ochelarilor. Prezentam, in exclusivitate pentru cititorii revistei Capital, principalele rezultate ale cercetarii, cu precizarea ca sondajul a fost efectuat in Bucuresti, pe un esantion de 1.173 de persoane adulte, marja de eroare fiind de +/- 2,86%. „Am optat pentru realizarea acestui studiu doar in Capitala deoarece obiectivul nostru principal este analiza pietei serviciilor medicale private, si momentan exista o mare diferenta a ofertei de astfel de servicii intre municipiul Bucuresti si restul tarii”, afirma Lacramioara Laura Voinea, General Manager la Mednet Marketing Research Center. „Din studiul efectuat de noi rezulta ca jumatate din bucurestenii adulti poarta ochelari fie permanent, fie ocazional. In ciuda acestui fapt, controlul oftalmologic este efectuat destul de rar, desi exista destule firme care ofera gratuit astfel de verificari. Alarmant este faptul ca mai mult de 5% din purtatorii de ochelari nu au mers niciodata la un control oftalmologic, iar un procentaj mult mai mare, de 19%, s-a prezentat la un astfel de control cu mai bine de trei ani in urma”, constata interlocutoarea noastra.Potrivit rezultatelor cercetarii, folosirea ochelarilor fara prescriptie medicala sau un control prealabil de specialitate se intalneste mai ales in randul persoanelor care nu ii poarta tot timpul, al celor cu un nivel scazut de educatie si venituri, precum si al varstnicilor.Dintre subiectii care sunt purtatori permanenti sau ocazionali de ochelari, 20% au afirmat ca ii schimba la mai mult de cinci ani, 11% – in fiecare an, iar 32% – o data la doi sau trei ani.
Piata neagra da de furca producatorilor traditionali
Pe plan mondial, lupta pentru suprematie pe piata lentilelor pentru ochelarii de vedere se da intre companii provenite din toate colturile lumii, precum Essilor (Franta), Sola (Australia), Hoya (Japonia), Indo (Spania) Zeiss sau Rodenstock (Germania), firme prezente si in Romania. Din punctul de vedere al volumului, piata locala este dominata de importuri in proportie de 80%, insa mai mult de jumatate din lentilele de provenienta straina sunt produse pirat, de slaba calitate, aduse pe diferite filiere, in special din Asia si Ucraina. De multe ori, acestea sunt comercializate ca lentile de marca, profitandu-se de neatentia si de lipsa de informare a purtatorilor de ochelari. Producatorii locali reprezentativi, care asigura diferenta de 20%, sunt IOR, din Bucuresti, si Interoptik, din Timisoara. stefan Pana, director general la societatea Varirom, reprezentant pe piata locala a liderului mondial Essilor, estimeaza ca, in Romania, sunt 11 milioane de purtatori de ochelari. Tinand cont de perioada de schimbare a acestor articole, rezulta o piata minima pentru lentile de aproximativ patru milioane de bucati pe an, ca volum, respectiv 14 milioane de euro, ca valoare. „Precizez ca am facut abstractie de faptul ca majoritatea covarsitoare a lentilelor de stoc provin din China si sunt foarte ieftine, aproximativ 15.000 de lei bucata. Or, eu am considerat un pret mediu de 40.000 de lei, cu cat se vinde o lentila de calitate, facuta la IOR sau Interoptik. S-ar putea ca, din acest motiv, evaluarea mea sa fie prea optimista, chiar exagerata. Piata nu este coagulata si, din pacate, nu exista intre noi, furnizorii marcilor internationale, un schimb de informatii pentru a avea cifre reale si o vedere de ansamblu cat mai aproape de adevar. Fiecare vine cu propriile evaluari”, explica stefan Pana. Essilor produce in proportie de 98% lentile din sticla organica (plastic), in timp ce Romania este, in procentaj de 60% – 80%, o piata a lentilelor din sticla minerala, motivul principal fiind pretul scazut al acestora. A fost nevoie de o strategie de marketing bine fundamentata pentru a invinge acest inconvenient, precum si handicapul ca, pana in urma cu cativa ani, era o marca necunoscuta la