arata ca 35% din respondentii care si-au exprimat intentia de a cumpara o masina, in urmatorii doi ani, vor apela la leasing. Alti 31% spun ca vor lua un credit, in vreme ce 25% ar vrea sa cumpere autovehiculul cu banii jos, si asta pentru ca nu agreeaza ideea de a plati dobanzi bancilor (31%) sau de a avea datorii (21%).Cele mai tentate de creditele auto s-au aratat persoanele care locuiesc in partea de Sud a tarii (Ploiesti, Craiova), in timp ce leasingul a fost indicat ca prima optiune de majoritatea respondentilor din zona de sud-est (Constanta). „De vreo trei ani, leasingul reprezinta in jur de 60% din totalul vanzarilor de autovehicule din import si ne asteptam sa-si pastreze aceasta pondere. Insa, in 2004 s-a vazut o adevarata explozie a creditului auto, care s-a indreptat, in principal, spre masini mai ieftine, din productia nationala sau din import”, spune Marius Carp, director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Numai anul trecut, adauga el, circa trei sferturi din vanzarile auto realizate pe piata romaneasca s-au facut prin credit si leasing, iar pentru 2005 este de asteptat ca ponderea achizitiilor prin cele doua instrumente financiare sa depaseasca 80%.Analistii pietei spun ca firmele de leasing care au intuit potentialul reprezentat de persoanele fizice si au iesit cu oferte destinate acestora au dat lovitura. „Dupa inceperea promovarii produsului catre persoanele fizice, cresterea a fost exponentiala. De asemenea, importanta a fost si lansarea contractelor de leasing in lei”, afirma Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).Din totalul de aproximativ 1,6 miliarde de euro, la cat este estimata valoarea totala a pietei leasingului in 2004, contractele vizand achizitia de autovehicule au avut o pondere de circa 95%. ASLR se asteapta ca, in acest an, valoarea pietei sa depaseasca doua miliarde de euro, iar ponderea contractelor de leasing auto sa scada sub 90%, pe fondul dezvoltarii leasingului pentru utilaje si echipamente, precum si a leasingului imobiliar.Pe de alta parte, 44% din respondentii angrenati in studiul Gallup nu stiu care este principala diferenta dintre credit si leasing. Pentru 12% din cei chestionati, aceasta rezida in proprietatea asupra masinii in cauza – cel care cumpara un automobil prin credit este proprietarul sau de la bun inceput, in vreme ce in cazul leasingului, drepturile de proprietar intervin abia dupa plata valorii reziduale. Usor contradictoriu, dar inca o data reflectand nivelul de intelegere al consumatorului final, 7% din respondenti afirma ca leasingul este mai profitabil financiar, in timp ce 4% cred exact contrariul. Atunci cand se gandesc la varianta creditului auto, primele banci care le vin in minte celor care ar dori o masina sunt BCR (37%), BRD (21%) si Raiffeisen Bank (13%). „Creditele auto s-au bucurat de un succes deosebit, atat cele pentru autoturismele noi, cat si cele pentru autoturismele rulate, preponderente fiind creditele in valuta. In anul 2004, creditele auto au consemnat o sporire a portofoliului de peste 10%”, spune Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR.O mare parte a celor care doresc sa-si cumpere o masina aleg mai intai marca si abia apoi cauta banca la care vor apela pentru un credit. Din punctul de vedere al serviciilor de finantare, clientul va alege acea banca ce dovedeste rapiditate in analizarea cererii de imprumut si care ofera rate lunare cat mai apropiate de posibilitatile sale financiare, acestea fiind primele criterii de selectie. In ce priveste preferintele legate de moneda in care va fi contractat creditul auto, acestea se indreapta in mod egal spre leu si euro. Astfel, 43% din cei chestionati afirma ca vor alege un imprumut exprimat in moneda europeana, 42% vor prefera un credit in lei si doar 10% vor opta pentru un imprumut in dolari. „Aceasta se datoreaza, probabil, atat fluctuatiilor dolarului dintr-o perioada nu foarte indepartata, cat si, poate, apropierii momentului integrarii Romaniei in UE”, explica GALnter KA