milioane de dolari – au batut toate recordurile. Primele alegeri prezidentiale de dupa atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001 gasesc o America polarizata, in care republicanii si democratii arunca in joc sute de milioane de dolari pentru a obtine votul unui pumn de oameni: nehotaratii. „Aceasta campanie este un record in privinta sumelor alocate. Din calculele noastre, au fost perioade in care Bush strangea circa 600.000 de dolari/zi. Nici Kerry nu era foarte departe. Modul de cheltuire a banilor este insa greu de urmarit si uneori aduce mai multe intrebari decat raspunsuri”, ne-a declarat Alex Knott, editor politic al Centrului pentru Integritate Publica – una din cele mai renumite organizatii de monitorizare si analiza a activitatii guvernului si mass-media. Informatiile publicate pe diferite site-uri arata ca si staff-ul lui Bush si al lui Kerry au alocat cea mai mare parte a sumelor pentru mass-media si infrastructura necesara campaniei. Legea electorala din SUA obliga partidele si candidatii la presedintie sa publice fiecare dolar adunat si cheltuit in campania electorala. Institutia care monitorizeaza, cerceteaza si amendeaza neregulile in utilizarea fondurilor electorale este FEC (Comisia Federala a Alegerilor). In principal, exista trei surse principale de finantare a campaniei: bugetul, donatiile individuale si cele colective. In primul caz, Bush si Kerry au primit fiecare 74,6 milioane de dolari de la buget. Suma a fost stabilita prin indexarea celei de anul trecut cu rata inflatiei, iar modul de cheltuire a banilor va fi verificat de FEC dupa incheierea campaniei, printr-un audit special. Legea americana stabileste limite foarte clare pentru fiecare tip de donatie individuala in parte, interzicand companiilor sau sindicatelor sa contribuie direct la finantarea campaniei electorale. Donatiile se pot face numai prin intermediul unor entitati create special in acest sens si denumite PAC (Comitete cu Actiune Politica). De regula, PAC sustin cauze, nu neaparat un candidat sau partid, astfel ca ele pot aduna si aloca fonduri pentru mai multi candidati in acelasi timp. Pentru a functiona legal, ele sunt obligate sa se inregistreze la FEC, sa deschida un cont bancar special pentru colectarea de fonduri electorale si sa raporteze fiecare cent adunat si cheltuit pentru campanie. De exemplu, daca JP Morgan vrea sa dea bani pentru campania lui Bush, trebuie sa infiinteze un PAC. Legea prevede ca PAC-ul unei companii poate solicita donatii numai din partea conducerii, actionarilor sau membrilor familiilor acestora, nu si a simplilor angajati, pentru a se evita astfel eventuale repercusiuni in cazul unui refuz datorat propriilor optiuni politice. Interesant este faptul ca atat indivizii, cat si PAC au dreptul sa cheltuiasca sume nelimitate pentru publicitate sau marketing in favoarea unui candidat, cu conditia sa nu aiba nici o legatura si nici un fel de dialog cu staff-ul de campanie al candidatului in favoarea caruia se face promovarea. Altfel spus, un grup poate finanta o reclama anti-Kerry care sa nu fie pe placul lui Bush si invers sau poate finanta o reclama pro Bush/pro Kerry care sa-i displaca acestuia.Acuzatii de politizareCampania electorala nu a fost lipsita de scandaluri sau nereguli. Din datele publice, FEC a dat amenzi de peste 1,3 milioane de dolari pentru inadvertente intre sumele declarate si cele cheltuite de catre anumite comitete politice sau pentru nejustificarea unor fonduri. Cu toate acestea, FEC este aspru criticat si acuzat de partizanat politic de catre organizatiile independente. Fred Wertheimer, presedintele Democracy 21 – o organizatie recunoscuta pentru impartialitatea sa – afirma ca cei sase comisari ai FEC – care stabilesc cand o sesizare este investigata – nu sunt independenti politic deoarece sunt propusi in numar egal de democrati si republicani, dar numiti de presedintele SUA. El spune ca exista grupuri care au acceptat fonduri de milioane de dolari de la un singur individ, fata de limita legala de 5.000 de dolari, si ca, desi a sesizat FEC, acesta nu a luat nici o masura. „Democracy 21 va cere modificarea legii, mergand pana la desfiintarea FEC si crearea unei noi institutii de profil”, spune Wertheimer. La randul sau, Alex Knott sustine ca „exista multe situatii unde indivizi foarte bogati pot contribui cu milioane de dolari la finantarea unei campanii electorale, influentand mersul acesteia”. El afirma ca singurul „caine de paza” pentru astfel de cazuri ramane mass-media, dar ca, date fiind miliardele cheltuite in industria de lobby, neregulile sunt greu de depistat.

Restrictiile privind contributiile pentru partide si candidati la Casa Alba:
· Sindicatele, firmele care au contracte cu guvernul, bancile nationale (cele cu operatiuni la nivel federal), companiile inregistrate la nivel national si cetatenii straini nu pot contribui direct la campania electorala, ci numai indirect prin intermediul unor Comitete de Actiune Politica (PAC).
· Nimeni nu poate face o contributie financiara in numele altei persoane.
· Contributiile in numerar nu pot depasi 100 de dolari, iar cele anonime, 50.
· Candidatii la Casa Alba primesc anual fonduri de la buget, indexate in functie de inflatie, si in aceeasi suma.
· Comitetele politice care aduna fonduri pentru sustinerea unor candidati sau partide nu pot primi bani de la companiile care au contracte cu guvernul federal.
· O persoana individuala nu poate dona unui candidat mai mult de 2.000 de dolari/alegeri.
· Pentru un Comitet (organism separat de staff-ul de campanie al unui partid sau candidat, dar care poate strange indirect fonduri pentru acesta) limita este de 5.000 dolari/an.
· Comitetele de actiune politica ce sustin mai multi candidati deodata au dreptul la plafoane mai mari, respectiv 5.000 de dolari/alegeri pentru un candidat, dar pentru aceasta trebuie sa indeplineasca anumite criterii, intre care si acela de a sustine cel putin cinci candidati.
· Pentru batalia interna din cadrul unui partid, menita sa desemneze candidatul la presedintie, donatiile Comitetelor Politice de Actiune (PAC) sunt limitate la suma de 5.000 de dolari.