Inventarul personal este o simpla lista pe care veti trece intr-o parte punctele tari si, in cealalta parte, punctele slabe. El va fi urmarea unei analize oneste a comportamentului si experientei in munca (scoala in cazul celor care de-abia si-au incheiat studiile) si viata. Pentru a realiza acest inventar in mod corect trebuie ca fiecare afirmatie sa se sprijine pe fapte concrete. Altfel, riscul de a va amagi singuri este foarte mare, iar sansele de succes in cariera sunt foarte scazute.
Scopurile inventarului personal
1. Fixeaza punctele de interes in cariera
Din studiile efectuate asupra a sute de absolventi de facultate in mai multe parti ale lumii, cercetatorii au putut constata ca peste 75% isi dau demisia din prima lor slujba chiar din primul an de la angajare. De cele mai multe ori gestul este justificat prin lipsa de potrivire cu locul de munca. Dar de ce se ajunge la aceste situatii? Simplu. Pentru ca nici patronul si nici tanarul absolvent nu au analizat cu atentie daca descrierea se potriveste cu profilul candidatului.
In mod normal, orice angajator trebuie sa aiba, pentru fiecare post din intreprinderea lui, o fisa in care sunt consemnate sarcinile de baza ce trebuie indeplinite zilnic si caracteristicile esentiale ale persoanei care il ocupa. La randul lui, candidatul va trebui sa descopere, pe baza acestei descrieri, daca intruneste cerintele postului. Inainte de interviu, el va intocmi o lista cuprinzand punctele sale tari, cu ajutorul carora va putea face fata locului respectiv de munca sau pe care si le-ar putea dezvolta in viitor cu ajutorul unor programe adecvate de instruire, si punctele slabe.
2. Contribuie la cresterea increderii in propriile forte (competente)
Scopul esential al inventarului personal este acela de a oferi unui tanar absolvent incredere in sine. Drumul catre un interviu de succes este de cele mai multe ori unul lung. Pentru a diminua riscul unor esecuri repetate, este recomandabil sa va autoevaluati cu maxima obiectivitate punctele tari si slabiciunile. Retrageti-va intr-un loc izolat si, timp de 15 – 20 de minute, concentrati-va aupra a ceea ce sunteti, ce stiti sa faceti si ce lipsuri sau probleme aveti. Dupa ce le veti constientiza veti fi mai sigur si mai orientat in demersurile profesionale. Asterneti toate aceste observatii pe o foaie de hartie, bazandu-va pe exemple concrete din viata si activitatea dumneavoastra. Numai asa veti sti ce sa spuneti sau cand trebuie sa interveniti in cadrul unui interviu.
3. Dezvolta instrumentele necesare pentru sustinerea unui interviu
Participarea la un interviu se poate compara cu o vanzare. Obiectivul principal al candidatului este acela de a vinde angajatorului motivele pentru care se potriveste cerintelor postului si profilului companiei. In acele momente, jobul lui este de a-l convinge pe patron ca este persoana care are punctele tari (calitati personale, abilitati si cunostinte) necesare pentru a face fata cu succes postului respectiv. Cel care face interviul este cumparatorul. De aceea candidatul trebuie sa cunoasca foarte bine care sunt nevoile lui: adica descrierea postului si calitatile cerute pentru a-i face fata.
In acelasi timp, un bun vanzator trebuie sa stie si sa asculte. Candidatul, chiar daca a avut ocazia sa cerceteze descrierea jobului, poate oricand sa scape din vedere sau sa nu descopere singur anumite aspecte importante. De aceea este bine sa stie sa-si asculte interlocutorul. Acesta poate oferi o multime de informatii despre companie, activitatea ei in ansamblu sau despre particularitatile postului vacant.
Sarcina candidatului este de a se concentra pe vanzarea acelor elemente care corespund pozitiei pentru care da interviul. Daca va incerca sa vanda toate calitatile sale, va sfarsi prin a vorbi mult si inutil. Important este sa se concentreze doar asupra a ceea ce-l intereseaza pe cumparator si sa argumenteze afirmatiile cu exemple si situatii reale.    

