In anul 1508, Leonardo da Vinci a descris pentru prima data efectul optic al unei lentile aplicate direct pe ochi. In deceniul cinci al acestui secol, inventia unui doctor ceh a revolutionat lumea opticii medicale si estetice. Micile lentile moi, aplicate pe pelicula lacrimala a ochilor, puteau inlocui inca de atunci clasicii ochelari. Investitorii americani, intuind repede succesul acestei inventii, au cumparat patentul produsului si au facut din lentilele de contact un accesoriu de lux. Astazi, in intreaga lume, au devenit ceva obisnuit si necesar in acelasi timp, constituind pentru ochi solutia optima de armonizare a laturii medicale cu cea estetica.
Pe plan mondial, ponderea vanzarilor de lentile de contact si solutii de intretinere a acestora este semnificativa: 15% din totalul produselor destinate ingrijirii vederii, in conditiile in care lentilele si ramele de ochelari detin 48% din vanzari, echipamentul de diagnosticare si operatie 15%, farmaceuticele pentru uz oftalmic 15%, iar ochelarii de soare 10%.
Statisticile internationale indica prezenta pe acest segment de piata a trei mari producatori care isi disputa pe rand suprematia: Bausch& Lomb, CIBA Vision si Johnson& Johnson. Conform analizei realizate de agentia Frost&Sullivan, productia pe anul 1998 s-a cifrat la 4,6 miliarde USD, iar in 1999 a ajuns la 4,9 miliarde USD, tendinta fiind de crestere si in viitor.
Chiar daca in Romania primele lentile de contact au fost aplicate in urma cu 30 de ani, la Spitalul Coltea, inca se cunosc prea putine lucruri despre utilizarea si intretinerea acestora. Mai mult, domeniul starneste dispute interminabile chiar si in lumea medicala, unii oftalmologi abtinandu-se sa recomande purtarea lentilelor de contact, din diverse motive: fie nu detin aparatura necesara prescrierii lor, fie le considera prea costisitoare pentru pacienti sau un capriciu daunator pentru cei obsedati de aspectul lor fizic, in sensul ca o utilizare incorecta poate provoca infectii grave ale globului ocular. Adaugand la aceste aspecte lipsa de traditie in domeniu si o mediatizare ocazionala, rezulta o piata insuficient exploatata.
Pana de curand, piata romaneasca era disputata de doi mari importatori: Optinova (lentilele Bausch& Lomb) si Optimed (lentile CIBA Vision). Acestora li s-a adaugat de curand E.B.A. Optics, care detine exclusivitatea pentru distributia marcilor Johnson&Johnson si Wesley Jesen. Alte produse de acest gen intalnite frecvent in centrele de optica sunt: Soflex, Hanita si Ocular Sciences.
Sortimentele comercializate, medicale si estetice, se impart in mai multe categorii care se refera la durata medie de folosinta: conventionale (cunoscute ca lentile cu viata de un an), cu inlocuire frecventa (lunare, saptamanale sau zilnice) si pentru port extins (pot fi purtate incontinuu, fara risc, timp de 30 de zile si nopti).
Produse pentru cei
cu venituri medii si mari
Optinova a fost prima firma care a adus in Romania lentile de contact atat cosmetice, cat si cu dioptrii, ceea ce i-a permis sa se adreseze unui segment foarte larg al pietei. Prin diverse actiuni, cum ar fi seminarii anuale cu medicii si oferte gratuite adresate consumatorilor la deschiderea fiecarui nou magazin, s-a reusit familiarizarea publicului cu aceste curiozitati.
Optimed SRL din Brasov este reprezentantul firmei CIBA Vision, parte a concernului elvetian Novartis. Conducerea societatii estimeaza ca detine 60% din totalul vanzarilor de lentile de contact si 57% din totalul vanzarilor de solutii pentru intretinerea acestora. „Pe ansamblu, tendinta pietei este crescatoare”, afirma Sorin MALntz, directorul firmei Optimed. „Astfel, din informatiile pe care le detinem, rezulta ca in 1999 s-au vandut cu 54% mai multe lentile decat in 1997, cu precizarea ca, in timp ce pe plan mondial se constata o scadere a ponderii celor conventionale in favoarea lentilelor cu inlocuire frecventa, la noi, din cauza puterii scazute de cumparare, cele din prima categorie reprezinta 67%.”
Costul anual al unei perechi de lentile performante, incluzand si intretinerea acesteia, se situeaza intre 1,5 si sase milioane lei. Cu alte cuvinte, se adreseaza celor cu venituri medii si mari, chiar daca reprezinta echivalentul zilnic al unei cesti de cafea, unui ziar si unei jumatati de pachet de tigari.
In special femeile
poarta lentile de contact
Lentilele Johnson&Johnson au intrat in Romania in decembrie 1999, prin intermediul firmei E.B.A. Optics, iar Wesley Jessen sunt o achizitie si mai recenta a aceluiasi importator. Data fiind perioada scurta de cand sunt prezente in tara, nu se poate aprecia volumul anual al vanzarilor. „Desi este vorba de marci noi care nu au proba timpului pe piata romaneasca si desi chiar si firma noastra este noua, numarul de pacienti se apropie de 500, ceea ce inseamna o medie de patru-cinci pacienti pe zi”, ne spune Ilie Marcu, directorul firmei mentionate.
Daedalus Consulting Marketing& Research Company a realizat un studiu pe un esantion de 4.845 persoane in varsta de peste 15 ani, rezidente in mediul urban. Conform acestuia, 10,5% dintre cei intervievati au luat in considerare achizitia pe viitor de lentile de contact, fie estetice (3,4%), fie de vedere (7,1%). La nivel de intentionalitate, persoanele de sex feminin sunt mai numeroase. Asadar, este de asteptat ca piata lentilelor de contact sa se largeasca, tot mai multi oameni considerand ca sunt mai bine vazuti in societate si la locul de munca daca nu poarta ochelari.
Evolutia modei si politica nesigura de rambursare a costurilor de catre serviciile de asigurare medicala produc fluctuatii pe piata mondiala a produselor de acest gen. In Romania, concurenta dintre ochelari si lentilele de contact este „echitabila” din acest punct de vedere, intrucat pretul nici unuia dintre articole nu este rambursat de catre stat.