşteptare şi pacienţii să aibă şi mai mult de suferit.