Lista de verificare a punctelor tari
In mod frecvent, angajatorii cauta candidati siguri de sine, decisi, cu initiativa, orientati spre rezultate, cu abilitati in organizarea si planificarea activitatii, comunicativi si cu aptitudini de conducere. Pentru un tanar absolvent, care nu a lucrat efectiv intr-o intreprindere, sarcina de autoevaluare este foarte dificila. O analiza onesta creeaza probleme chiar si celor cu oarecare experienta in munca, pentru ca determinarea calitatilor personale trebuie sa se bazeze pe fapte, si nu pe vorbe. Lista de verificare prezentata nu cuprinde toate punctele tari pe care trebuie sa le intruneasca un candidat. Sau nu acestea sunt, intotdeauna, punctele forte pentru ocuparea unui post. Ea este doar o schita orientativa asupra modului in care ar fi bine sa va concentrati atentia in momentul in care va faceti inventarul personal.
l Capacitatea de a lucra independent
Nu faceti greseala de a confunda modalitatea de a lucra independent cu lucrul in echipa. A lucra independent inseamna capacitatea de a putea indeplini corespunzator o sarcina fara a astepta controlul sau viza unei alte persoane.
Pentru a putea bifa acest punct, ganditi-va daca sunteti in stare sa va gestionati singur timpul de lucru sau aveti nevoie de asistenta unui sef, director etc.
l Initiativa
Va asumati noi sarcini fara a fi impins de la spate? Cereti ajutorul cand este nevoie? Cand intalniti un obstacol solicitati sprijinul unei persoane cu mai multa experienta? A avea initiativa presupune capacitatea de a propune, de a organiza sau de a incepe o actiune, antrenand si pe altii. Un candidat care convinge
intr-un interviu ca indrazneste sau este dispus sa intreprinda cel dintai ceva, din indemn propriu, va fi intotdeauna preferat celui care va ezita, fie chiar si pentru o clipa.
l Disponibilitate de a lucra sub presiune
Din cand in cand, este bine pentru orice angajat sa lucreze sub presiune. Sunt insa persoane care isi pot pune in evidenta potentialul numai in cazul in care sunt supuse unor stimuli externi mai puternici: terminarea unui proiect important sau dificil intr-un interval scurt de timp, efectuarea unei tranzactii profitabile intr-un moment nefavorabil de pe piata de capital sau, pur si simplu, angajarea part-time intr-un restaurant in timpul sarbatorilor de iarna etc. Orice afirmatie sustinuta de un exemplu foarte concret il va convinge pe angajator asupra capacitatii de a lucra sub presiune.
l Orientare spre obiective
Ganditi-va la cateva obiective personale fixate inainte de a termina scoala. Care a fost scopul lor? Ce ati facut pentru a le atinge? Cand ati avut succes si cand ati renuntat repede? Ce ati simtit cand ati cedat? Ati mai avut curajul sau puterea sa luati totul de la capat?
Intr-un interviu trebuie sa va asteptati la intrebari foarte exacte privitoare la tintele fixate in cariera. De aceea este bine sa faceti o scurta retrospectiva profesionala pentru a vedea daca v-ati fixat obiectivele inainte de a ajunge sa candidati pentru un anumit post sau pozitie intr-o organizatie.
l Automotivatie
Multi oameni isi fixeaza obiective importante in viata, dar putini sunt capabili sau motivati sa le atinga. Ca sa aflati daca sunteti cu adevarat motivat pentru ocuparea postului la care candidati, ganditi-va daca doriti puternic sa terminati cu bine ceea ce ati inceput sau este doar o … incercare cu degetul pentru a vedea daca marea este uda! Ganditi-va la unul dintre rezultatele notabile din timpul scolii sau carierei profesionale pentru a fi pregatit sa vorbiti celui care ia interviul despre motivele care au contribuit la succesul dvs.
