"Am aflat din presă că în Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al ţiţeiului intern. Suntem surprinşi că procesul de dezbatere şi consultare publică, aşa cum a fost iniţiat în luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus şi agreat de toate părţile implicate în dialog. În mod evident, decizia ANRM vine în contradicţie cu una dintre primele priorităţi asumate de Ministerul Energiei, şi anume aceea de a susţine producţia internă', afirmă Artur Stratan, preşedintele în exerciţiu al ROPEPCA.

Din perspectiva ROPEPCA, sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de creşterea tarifului de transport într-un context defavorabil de preţ la ţiţei şi supraimpozitare a operaţiunilor. Presiunea suplimentară adusă de mărirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei pe tona de ţiţei transportată prin conducte poate ameninţa
supravieţuirea unui întreg sector economic şi poate crea un precedent periculos pentru acţiuni similare viitoare.

"Scumpirea cu peste 1,4% a serviciului de transport intern al ţiţeiului şi produselor asociate şi scumpirea serviciului de transport al ţiţeiului din import vor conduce la creşterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor plătite de producătorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, deşi producţia este în
scădere, preţul de tranzacţionare continuă să fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se menţine la cote superioare mediei europene", se mai arată în comunicat.

Majorarea este de natură să erodeze suplimentar competitivitatea ţiţeiului de producţie autohtonă, în condiţiile în care doar scăderea preţului la ţiţei a provocat creşterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril în 2014 la peste 7,5% la preţurile actuale. O asemenea măsură poate stimula importurile de ţiţei, în condiţiile în care deficitul balanţei comerciale a crescut cu 38% în 2015 faţă de 2014, au avertizat reprezentanţii companiilor petroliere.

Ei au arătat că, de la an la an, cantitatea de ţiţei din producţia autohtonă transportată de Conpet scade, o tendinţă accentuată de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afectează şi România. În opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al ţiţeiului şi produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativă viabilă comercial şi eficace la transportul rutier sau feroviar, atât timp cât nivelul de tarifare, extinderea teritorială a conductelor şi calitatea serviciilor oferite ţin cont de climatul economic general şi de condiţiile specifice din piaţa de profil.

ROPEPCA cuprinde 19 membri: ADX Energy, Amromco, Aurelian Petroleum, Bankers Petroleum, East West Petroleum, Expert Petroleum, Fora Oil & Gas, Hunt Oil, Moesia Oil & Gas, NIS Petrol, Oilfield Exploration Business Solutions, OMV Petrom, Panfora Oil and Gas (MOL Group), Raffles Energy, Repsol, Sand Hill, Stratum Energy, Winstar Satu Mare/Serinius Energy şi Zeta Petroleum. AGERPRES

Te-ar putea interesa și: