”Lucrăm într-un climat economic destul de nefavorabil pentru sistemul feroviar, la nivel european. Ultimii ani au fost foarte duri. În toată Europa, nivelul transportului feroviar de mărfuri a scăzut cu procente cuprinse între 20 și 45%.
Mai toți operatorii de marfă au probleme serioase”, a spus George Micu, director general al CFR Marfă.
Potrivit acestuia, și la nivel local s-a întâmplat la fel: transportul de marfă a scăzut cu 30-40% pe toate modurile de transport. Abia în a doua jumătate a anului trecut lucrurile au început să se miște într-o direcție pozitivă. ”În plus, în 2008, în sistemul feroviar de la noi s-au făcut niște majorări salariale care nu au avut neapărat legătură directă cu productivitatea muncii. De aceea, tot în 2008, societatea a încheiat pe pierderi: 169 milioane de lei, dintre care 110 milioane a reprezentat efortul de creștere a salariilor”, a precizat oficialul CFR Marfă. În 2009 s-au luat primele măsuri dure: s-au redus toate sporurile salariale și peste 5.000 de oameni au intrat în șomaj tehnic. Apoi, în 2010, societatea a făcut concediere colectivă, aproape 6.000 de angajați plecând din sistem.
Acum, CFR Marfă se pregătește de privatizare. „Anul acesta cred că vom încheia cu 5 milioane de euro profit operațional“, e aproape convins George Micu, ceea ce înseamnă că societatea va fi mai atractivă pentru un investitor strategic. Ultimul an în care operatorul național de marfă a înregistrat profit a fost 2007 (1,4 milioane de euro).
De asemenea, datoriile CFR Marfă erau de apro­ximativ 300 milioane de euro la finele anului trecut, iar pierderile de 31,5 mi­lioane de euro, cu aproape 68% mai mari față de nivelul aprobat de Guvern prin bugetul de venituri și cheltuieli al companiei.