l Lucrul in echipa
Este o calitate foarte apreciata acum de angajatori. Chiar daca nu aveti experienta de munca si, ca urmare, nici de lucru intr-un grup,
amintiti-va de alte circumstante in care a trebuit sa actionati alaturi de alti oameni: participarea la activitatea unui club, intreceri sportive, servicii sociale in slujba comunitatii etc. Toate aceste exemple va pot ajuta sa va vindeti mai bine punctele tari.r
l Calitati de liderr
Ati fost numit in fruntea unei echipe de sport? Ati fost vreodata ales in posturi care implica asumarea responsabilitatii? Sunteti tentat sa aduceti schimbari in diferite situatii? Raspunsurile afirmative indica un potential favorabil pentru a deveni lider intr-un mediu de afaceri. r
l Capacitate analiticar
Sunteti preocupat sa „spargeti” o problema in partile ei componente si sa abordati fiecare element in asa fel incat sa gasiti o solutie finala pentru intregul context analizat? Rezolvarea problemelor este un atribut cautat de angajator la fiecare candidat sau salariat preocupat de evolutie in cariera. r
l Orientare spre detaliir
Un specialist cu ochii aplecati spre detaliu este foarte apreciat in proiectele in care trebuie analizate aspecte minore fara sa se piarda din vedere rezultatele de ansamblu. Aceasta inclinatie poate fi considerata insa un punct slab daca individul se pierde, uitand de problema de fond. Mania detaliului este o virtute in multe profesii: casier, contabil, evaluator bancar etc.r
l Abilitati de organizare si planificarer
Nu este neaparat nevoie sa fi lucrat efectiv spre a putea demonstra angajatorului ca sunteti capabil sa va controlati efectiv timpul pentru a va maximiza performanta. Daca ati reusit sa absolviti o facultate cu note mari, desfasurand si alte activitati culturale, sociale sau de alta natura in afara ei, atunci este evident ca puteti dovedi ca aveti aptitudini pentru a organiza si planifica eficient activitatea. r
l Aptitudini de conducerer
Aveti abilitatea de a lua decizii dificile care i-ar putea afecta si pe altii? Va asumati raspunderea pentru ele? Puteti motiva oamenii pentru a-i putea aduce la performantele dorite de dvs.? Toate aceste trasaturi de caracter sunt esentiale pentru oricine doreste sa ocupe o functie de conducere. r
l Capacitate de comunicarer
Simplul fapt de a lucra in echipa sau de a fi sociabil nu inseamna ca dispuneti de capacitatea de a comunica. Nici daca faceti dovada ca sunteti un bun orator nu va fi un argument in fata angajatorului. Un discurs excelent pregatit pentru interviul de angajare nu-l va convinge ca sunteti candidatul cautat. A vorbi despre un serviciu sau o activitate in care ati avut de-a face cu publicul este singura modalitate de a demonstra ca stiti si puteti comunica eficient. r
l Empatier
Daca ati mai lucrat intr-un serviciu cu clientii si ati urmarit rezolvarea reclamatiilor, daca ati avut posibilitatea sa ingrijiti copii sau persoane in varsta, probabil ca aveti deprinderea de a intelege oamenii. Dar nu oricum, ci incercand sa va transpuneti in „pielea” celuilalt. O atitudine empatica inseamna a avea capacitatea de a vedea o situatie din perspectiva altei persoane, dar ramanand suficient de obiectiv pentru a oferi un raspuns rezonabil si logic. r
l Distributia sarcinilorr
Sunteti orientat catre indeplinirea simultana a mai multor sarcini? Daca sunteti proaspat absolvent si nu ati mai lucrat, puteti demonstra aceasta capacitate de a face fata mai multor obligatii vorbind despre efectuarea in paralel a mai multor activitati (scolare si extracuriculare) sau despre implicarea in mai multe proiecte in timpul facultatii. Calitatile pot fi dovedite chiar si numai amintind de faptul ca ati fost pus in situatia neprevazuta de a indeplini atributiile unui coleg bolnav sau absent si ati reusit sa va descurcati cu succes.tr
r
Capcane care pot fi evitater
Nu confundati punctele tari si slabe cu ceea ce va place sau nu sa faceti! r
