Acestea sunt concluziile unei analize Creditinfo cu privire la evoluția mediului de business din România, în care au fost urmărite situația falimentelor, comportamentele de plată și profitabilitatea firmelor în funcție de domeniul de activitate și regiune.

Domeniul construcțiilor nu arată bine

Potrivit datelor Creditinfo, numărul companiilor care și-au întrerupt activitatea – prin dizolvare, insolvență sau suspendare – este în scădere comparativ cu anii precedenți. Cele mai multe companii falimentare au ca obiect de activitate comerțul (26,9%), construcțiile și afacerile imobiliare (9.19%), respectiv afacerile de producție (6,30%). “Piața construcțiilor din România traverseaza momente foarte grele. Polarizarea extremă generată de lipsa cronică de finanțare a făcut ca 5% din firmele de construcții (in special străine) să aibă peste 50% din lucrările din piață. Lucrarile sunt câștigate la prețuri foarte mici, urmând ca profitul efectiv să se obțină din neplata sau plata parțială a subcontractanților care nu au forta să meargă direct în licitatii. Aici este marea tragediei a pieței: presiunea sistematica pe subcontractanti până la inchiderea lor. Termenele de plată în construcții au ajuns în mod constant către 150-180 de zile, imposibil de susținut pe termen lung”, a declarat Alexandru Chelu, Executive Manager Duna Steel Company.

Companiile inactive și economia

Bucureștiul este pe primul loc în privința numărului de companii inactive, având și cel mai mare număr de companii înregistrate la Registrul Comerțului, urmat de județele Brașov și Bihor. Cea mai importantă cauză a intrării în stare de inactivitate o reprezintă incapacitatea de plată, situație întâlnită în cazul a 76,6% dintre companiile analizate. „Media circuitului de bani cash a fost de 577 de zile în cazul companiilor declarate falimentare în 2016. Dacă acest lucru s-ar produce în sistemul bancar, debitorii ar fi executati imediat. Paradoxal, businessul din România acceptă întârzierile cu un fel de resemnare. Companiile simt din ce în ce mai mult nevoia de a avea la dispoziție un instrument de încredere pentru a verifica comportamentul de plată al viitorilor parteneri sau clienti, respectiv un raport de credit”, a declarat Aurimas Kacinskas, managing director Creditinfo.

Cu ocazia „Credit Information Day”, compania a trimis astăzi peste 100 000 de emailuri cu rapoarte proprii către firme active din România. Este prima inițiativă de acest gen de  la noi  țară, care are loc concomitent cu alte piețe la nivel global. „Am vrut să transmitem un mesaj de transparență și îndemn către antreprenori și manageri, de a-și verifica imaginea din surse externe și de a folosi un astfel de instrument pentru o mai bună înțelegere a viitorilor clienți și posibilitatea de a prezice comportamentul lor de plată”, a încheiat Aurimas Kacinskas.