Noul pachet clarifică principalele principii privind ajutoarele de stat și introduce o abordare diversificată și proporțională, cu norme mai simple pentru serviciile de interes economic general la scară restrânsă, cu un domeniu de aplicare local sau care urmăresc un obiectiv social, în același timp ținând seama mai bine de aspectele legate concurență în cazurile de mari dimensiuni.
Pachetul este format din patru instrumente care se vor aplica în cazul tuturor autorităților (naționale, regionale, locale) care acordă compensații pentru furnizarea serviciilor de interes economic general.
Statele membre dispun de o mare libertate în ceea ce privește definirea serviciilor care sunt de interes general. Însă Comisia trebuie să se asigure că finanțarea publică acordată pentru furnizarea unor astfel de servicii nu denaturează în mod nejustificat concurența pe piața internă.
Noile norme, care înlocuiesc așa-numitul pachet „Monti-Kroes” din iulie 2005, clarifică noțiuni de bază precum „activitate economică” pentru a facilita aplicarea normelor atât la nivelul administrațiilor naționale, cât și al celor regionale sau locale.
Toate serviciile sociale sunt exceptate de la obligația de notificare a Comisiei, indiferent de valoarea compensației pe care o primesc. Serviciile în cauză trebuie să satisfacă „nevoi sociale legate de sănătate și îngrijiri pe termen lung, îngrijirea copiilor, accesul pe piața muncii și reintegrarea pe piața muncii, locuințe sociale, precum și îngrijirea și incluziunea socială a grupurilor vulnerabile”. Înainte, numai spitalele și locuințele sociale beneficiau de exceptare.
Alte servicii de interes economic general sunt scutite cu condiția ca valoarea compensației să fie mai mică de 15 milioane de euro pe an.
Comisia Europeană propune, de asemenea, să stabilească o sumă minimă a compensației pentru toate celelalte servicii, considerându-se că măsurile cu o valoare sub acest nivel nu constituie ajutor.
Valoarea de minimis în cazul SIEG va fi stabilită la 500.000 de euro pe trei ani, ceea ce va asigura reducerea birocrației pentru SIEG la scară restrânsă. În primăvară se va adopta o decizie finală în acest sens.
Pe de altă parte, în viitor va exista un grad mai ridicat de control pentru celelalte servicii de interes economic general în cazul cărora sumele reprezentând compensații depășesc 15 milioane EUR pe an, iar potențialul de denaturare a concurenței pe piața unică este mai mare.
Ori de câte ori este posibil, serviciile de interes economic general ar trebui încredințate prin intermediul unei proceduri deschise și transparente de licitație publică, pentru a garanta cea mai bună calitate, la cele mai mici costuri pentru contribuabilii care plătesc pentru servicii.
O nouă propunere de regulament de minimis, conform căreia compensația sub un anumit nivel nu intră în sfera de aplicare a controlului ajutoarelor de stat, se preconizează că va fi adoptată în primăvara anului 2012, după o ultimă rundă de consultări.