În urmă cu aproximativ un secol, în 1920, cofetarul german Hans Riegel Sr. a pornit singur la drum, înființând o nouă companie de dulciuri numită Haribo(abreviere derivată de la numele său și de la orașul natal Bonn – Hans Riegel Bonn). Avea doar oală de cupru, o vergea  și o sobă și un singur angajat: soția sa, Gertrud.

În timp ce ea livra produse clienților, cu bicicleta, el experimenta bomboane tari înainte de a crea ceva cu totul inedit: ursulețul de gumă care i-a adus faima, scrie Smithsonianmag.

Riegel a avut voința de a face ceva diferit, de a face ceva pe cont propriu și de a începe cu foarte puțini bani”,  spune Christian Bahlmann, vicepreședinte al Haribo.

Ursulețul dansator a ieșit pe piață în 1922

Riegel a adus pe piață prototipul ursulețului gumat, numit Ursul dansator (Tanzbären) abia în 1922.

Forma lui Tanzbären era inspirată de ursuleții dansatori adevărați, care distrau copiii la circurile din toată Europa.

Izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial a oprit brusc succesul Haribo. Fiii lui Riegel, Paul și Hans Riegel Jr., au luptat pentru armata germană și au fost capturați și duși în lagăre de prizonieri americane.

Hans Riegel Sr. a murit în 1945, la vârsta de 52 de ani, lăsând-o pe soția sa responsabilă de operațiunile companiei. Fiii lor și-au asumat conducerea Haribo în anul următor, Paul supervizând producția, iar Hans Jr. gestionând marketingul și vânzările.

„Au fost nevoiți să închidă producția, așa că au început de la zero după război”, spune Bahlmann.

Primii care și-au făcut reclame TV

Frații Riegel au transformat compania într-o superputere, extinzându-și linia de produse și mărind numărul de angajați de la doar 30 după război la aproximativ 1.000 în 1950. Pe măsură ce Haribo a continuat să crească în anii 50 și 60, ei au valorificat cele mai noi instrumente de marketing, inclusiv televiziunea.

„Haribo a fost una dintre primele din Germania care și-a făcut reclamă la televizor”, spune Bahlmann.

În deceniile de după Al Doilea Război Mondial, Haribo s-a extins în întreaga Europă, iar ursuleții gumați și-au croit drum peste Zidul Berlinului, spre Germania de Est. Oamenii din Germania de Vest introduceau ursuleții în pachetele trimise prietenilor și rudelor care se aflau in Germania de Est.

Complicitate cu naziștii

Haribo nu a fost scutită de acuzații. Compania a fost acuzată de exploatarea forţei de muncă, sub protecţia naziştilor.

Potrivit lui Bahlmann, o investigație a specialiștilor nu a găsit nicio dovadă că Haribo a folosit mână de lucru forțată în timpul războiului.

„Cofetăria nu făcea parte din industria care era considerată importantă pentru guvernul german la acea vreme”, spune el. „Acești oameni erau obligați să lucreze în minele de cărbune și în alte industrii care erau considerate critice pentru țară”, a precizat el.

În 2017, un documentar german a susținut că muncitorii brazilieni de pe plantațiile de ceară de carnauba, ingredientul care dă strălucire ursuleților Haribo, sunt tratați ca sclavi.

160 de milioane de urși gumați părăsesc zilnic fabricile din întreaga lume

Ursuleții gumați ai lui Haribo au suferit mai multe transformări de-a lungul deceniilor. Cea mai proeminentă transformare a avut loc în 1960, când compania și-a renumit ursulețul dansator în ”Goldbears”.

Astăzi, micuții ursuleți gumați în cinci arome –   zmeură, lămâie, căpșuni, ananas și portocale – sunt comercializați într-o pungă aurie. Ursuleții Haribo se vând în peste 100 de țări, 160 de milioane de Goldbears părăsind zilnic fabricile din întreaga lume.

Deși Riegel a fost primul care a creat delicioșii urși gumați, istoria dulciurilor pe bază de gelatină datează de dinaintea invenției sale. Potrivit lui Beth Kimmerle, autoare a unor cărți despre industria de cofetărie, urșii de gumă au ca precursori jeleurile și rahatul turcesc.