noi. Astfel ca, strategia a fost orientata nu spre consumatorul final, ci s-a bazat in principal pe comunicarea directa cu profesionistii, adica opticienii si medicii oftalmologi, in incercarea de a invinge reticenta acestora de a recomanda si promova produse mai scumpe, dar inovatoare si de o calitate certificata si garantata. Datorita acestui demers, dar si eforturilor altor furnizori mondiali, in colaborare cu distribuitorii pentru Romania, piata s-a dezvoltat din punct de vedere calitativ, iar utilizatorii finali au inceput sa vada mai clar avantajele purtarii lentilelor din sticla organica: au proprietati optice foarte bune, sunt mai usoare, mai comode, confera o protectie mult sporita impotriva razelor UV, nu se sparg, deci au o durata de viata mai lunga decat cele din sticla, ceea ce justifica pretul. Se spune ca, in Romania, opticienii nu trebuie sa faca nici un efort pentru a vinde o lentila marca Zeiss, pentru ca asta isi doresc cel mai mult consumatorii. Compania Edy Optic, din Arad, este unic importator si reprezentant al acestui brand pe piata locala, cota pe care o detine fiind aproximata la 30%. „O cota alarmanta si in continua crestere este ocupata de ochelarii „de gata”, care se gasesc in piete si chiar in magazine. Orice purtator de astfel de ochelari risca sa-si afecteze vederea, din cauza ca nu este respectata distanta interpupilara specificata in reteta oftalmologica individuala pentru fiecare persoana, si nici dioptria”, enunta Edwin Fogarassy, director la Edy Optic, principala problema a pietei de profil.
Integrarea in UE, un examen dificil pentru opticieni
„Lipsa unei mediatizari eficiente, care sa informeze si sa avertizeze purtatorii de ochelari asupra factorilor de risc la care se expun atunci cand achizitioneaza lentile de calitate indoielnica, la care se adauga puterea de cumparare relativ scazuta a unui segment de clienti, a dus in ultimii ani la o dezvoltare inimaginabila a pietei negre”, accentueaza Dan Istodor, director general la IOR, principalul producator autohton, cu o traditie de peste 50 de ani. Specializata in producerea lentilelor din sticla, IOR detine 10% din piata. Interoptik este reprezentantul pentru Romania, de peste 12 ani, a concernului german Rodenstock si, totodata, produce lunar, in unitatea sa de la Timisoara, aproximativ 20.000 de lentile. Societatea este specializata in realizarea produselor de reteta si foloseste exclusiv materie prima, semifabricate si materiale consumabile importate din Germania, fiind capabila sa ofere toata gama de lentile, din sticla sau plastic, in diferiti indici de refractie. Asadar, din punct de vedere tehnic, in Romania se pot achizitiona cele mai noi si performante lentile, unele realizate in tara, altele in strainatate. Totul tine de disponibilitatea opticienilor si medicilor de a-i informa corect pe potentialii utilizatori. „Piata locala este in plina dezvoltare, legislatia fiind aliniata la cea a Comunitatii Europene”, precizeaza Mircea Tatar, presedintele Patronatului Optica. „Acum, prin patronat, incercam sa pregatim opticienii sa faca fata integrarii. Trebuie sa evitam situatiile create in Ungaria si Austria, unde, dupa integrare, aproximativ 50% din magazinele de optica s-au inchis”, atrage atentia Mircea Tatar.

Piata potentiala a ochelarilor de vedere
Purtatori de ochelari din totalul populatiei     10.808.902
din care:
· intre 14 – 45 de ani     3.2519.305
· pana in 14 ani     597.843
· peste 45 de ani (presbiti)     6.691.754
Total lentile utilizate     21.617.804
Perioada de schimbare a ochelarilor     4 – 5 ani
Potentialul pietei     4,3 – 5,4 milioane bucati/an
din care:
· lentile din sticla     80%
· lentile din material organic     20%
Dupa specificul de fabricatie:
• lentile de stoc t90%
• lentile de prescriptie t10%r
rValoarea totala a pietei t565 miliarde lei t(14,125 milioane de euro)