Principalele avantaje ale programului guvernamental „Prima Casă“ sunt costurile mici de accesare a creditelor, garanţia statului şi creşterea încrederii populaţiei în piaţa imobiliară, iar la capitolul dezavantaje intră în principal orientarea cu precădere către segmentul apartamentelor vechi şi faptul că este gestionat de stat. Acestea sunt aspectele pro şi contra programului, evidenţiate de jucătorii din piaţa imobiliară, chestionaţi de Capital.ro.

„Avantajul este că primeşti un credit la o dobândă mai mică şi băncile selectează mai lejer clienţii pentru că au garanţia statului, însă statul nu ar trebui să dea cadouri la populaţie, ci să încurajeze segmentele care generează creştere economică. Un dezavantaj este faptul că programul nu este diferenţiat între locuinţe vechi şi noi. Ar trebui să existe un plafon de 200.000 de euro, spre exemplu, pentru case noi şi de 50.000 de euro pentru unităţi vechi. Astfel ar fi reuşit să direcţioneze banii către economie“, a declarat Radu Merică, directorul general al dezvoltatorului german ECE Projektmanagement, fostul CEO al Ţiriac Holding.

Potrivit acestuia, un alt dezavantaj al programului ar fi faptul că este greu de gestionat de către stat, problemă care va deveni evidentă în momentul în care vor apărea primii rău platnici. Totodată, Merică este de părere că „Prima Casă“ lasă loc de abuzuri din partea celor care accesează programul.

Soluţia oficialului ECE este un alt program care să fie gestionat de mediul privat. „Cel mai bine ar fi fost dacă se întocmea o listă cu persoane care şi-au luat locuinţă pentru prima dată şi anual, aceste persoane să primească, să zicem, 2.000 de euro pentru a-şi acoperi dobânzile pe termen de circa 6-7 ani şi tot acest program să fie în gestiune privată“, a comentat Radu Merică.

Bilă albă pentru creşterea încrederii în piaţa imobiliară

Un alt aspect pozitiv al programului, evidenţiat de companiile din industrie, ţine de capitolul încredere, pe care românii o pierduseră pe drumul spre scumpirile artificiale ce au avut loc până în 2007.

„Programul a adus o oarecare stabilitate în piaţa imobiliară, a crescut încrederea oamenilor în piaţă. Un dezavantaj este preţul mediu pe care îl abordează programul, deoarece direcţionează achiziţiile spre locuinţe vechi şi astfel nu încurajează construcţia de unităţi noi. Este adevărat că o parte din banii se reîntorc în piaţă sub forma unor avansuri pentru case noi, dar nu e sufiecient pentru a relansa piaţa“, explică George Mărgescu, managing directorul Cefin Real Estate, companie care are în dezvoltare 271 de apartamente noi în Capitală.

Perspectiva îngrijorătoare a creşterii costurilor

Printre punctele slabe ale programului a fost identificată şi creşterea costurilor creditării, pe viitor, odată cu modificarea indicelui EURIBOR.

„Avantajele pe care le aduce Prima Casă sunt legate de costurile iniţiale semnificativ reduse faţă de creditele din trecut şi faptul că se pliază bine pe această perioadă de criză. Punctele slabe sunt legate de creşterea costurilor în perspectivă, odată cu creşterea EURIBOR şi tot ca un dezavantaj aş puncta faptul că se adresează unui segment de piaţă relativ redus“, a spus Adrian Crivii, general managerul Darian, compania de evaluare cu cea mai mare cotă de piaţă.

„Ar fi trebuit să demareze mai devreme“

Din perspectiva agenţiilor imobiliare, programul are doar aspecte pozitive, pentru că prin intermediul său au început să se facă mici tranzacţii imobiliare.

„Din punctul meu de vedere, programul are doar aspecte pozitive. Are dobânzi mici, se cere un avans minim, garantează cineva pentru tine şi cel mai important îţi poţi lua credit. Ca punct negativ, cred că ar fi trebuit să înceapă mai devreme. Eu sunt optimist că programul va funcţiona, dar deocamdată suntem tineri în acest program şi încercăm să lămurim pe toată lumea cum operează“, a afirmat Valentin Ilie, CEO-ul companiei de consultanţă imobiliară Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Până acum filiala grupului american a înaintat 26 de dosare de credit prin Prima Casă, dintre care 11 au fost aprobate.

DETALII:
Citeşte şi „Prima Casă“ nu are nici un impact în piaţa imobiliară, la două luni după lansare