Este vorba despre propunerea legislativă de modificare a sistemului fiscal aferent exploatărilor de gaze onshore prin care taxele plătite la stat de marii producători se vor dubla. Astfel, Petrom și Romgaz riscă să rămână doar cu 5% din prețul la care vor vinde gazele.

Mai concret, în cazul în care legea va trece sub această formă, nu doar producătorii vor avea de suferit ci și consumatorii. Prețul gazelor ar urma să crească simțitor.

Legea va merge, marţi, la Comisia de Buget a Camerei după care urmează să meargă la votul final în Plen.

Potrivit economica.net, se vor face următoarele modificări:

Impozitul pe veniturile suplimentare din liberalizarea prețului la gaze nu se vor calcula în funcție de prețurile la care gazele sunt efectiv vândute, ci in funcție de prețurile de la Central European Gas Hub (CEGH) din Austria, ca în cazul redevențelor, care se plătesc la acest preţ după o decizia a autorităţilor române luată în primăvară.
O altă propunere vizează modificarea formulei de calcul a impozitului. Este eliminată deductibilitatea redevențelor la calculul impozitului suplimentar la gaze. Practic, se va plăti impozit la impozit, dat fiind că impozitul suplimentar se va aplica preţului şi redevenţei plătite deja, dat fiind că aceasta nu mai este deductibilă.

Tot referitor la investiții, este eliminată posibilitatea „reportării” investițiilor, existentă în cadrul actual. Aceasta permite utilizarea sumelor din perioade cu investiții mai mari, pentru a reduce cuantumul impozitului datorat în perioade cu investiții mai reduse.

De asemenea, în amendamentele aduse formulei de calcul al impozitului suplimentar, posibilitatea deducerii investițiilor nu apare decât pentru prețurile din prima tranșă, mai mici decât 85 de lei/MWh, deci nu este exclus ca pentru prețurile mai mari de 85 de lei/MWh, operatorii să nu aibă deloc posibilitatea deducerii investițiilor, aşa cum se înţelege din proiectul de taxare.

 

În urma acestor modificări, doar statul va avea de câștigat.

În luna noiembrie, spre exemplu, preţul mediu al gazelor pe Bursa Română de Mărfuri, cea mai lichidă platformă de tranzacţionare din România, a fost de circa 90 de lei MWh. Acum, impozitul se plăteşte la acest preţ. Dacă noul cadru de taxare va intra în vigoare, acest impozit se va plăti pentru preţul spot de la CEGH, care este însă mult mai mare, în acest caz de 121 de lei/MWh, cât s-a înregistrat în noiembrie la CEGH. Asta deşi nici Petrom nici Romgaz nu au obţinut acest preţ pe gazul vândut.

Calculele arată aşa: în momentul actual, redevenţa (socotită la o medie de 8%) şi impozitul suplimentar aduc statului venituri de 28 de lei/MWh, la acest preţ de 90 de lei/MWh. După implementarea noului sistem de taxare, cu toate prevederile lui, din cele două taxe statul va încasa 55 de lei, adică dublu, bani pe care Petrom şi Romgaz vor fi obligate să-i plătească, din acelaşi preţ obţinut, de 90 de lei/MWh.

Ce rămâne? După plata acestor impozite, socotind acelaşi preţ de 90 de lei, rezultă aşadar că Petrom şi Romgaz rămân, în această fază, cu 35 de lei pe MWh de gaz pe care l-au scos din pământ şi l-au pus pe piaţă.

Aceşti 35 de lei includ toate costurile companiilor şi câştigul aferent. Potrivit FPPG, costul total al Romgaz (la Petrom este mai complicat de calculat, pentru că există zăcăminte de petrol şi gaze asociate, iar costul este mai mare), cu tot cu investiţiile făcute, este de circa 28 de lei/MWh.

Aşadar, ar rămâne un câştig de 7 lei/MWh, la care se se aplice impozitul standard pe profit de 16%, dar nu e doar atât. Oficialii FPGG au explicat că trebuie să plătească impozitul pe profit şi pe costul amortizării, pentru că unele cheltuieli nu mai sunt deductibile, astfel că, în total şi în cel mai bun caz producătorii mai rămân cu 5 lei din cei 90 cu care au vândut un MWh de gaz. Adică doar 5,5% din acel preţ.