In septembrie 1999, unul dintre cei mai mari Internet Service Provideri romani, PC Net, a vandut 40% din actiunile sale Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Valoarea tranzactiei a fost de 1,5 milioane de dolari, la acea data fiind cea mai mare investitie facuta intr-un ISP din Romania.
Nu cu mult timp in urma, FX Internet, providerul romanesc cu cea mai spectaculoasa dezvoltare, a decis sa bata palma cu Metromedia International Group, o companie americana care se ocupa de afaceri de telefonie celulara, cablu TV, posturi de radio si Internet.
Investitorul american a platit doua milioane de dolari pentru 70% din actiunile FX, la aceasta suma adaugandu-se inca 500.000 de dolari pentru capitalizare. Infuzia de capital a reprezentat pentru FX posibilitatea de a se extinde in alte opt zone importante ale tarii.
„Afacerea a inceput in 1998 cu o investitie de 30.000 USD, bani folositi pentru cumpararea echipamentelor necesare pentru a oferi servicii dial-up si pentru o legatura externa de satelit”, ne declara Andrei Neagu, managing director FX.
Initial, firma a fost pusa pe picioare de cinci actionari romani si un cetatean belgian. Aparitia FX s-a produs intr-un moment mai mult decat potrivit. La acea vreme, numarul utilizatorilor de Internet din Romania era in continua crestere, iar furnizorii de Internet nu ofereau servicii de calitate. „Avantajul nostru a fost ca am aparut pe piata cu preturi ce nu depaseau jumatate din ofertele celorlalti provideri, avand o calitate net superioara a serviciilor. Daca pe piata utilizatorilor de Internet se preconiza o crestere de 80%, noi am crescut cu 100% in ultimul an”, ne mai declara Andrei Neagu. Astfel, la sfarsitul primului an de activitate, FX avea mai mult de 3.000 de clienti, iar in prezent firma a atras peste 9.100 de utilizatori, avand aproximativ 17% din piata.
Infuzia de capital a fost acceptata de fostii actionari majoritari si din nevoia de extindere. Daca pana in prezent FX a reusit sa creeze o retea in Bucuresti, Prahova, Brasov si Constanta, unde se afla peste 60% din utilizatorii romani de Internet, cu banii veniti de la Metromedia se preconizeaza ca pana la sfarsitul anului sa fie acoperite si judetele Cluj, Bistrita, Timis, Mures, Iasi si Bacau in prima faza, urmand apoi Sibiu si Dolj.
Banii vor fi folositi pentru extindere
Relatia cu investitorul american a inceput inca de acum un an, cand firma de cablu Romsat, care avea aproximativ 80.000 de abonati si la care Metromedia este unic asociat, a decis sa lanseze si servicii de Internet. Pentru modernizarea retelei Romsat s-au investit la acea vreme aproape doua milioane de dolari. „Am inceput sa lucram cu Romsat acum un an cand incercau sa gaseasca un ISP cu ajutorul caruia sa ofere Internet prin cablu. Din discutiile purtate cu ei, a reiesit ca strategia noastra pe termen lung poate fi de interes pentru ei, astfel incat ne-au propus investitia, pastrand totodata managementul. Fiind un investitor strategic, am decis sa incheiem afacerea”, ne mai spune Andrei.
Dupa ce doi dintre principalii provideri de servicii de Internet din Romania au decis sa imparta afacerea cu investitori straini, se pare ca un al treilea, Dynamic Network Technologies (DNT), face pregatiri serioase pentru gasirea unui cumparator cat mai avantajos. Surse din DNT ne-au declarat ca in acest moment se studiaza mai multe oferte de acest gen.
Aparitia investitorilor strategici care incep sa inlocuiasca fondurile de investitii de pe piata romaneasca este dovada clara ca afacerile din IT-ul autohton devin tot mai stabile. In acest caz, cel mai avantajat este utilizatorul, din simplul motiv ca fondurile de investitii doresc, in general sa recupereze banii intr-un timp cat mai scurt, pe cand un investitor strategic gandeste pe termen lung.