UE interzice pliculețele de ketchup și plasele din plastic, schimbând obiceiurile românilor din 2030

O revoluție a ambalajelor este pe cale să se întâmple la nivel european. O nouă directivă a Uniunii Europene (UE) prevede dispariția treptată a recipientelor de unică folosință din supermarketuri, restaurante și hoteluri, în încercarea de a reduce masiv poluarea cu plastic până la începutul deceniului viitor.

Noile reguli impuse de Bruxelles vizează în mod direct produsele de care consumatorii români s-au obișnuit: plasele de plastic pentru fructe și legume, pliculețele de ketchup, muștar, gemuri și sosuri, dar și sticlele mici de șampon sau gel de duș, prezente în camerele de hotel. Până la 1 ianuarie 2030, acestea vor fi scoase complet din circulație, după cum arată textul directivei adoptate recent de Consiliul UE.

Adio, pliculețe și folii de plastic în supermarketuri

Potrivit documentului european, ambalajele din plastic de unică folosință pentru condimente și conserve nu vor mai avea voie pe piață, iar plasele de plastic pentru fructe și legume vor putea fi folosite doar pentru cantități de peste 1,5 kilograme. În plus, folia de plastic de pe produse precum castraveții sau tăvile din plastic, considerate greu de justificat „prin reducerea pierderilor alimentare sau din motive de igienă”, vor fi interzise.

sticle de plastic
SURSA FOTO: Dreamstime

Companiile și comercianții sunt avertizați să înceapă adaptarea din timp. Organizația Repak, specializată în gestionarea deșeurilor de ambalaje, a transmis membrilor săi să pregătească trecerea la ambalaje reutilizabile sau compostabile:

„Rata noastră de reciclare stagnează, dar cantitatea de materiale pe care trebuie să le sortăm este în creștere. Oamenii chiar se luptă să țină pasul cu volumul acestor materiale. Numeroase sondaje au arătat că consumatorii își doresc mai multă sustenabilitate din partea comercianților”, a declarat Ted Kirakowski, reprezentat al ONG-ului de mediu Voice.

Pentru anumite categorii de produse – precum zmeura sau alte fructe moi, care nu pot fi transportate în siguranță fără ambalaje de protecție – pot exista excepții punctuale, însă acestea trebuie justificate riguros.

Retaileri precum Aldi au anunțat deja că „desfășoară o revizuire completă a materialelor de ambalaj în perspectiva noilor reguli” și că „Reducerea amprentei noastre de plastic și ambalaje… este o prioritate esențială. Ne angajăm pe deplin să respectăm aceste noi reglementări”, a declarat compania.”.

Ce se va schimba pentru consumatori

Românii se vor confrunta cu schimbări vizibile la raft: pliculețele de ketchup, muștar sau sosuri vor dispărea din restaurante și magazine, la fel și sticlele mici de șampon din hoteluri. Pe viitor, stațiile de reumplere și recipientele reutilizabile ar putea deveni regula, nu excepția, inclusiv în marile lanțuri de magazine.

Un sondaj recent la nivel european arată că majoritatea cetățenilor sunt preocupați de poluarea cu plastic – trei sferturi dintre irlandezi consideră deșeurile din plastic „cea mai mare problemă de deșeuri a țării” – însă opțiunile reale de cumpărare fără ambalaj sunt încă rare, inclusiv în România.

Directiva UE va forța atât comercianții, cât și consumatorii să se adapteze unui nou model de consum, mai responsabil față de mediu. Cu un orizont de cinci ani pentru implementare, se anunță o perioadă de tranziție cu provocări, dar și cu oportunități pentru inovație și afaceri sustenabile.