Prin lansarea versiunii low-cost a celebrului iPhone, Apple a făcut cele mai irezistibile telefoane din lume accesibile pentru mase în țările emergente mai sărace. Mutarea este una istorică, întrucât Apple se distingea până acum prin distincție și inovație, ceea ce făcea ca produsele sale să fie atât de apreciate și să aibă prețuri atât de ridicate.

În loc să stabilească un preț al iPhone 5C la limita inferioară a gamei actuale de smartphones a Apple, înlocuind versiunea iPhone 4 de 450 dolari sau să meargă chiar mai jos, CEO Apple Tim Cook a decis să vină cu prețul la mijlocul intervalului, scrie bloggerul Aaron Presman de la The Exchange. Astfel, iPhone 5C va începe de la 549 dolari (versiunea de 16 gigabyte) fără contract sau de la 99 dolari cu un angajament pe doi ani. Aceasta se potrivește cu actualul interval mediu de preț pentru iPhone 4S. Prețul unui iPhone 5C versiunea de 32 gigabyte va fi de 649 dolari.
Loc suficient de creștere
În acest fel, Cook lăsat la o parte în mod clar îngrijorările că piața telefoanelor inteligente premium este saturată, cel puțin pentru Apple. Compania încă nu are acorduri cu unii dintre marii operatori de telefonie din lume, cum ar fi China Mobile, având un loc important de creștere încă neexploatat. Iar vânzările generoase de modele mai vechi din ultimul trimestru au arătat că există o cerere în creștere pentru telefoanele cu preț mediu.
De asemenea, Apple a lansat marți și noul telefon-amiral, iPhone 5S. Acesta are o cameră mai performantă, un nou senzor de amprente și un procesor mai rapid. iPhone 5S a fost lansat în trei culori, inclusiv auriu și va costa între 199 și 399 dolari cu contract, urmând a fi disponibile în magazine din 20 septembrie.
Mai ieftin, dar mai profitabil
Revenind la iPhone 5C, deși vorbim de introducerea unui telefon mai ieftin, analiștii spun că acesta va avea o marjă de profit de 40%, mai bună decât cea înregistrată de Apple în ultimul trimestru, de 35,6%. Totodată, cele cinci culori vii în care sunt oferite iPhone 5C vor ajuta la creșterea vânzărilor de telefoane medii, spun analiștii, în condițiile în care Apple vinde doar telefoane cu o vechime de până într-un an. Astfel, creșterea vânzărilor de telefoane medii vor ajuta profiturile să crească din nou – una din cele mai importante îngrijorări ale investitorilor.
Wall Street se aștepta ca Tim Cook să gândească altfel. Odată ce telefonul nesubvenționat 5C cu prețul de 549 dolari a fost afișat pe pagina de internet a Apple, acțiunile au fost supuse presiunilor de vânzare. După ce s-au menținut în jurul nivelului de 500 dolari în timpul prezentării, acțiunile au căzut până la 489,50 dolari, înainte să recupereze ușor, închizând la 494,64 dolari, adică în scădere cu 2,3%.
În ciuda scăderii de ieri, acțiunile Apple sunt în creștere în ultima vreme, cu 25% față de începutul lunii iulie, pe fondul zvonurilor privind noile iPhones și al îmbunătățirii rezultatelor trimestriale.
Va fi iPhone 5C mai ieftin de atât?
Oricum, anunțul legat de prețul iPhone 5C a fost făcut doar pentru Statele Unite. Cook ar putea reduce prețul 5C în unele piețe. În ultimul trimestru, Apple și-a triplat vânzările de iPhone 4S în India, printr-o combinație de discounturi, răscumpărări și un plan de cumpărare în rate, creșterea venind totuși prin raportare la o bază scăzută.
Tim Cook ar putea aștepta până anul viitor, când probabil 5C va fi mai ieftin de produs, pentru a tăia prețul noului model.
Riscul este că Apple încearcă să-și mențină marjele de profit cât mai mult, permițând telefoanelor mai ieftine să contribuie la acest obiectiv. Exact așa s-a întâmplat cu Apple pe piața computerelor personale. Când PC-urile au ajuns într-un punct critic la sfârșitul anilor ’80,  în loc să urmărească cota de piață, Apple a mers după profit.
Cook mizează pe faptul că acel moment critic nu a fost atins încă pe piața telefoanelor inteligente. Acționarii Apple nu sunt așa siguri.
O mutare pentru competiție
Prin mutarea istorică de ieri, cea mai valoroasă companie de tehnologie din lume încearcă să recupereze teren în fața rivalilor Samsung Electronics și Huawei Technologies în piețe precum India și China, unde a pierdut cotă de piață semnificativ.
Investitorii de pe Wall Street au dat OK-ul pentru introducerea unei variante mai de bază a dispozitivului iPhone, și asta se vede în creșterea din ultima vreme a acțiunilor Apple, cu toate că unii dintre ei au avertizat inițial că mutarea va duce la diluarea marjelor și potențiala erodare a unui brand care era asociat cu utilizatori premium de la lansarea sa din 2007.
Speranțe pentru profituri mai mari
Acum, ei speră că o mai mare prezență în țările emergente ar putea reinversa scăderea de 29% a prețului acțiunilor de la maximul de 702,10 dolari atins cu un an în urmă. Exiturile de pe acțiunile Apple au fost alimentate de temerile privind o încetinire a creșterii vânzărilor și percepția legată de abilitatea companiei de a inova și de a surprinde o industrie care se înreaptă spre saturare, scrie Reuters.
Oricum, analiștii sunt mai degrabă sceptici că Apple se poate redresa doar prin intermediul iPhone și iPad și spun că pentru susținerea creșterii este nevoie alte noi produse.
Una din întrebările-cheie este dacă Apple va vinde versiunea mai ieftină iPhone 5C și în piețele mai mature precum Europa și Statele Unite, crescând astfel riscul că această măsură să înceapă să canibalizeze vânzările produsului fanion iPhone 5S.
La nivel global, piața telefoanelor inteligente mai ieftine are prețuri ce se situează în jurul a 300 dolari, iar noul smartphone de la Apple a intrat pe piața din SUA la un preț de 649 dolari fără contract. Această piață a telefoanelor inteligente ieftine ar putea crește până la 900 milioane de unități până în 2015, spune un analist de la Bernstein Research. Presupunând că Apple ar captura 10% din piață, 5C ar putea genera venituri de circa 30 miliarde dolari anual.