Verificarea maşinii înainte de intrarea în iarnă poate costa între 30 şi 47 de euro, la care se adaugă valoarea accesoriilor şi a anvelopelor. Preţul minim plătit pentru utilizarea în condiţii optime a autoturismului ajunge astfel la aproximativ 400 de euro, însă pentru posesorii de vehicule pretenţioase, factura poate depăşi 3.000 de euro.

Anotimpul rece şi-a arătat deja colţii. Pe unele şosele, asfaltul e deja acoperit de zăpadă şi gheaţă, iar şoferii care se încumetă să plece la drum în astfel de condiţii trebuie să îşi pună foarte bine la punct automobilele.
Temperaturile joase din timpul iernii şi intemperiile impun luarea unor măsuri în vederea pornirii la rece şi a bunei funcţionări a motorului şi instalaţiilor automobilului, cu atât mai mult cu cât vehiculul este mai uzat sau întreţinerea lui a fost neglijată. De aceea este foarte indicat ca, înainte de intrarea în iarnă, să se efectueze o verificare tehnică a automobilului, de preferinţă într-un service autorizat. Excesul de umiditate, zăpada, gheaţa şi frigul vă pot cauza neplăceri atât dumneavoastră, cât şi maşinii pe care o conduceţi. Dar cu un minimum de efort, anotimpul rece poate trece fără evenimente neplăcute şi fără a lăsa urme adânci în bugetul familiei.
În primul rând, este recomandabil ca şoferii începători să renunţe la utilizarea maşinii atunci când carosabilul este acoperit cu zăpadă sau gheaţă. În acest caz, punerea autovehiculului în stare de conservare trebuie făcută cu multă atenţie. Caroseria trebuie să fie curăţată, şi apoi acoperită cu ceară sau alte soluţii grase, cauciucurile de asemenea, iar bateria este indicat să fie scoasă şi stocată într-o încăpere cu temperatură constantă. Pentru ca agenţii corozivi să nu pătrundă spre cilindri, priza de aer trebuie acoperită. Foarte important este ca în instalaţia de răcire să existe antigel, şi nu apă.

În cazul în care utilizarea vehiculului este necesară şi pe timp de iarnă, este nevoie, în afara unei verificări temeinice a funcţionării componentelor – climatizare, dezaburire, frâne, ştergătoare etc. -, ca şoferul să schimbe cauciucurile de vară cu unele speciale pentru iarnă sau să aibă un set de lanţuri antiderapante. Pe lângă toate acestea, din dotarea vehiculului nu trebuie să lipsească o lopată pentru zăpadă, o chingă pentru remorcare, un cablu pentru alimentarea bateriei de la o altă sursă, un sac cu nisip şi o racletă pentru curăţarea geamurilor. Nu sunt de neglijat nici micile detalii care vă pot face viaţa mai uşoară, precum spray-ul antiabur şi cel antigheaţă.

Preţuri dezgheţate

Dacă luaţi decizia înţeleaptă de a vă prezenta la un atelier service pentru a pregăti maşina să înfrunte nămeţii, trebuie să ştiţi că, în această perioadă, mulţi dealeri auto oferă astfel de servicii speciale. La Automobile Bavaria, dealerul BMW, o operaţiune complexă – care include verificarea lichidului de răcire, starea curelelor de transmisie, depistarea defectelor din instalaţiile de iluminat şi încălzire, de la frâne şi multe altele – costă aproximativ 30 de euro. Porsche Bucureşti Nord, dealer Volkswagen, Skoda, Audi şi Seat, asigură o gamă similară de servicii la preţuri cuprinse între 32 şi 47 de euro, însă numai până la sfârşitul lunii noiembrie. Începând cu decembrie, costul total al operaţiunilor va fi dublu. Oana Stroe, reprezentant al diviziei de marketing pentru servicii after-sales la Porsche România, a declarat că preţurile diferă de la o marcă la alta şi nu includ schimbul de cauciucuri. Pentru o astfel de operaţiune mai trebuie să plătiţi între 10 şi 15 euro – dacă veniţi cu noile anvelope de acasă.

Dacă doriţi să achiziţionaţi pneurile şi jantele, vă paşte o mică surpriză. Preţul unui set de jante cu anvelope de iarnă este cuprins între 1.117,37 lei şi 3.465,86 lei în cazul mărcii Skoda, iar pentru branduri mai pretenţioase, precum Volkswagen sau Audi, dealerul afişează chiar şi preţuri de 8.210,71 lei. Diferenţa majoră este dată de caracteristicile şi designul jantelor, dar şi de marca pneurilor. Pextreme, puteţi achiziţiona şi un set de lanţuri pentru roţi care, conform Andreei Pădureanu de la departamentul de piese şi accesorii al aceleiaşi companii, pot costa între 125 lei şi 772 de lei.

Sfat

Nu este recomandată schimbarea pneurilor de vară cu cele de iarnă numai pe puntea-faţă; în cazul virajelor sau al frânărilor, comportamentul cauciucurilor va fi diferit, imprimând maşinii mişcări mai greu de controlat. În cazul montării unor pneuri destinate anotimpului rece, viteza de deplasare trebuie adaptată atât la condiţiile meteo-rutiere, cât şi la caracteristicile indicate de producător pentru tipul respectiv de cauciucuri.