Spectacolul licitaţiilor a venit din New York, unde „Strigătul“ lui Munch a împins la 120 de milioane de dolari recordul pentru cel mai scump tablou vândut prin licitaţie, iar tabloul „Red, Yellow, Orange“ al lui Mark Rothko a stabilit (la 86,8 milioane de dolari) un nou prag pentru arta contemporană.

Corecţie de cotă la Bucureşti

Cota autorilor consacraţi se află într-un uşor declin faţă de prima zi a anului, stabilizându-se pe plafonul din noiembrie 2011. Aceasta se reflectă predominant prin lipsa capodoperelor de pe piaţă şi prin adjudecarea multora dintre lucrări aproape de preţul de pornire. O excepţie notabilă a fost „Micuţa japoneză“, un portret de George Mirea Demetrescu, plecat de la o estimare de 8.000 de euro şi  adjudecat cu 40.000. Tabloul s-a vândut la Artmark într-o licitaţie de vechi maeştri şi îl repune pe autor în vecinătatea lui Theodor Aman şi Nicolae Vermont.

Anterior, recordul personal pentru G.D. Mirea era sub 10.000 de euro. Cea mai scumpă lucrare vândută în prima parte a lunii a fost „Dormind“, pictură semnată de Theodor Pallady şi adjudecată cu 52.000 de euro la Alis, urmată de o lucrare de Tonitza, „Fetiţă cu tulpan alb“, vândută cu 46.000 de euro la Goldart. Finalul lunii propune un calendar dens, din care nu lipsesc lucrările de mare valoare. Licitaţia de joia trecută de la Gold­art a fost centrată pe pictura lui Gh. Petraşcu „Cortile d’Abazzia“ (50.000 de euro evaluare minimă), iar licitaţia „Cei mai iubiţi dintre pământeni” (29 mai) are ca vedetă „Copil în rose“ de Nicolae Tonitza, cu o estimare între 60 şi 120.000 de euro. Opera lui Tonitza este secondată de „Băiat din Vitre“ de Nicolae Grigorescu, cu un preţ de 45-75.000 de euro.

Şanse în plus pentru middle market

Scăderea cotelor este compensată printr-o ofertă mai numeroasă şi mai variată. Cifra de afaceri se menţine în uşoară creştere faţă de perioada similară a anului trecut, iar acest lucru se explică prin intensificarea tranzacţiilor sub 5.000 de euro. Din cele 319 opere puse în vânzare în ultima decadă a lunii, doar 23 de lucrări sunt peste această valoare. Foarte numeroase sunt, în schimb, lucrările sub 1.000 de euro, predominant grafică, dar cu semnături de mare notorietate, precum Vasile Grigore, Ludovic Bassarab, Tia Peltz, Corneliu Baba şi Nicolae Tonitza. Aceeaşi autori pot fi cumpăraţi, de această dată cu picturi, şi pe segmentul premium al pieţei, peste 5.000 de euro.

Relansare la AraArt

Cu o echipă managerială consolidată casa AraArt este în pragul unei relansări. Aceasta va fi oficializată prin licitaţia de pe 31 mai, la Casa Capşa, cu o selecţie de 70 de loturi.  Vedeta şedinţei este tabloul „Panseluţe“, de Eustaţiu Stoenescu, evaluat la 12.000 de euro. Din sumar mai fac parte picturi de Samuel Mutzner, Artachino, Nicolae Vermont, Schweitzer-Cumpăna („Ţăran călare“) şi Ştefan Dimitrescu. Segmentul de avangardă este reprezentat prin Max Herman Maxy („Onsen Geisha“, 7.500 de euro), Hans Mattis Teutsch şi Corneliu Michăilescu, iar modernismul prin Ţuculescu (o guaşă la 2.600 de euro), Vasile Grigore şi Corneliu Baba. Casa de licitaţii AraArt a fost înfiinţată de expertul Ariadna Zeck în 2010 şi a organizat până acum nouă licitaţii, reţinând atenţia prin vânzarea unei serii mari de desene din moştenirea Toni­tza şi a unor desene de Picasso.