Imprimantele pierd teren in favoarea multifunctionalelor (echipamente ce inglobeaza o serie de functii diferite pentru a oferi utilizatorului un produs compact polivalent). “Multifunctionalele inregistreaza o crestere de la an la an de 181% (in numar de unitati vandute) la nivel local”, spune Dorel Grigore, marketing manager la Xerox Romania. Cresterea cea mai mare o au multifunctionalele mici, de tip desktop, destinate birourilor mici si medii, pentru ca firmele au realizat ca este o solutie economica mai buna sa cumpere un singur aparat ce poate rezolva o gramada de probleme, decat sa cumpere un fax, o imprimanta, un copiator, un scaner separate. “Costul este clar mai mic decat suma echipamentelor pe care le inlocuieste, ocupa mai putin loc, exista un singur cablu de conexiune la calculator, un singur driver, o singura aplicatie software care gestioneaza toate functiile”, argumenteaza stefan Daniel, Branch Manager la Lexmark.
Cererea pentru servicii cu valoare adaugata (service-suport complet, garantie extinsa, leasing) creste incontinuu, pe masura ce companiile constientizeaza cheltuielile importante pe care le au cu echipamentele si consumabilele, precum si cu managementul fluxului de documente in general, constata Dorel Grigore.
si preturile multifunctionalelor au inceput sa devina accesibile, iar “datorita acestui lucru si beneficiilor aduse de utilizarea multifunctionalelor, piata acestora este in continua crestere”, spune Vera Mocanu, director de marketing la Konica Minolta. Este un segment dinamic, care inregistreaza anual cresteri de 10-15%.
Echipamentele color, fie ele multifunctionale sau imprimante, se impun din ce in ce mai tare, datorita aceleiasi tendinte de scadere a preturilor. “Culoarea a devenit importanta si in acelasi timp accesibila, iar echipamentele color au avut o dinamica spectaculoasa in cererea pietei”, spune Vera Mocanu.
La Konica Minolta, firma care comercializeaza doar imprimante laser, s-au constatat cresteri importante mai ales in segmentul echipamentelor color. Vera Mocanu cifreaza aceste evolutii dupa cum urmeaza: “In 2004, am inregistrat cresteri cu 17% fata de 2003 in ceea ce priveste numarul imprimantelor monocrome si cresteri cu 84% in ceea ce priveste numarul imprimantelor laser color vandute, iar pe primul semestru din 2005 numarul imprimantelor laser color vandute a inregistrat o crestere cu 135% fata de perioada similara din 2004. Anul trecut, Konica Minolta a facut trecerea de la copiatoarele analogice la cele digitale, care pot fi folosite ca imprimante de retea si chiar ca faxuri. “si pe aceasta gama, numarul unitatilor color vandute in primul semestru al acestui an a fost cu 367% mai mare fata de primul semestru al anului 2004.”
In ce priveste liderul de piata in imprimare, Hewlett Packard, Irinel Ilie, director al departamentului de solutii pentru imagine digitala si imprimare, spune ca “HP si-a dublat valoric businessul total de imprimare in ultimii trei ani.” De altfel, gigantul american face eforturi de dezvoltare a gustului pentru multifunctionale si de promovare a atuurilor lor, iar piata romanesca a raspuns pozitiv la aceasta tendinta. Multifunctionalele castiga accelerat si consecvent teren; “atat numarul de unitati cat si valoarea acestui business s-au dublat in fiecare an.”


Se poate vorbi de o maturizare a clientului roman, constatata de actorii importanti din piata. De asemenea, piata romaneasca de imprimante este extrem de competitiva si legata de piata europeana. “Comparativ cu pietele mai dezvoltate din Europa, estimez ca suntem putin in urma la imprimantele si multifunctionalele foto (din cauza penetrarii mai tarzii a camerelor foto digitale)”, spune stefan Daniel, Branch Manager la Lexmark, dar raportul multifunctionale-imprimante evolueaza rapid spre procentele uzuale in Europa, “si in acelasi timp ritmul de crestere la imprimantele laser entry level este chiar mai ridicat fata de alte piete.”
Sunt relevante cateva cifre referitoare la cresterea vanzarilor de echipamente in ultimii doi ani: s-au vandut cu 48% mai multe imprimante laser si cu 20% mai multe echipamente multifunctionale. Aceasta crestere va fi sustinuta si in 2005, estimandu-se evolutii de 40% pentru imprimante si 30% pentru echipamente multifunctionale.




“S-a ajuns ca in aceasta vara sa vindem mai multe multifunctionale decat imprimante in piata utilizatorilor casnici si birourilor mici.”


Irinel Ilie,

director al departamentului de solutii pentru imagine digitala si imprimare HP Romania











Ce spun retailerii



CG&GC: “Din punctul nostru de vedere, vanzarile de astfel de echipamente au avut o evolutie spectaculoasa. Cu doi ani in urma, clientii nici nu voiau sa auda de produse din categoria all in one. Acum, sunt interesati de o masina complexa, mica si care sa le ofere cat mai multe functiuni. Costul spatiului a inceput sa devina o problema acuta, lucru care s-a vazut in vanzarile de astfel de echipamente.”


Flamingo: “De anul acesta, de cand au scazut preturile la multifunctionale, putem vorbi de o crestere a interesului pentru aceste produse. Aceasta crestere a fost foarte vizibila in prima parte a anului, iar in ultimele luni s-a mentinut o cerere constanta, din cauza perioadei de vacanta.”