Multi candidati spun la interviu ca vor sa lucreze in vanzari pentru ca le place sa fie impreuna cu oamenii. Aptitudinea de a fi sociabil este o cerinta esentiala pentru succes in aproape orice fel de cariera. Dar nu decisiva pentru a putea ajunge un bun vanzator. Puterea de a va descurca singuri, capacitatea de a avea initiativa, orientarea spre rezultate, automotivarea si, nu in ultimul rand, aptitudinea de a-i intelege pe ceilalti, de a „va pune in pielea clientului”, reprezinta punctele tari pentru a putea face o cariera in vanzari. r
In definirea punctelor tari si slabe, orice afirmatie trebuie dovedita cu un exemplu din propria experienta de munca sau de viata. In mod obisnuit, persoanele care participa la un interviu pentru angajare au tendinta de a face afirmatii de genul: „Cred ca sunt potrivit pentru aceasta pozitie deoarece lucrez bine sub presiune si sunt capabil sa-mi gestionez efectiv timpul.” Angajatorul va fi interesat sa afle insa cum sunt in stare sa faca in realitate ceea ce spun. Daca un candidat nu va putea argumenta cu fapte concrete, simpla enuntare a acestor puncte tari nu-l va putea convinge pe interlocutor ca este omul pe care il cauta.r
r
Cum pot fi atenuate punctele slabe?r
Nici un inventar personal nu este complet fara bilantul punctelor slabe. Pentru orice candidat este foarte important sa-si constientizeze slabiciunile pentru a evita joburile in care acestea r
l-ar putea afecta. r
Nu este insa deloc usoara identificarea acestora. Cea mai simpla metoda este aceea de a va intoarce la lista de verificare a punctelor tari. Nu sunt multi absolventi care se pot lauda ca au toate calitatile consemnate mai sus. Pentru ca in mod obligatoriu la interviul de selectie una dintre intrebari vizeaza si aceasta parte a inventarului personal, urmatorul pas il constituie cautarea unor modalitati de prezentare a punctelor slabe intr-o lumina cat mai putin defavorabila. r
Cum ar putea prezenta un tanar incapacitatea de a comunica eficient pentru a nu-i fi fatala in punctajul obtinut la interviu? „Am tendinta de a vorbi mult si de a spune de fapt putin. Dar sunt constient de aceasta problema si sunt hotarat sa imi imbunatatesc aptitudinea de a asculta. Daca voi reusi sa devin un ascultator ceva mai atent, sunt constient ca voi putea deveni si mai abil in comunicarea cu oamenii.”r
Angajatorul este, de obicei, satisfacut cu un exemplu, dar este bine sa fiti pregatit cu alte doua comentarii asupra punctelor dvs. slabe, cel putin.r
r
Profil profesionalr
r
Pentru a realiza un inventar personal complet si eficient, candidatul va trebui sa faca efortul de a-si identifica propriul tip profesional, inainte de sustinerea interviului pentru angajare. Scopul realizarii acestui profil este de a vedea in ce masura se potriveste cu postul pentru candideaza. r
r
Chestionar pentru identificarea propriului tip profesionalr
1. Sunteti generalist sau specialist?r
Exemplu: un contabil este un specialist; un manager in finante-contabilitate este un generalist.r
2. Sunteti orientat spre zona de specialitate sau de executie?r
Exemplu: o pozitie de contabil intr-o firma de contabilitate este legata direct cu ratiunea de a exista a companiei, in timp ce toti ceilalti angajati reprezinta zona executiva. r
3. Sunteti introvertit sau extrovertit?r
4. Sunteti un individ activ sau unul pasiv?r
Exemplu: generati actiunea (sunteti autorul ei) sau preferati sa lasati pe cei din jurul dvs. sa aiba initiativa?r
5. Sunteti mai mult analitic, administrator sau vanzator?r
Exemplu: tehnicienii au inclinatii stiintifice, analitice sau in domeniul matematicii; administratorii poseda aptitudini organizationale, de planificare si sunt buni conducatori; vanzatorii sunt apti sa se conduca singuri si au abilitatea de a-si vinde foarte bine chiar propria persoana.r
6. Sunteti adeptul regulilor sau o persoana independenta?r
Exemplu: birocratii realizeaza performante excelente in organizatii cu structuri rigide, majoritatea muncii sale desfasurandu-se in spatele biroului; tipul independent are rezultate bune cand este lasat sa se miste liber si este responsabil pentru organizarea si planificarea timpului de lucru.