Deşi criza afectează serios vânzările de instrumente, echipamente şi accesorii muzicale, un brand românesc vrea să se impună pe piaţa internaţională de profil.

În afaceri, ca şi în viată, de multe ori pleci de la o idee şi ajungi în cu totul altă parte. Dan Panaitescu e deja un nume cunoscut în lumea muzicală autohtonă graţie amplificatoarelor de chitară electrică pe care le-a modificat sau construit pentru muzicienii români, de-a lungul timpului. Nicu Covaci de la Phoenix, Dan Iliescu de la Timpuri Noi, Florin Ochescu şi mulţi alţii cântă sau au cântat fie pe un astfel de echipament construit de Panaitescu, fie pe unul produs de un nume mare, dar modificat de electronistul român după gusturile lor. Prin urmare, ideea acestuia de a înfiinţa o firmă care să producă în serie amplificatoare care să se bată cu numele mari de pe piaţa de profil a venit de la sine. Însă, pentru un astfel de demers e nevoie de bani, aşa că în scenă a intrat şi omul de afaceri Sorin Urzică, patronul Music Club, unul dintre cele mai cunoscute  cluburi din Bucureşti. Iar ideea a început să se transforme în afacere, Dominance fiind atât numele companiei înfiinţate de cei doi acţionari cu părţi egale, cât şi brandul sub care se vând produsele. „Nu ar avea niciun rost să ne batem cu Marshall, Mesa sau Fender pe această piaţă, dar să ne canalizăm pe o nişă care se conturează deja foarte bine în străinătate, cea a amplificatoarelor boutique, e o oportunitate“, spune Sorin Urzică. „Mai ales că ceea ce construim noi, pe baza reputaţiei, priceperii şi experienţei lui Dan Panaitescu, este ceva unic până acum în materie de sound, iar toţi instrumentiştii mari care au testat produsul în timpul dezvoltării acestuia susţin acest lucru“, adaugă Urzică.

Muzica live, din nou la putere

168-33733-35_sorinurzicadominance_cc_29.jpgAmplificatoarele cu lămpi sunt foarte apreciate de muzicieni datorită sunetului de calitate, specific pentru tot ceea ce înseamnă azi muzică rock, blues sau jazz. Ele sunt din ce în ce mai căutate nu doar de muzicieni, ci şi de amatorii care cântă în timpul liber. „Tonul schimbării, al revenirii l-au dat televiziunile comerciale când au început să promoveze din nou muzica live şi trupele au devenit iar populare“, spune Călin Ilie, care, împreună cu Manon Viel, deţine cel mai mare distribuitor autohton de instrumente şi echipamente muzicale, MC Musical.Acesta spune însă că afacerile sale au scăzut cu 30% în acest an, comparativ cu anul trecut, şi este sceptic în privinţa unei reveniri a pieţei pe termen scurt. „Ceea ce face Dan Panaitescu, nişa pe care a intrat el s-ar putea să îi aducă succes“, apreciază Ilie. Dominance a investit până acum circa 50.000 de euro în cercetare şi dezvoltare şi a definitivat gama de produse pe care urmează să o lanseze în toamnă. „Este vorba de un amplificator de mică putere, 5W, pentru acasă sau studio, şi unul mai mare, de 18W, pentru cântat live în cluburi, şi probabil unul de 40W. Este posibil să scoatem mai târziu şi un amplificator de putere mai mare, 50W, într-o configuraţie uşor diferită, dar păstrând acelaşi concept pe care l-am brevetat, «sound in sound», acesta din urmă fiind dedicat trupelor de hard rock sau heavy metal care vor mai multă forţă de la un amplificator“, explică Dan Panaitescu. Acesta adaugă că produsele vor fi promovate la cele mai importante târguri ale pieţei de profil, NAMM din Los Angeles şi Musikmesse din Frankfurt.

Preţurile pentru gama de amplificatoare nu au fost încă definitivate, acest lucru urmând să se petreacă după demersurile de marketing şi analiză a pieţei premergătoare lansării, explică Sorin Urzică, însă acestea, chiar dacă nu vor fi foarte mari, nu vor poziţiona produsele în gama entry-level, amplificatoarele boutique apreciate şi căutate fiind produse exclusiviste şi nu tocmai ieftine.

Şi totuşi se câştigă

Manon Veil şi Călin Ilie avertizează însă că, cel puţin pe piaţa din România, singurele instrumente şi echipamente care se mai cumpără sunt cele mai ieftine. „Nu cred că am vândut mai mult de patru sau cinci chitare PRS, de exemplu, majoritatea vor Ibanez, din gama de jos, sau Aria, iar la amplificatoare vindem majoritar Vox sau Peavey, de exemplu, dar tot ieftine, pe tranzistori“, spune şi Manon Viel. Anul trecut, MC Musical, care îşi împarte piaţa de distribuţie de instrumente muzicale cu ProGuitar, Senia, Sound Creation, Grosmann şi încă câteva nume mai mici, a avut venituri de 2,5 milioane de euro, un stoc de marfă de circa un milion de euro şi o marjă de profit între 20% şi 30%. Manon Viel adaugă însă că MC Musical nu îşi va restrânge gama de produse pe fondul crizei, ba chiar va aduce unele noi şi îşi va extinde prezenţa în teritoriu cu alte magazine.

Punând faţă în faţă datele şi evoluţia pieţei cu demersul ambiţios al celor doi acţionari de la Dominance, concluzia care se desprinde este aceea că, fără a fi imposibil, crearea a încă unui brand românesc care să se impună pe pieţele externe este un demers mai dificil acum decât altă dată, dar cu atât mai de apreciat în caz de reuşită.

168-33732-35_danpanaitescu_29.jpgDin service se câştigă nu mult, dar decent, ne putem acoperi costurile de activitate.
Dan Panaitescu, acţionar Dominance

 

 

 

Citește și: