Marile construcții au fost și probabil vor fi și în viitor la cheremul intemperiilor și al unor fenomene (meteorologice) pe care omul n-a apucat (încă) să le îmblânzească sau să le controleze. Este și cazul segmentului de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a axei TEN-T 22 Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București – Constanța. În luna iunie, una foarte ploioasă, inundațiile și revărsările Mureșului (în special) au bulversat pur și simplu activitățile la multe dintre punctele de lucru aflate de-a lungul traseului căii ferate amintite anterior.

Potrivit informațiilor remise de reprezentanții firmei Astaldi redacției noastre, condițiile meteorologice nefavorabile excepționale au afectat planul lucrărilor ce urmau să fie desfășurate pe șantier. Au fost, mai mult sau mai puțin, lovite de viituri terasamente, poduri, pasaje, viaducte, podețe și consolidări. Consecințele? Vaste porțiuni de cale ferată aflate în diferite stadii de reabilitare înainte de ploi/ revărsări/ inundații au fost acoperite de ape, înnămolite, smulse sau rupte din rosturile lor. Fotografiile executate la fața locului și publicate în cadrul acestui articol depun mărturie în acest sens.

Atmosferă lacustră

La punctul unul dintre podurile din cadrul proiectului, de pildă, construcția inițială a fost înghițită aproape instantaneu de viituri și nămol. Nici la punctul unul din podurile de pe lotul 2a situația n-a fost mai roz: mâlul și aluviunile cărate de ape au îngropat amenajările efectuate de antreprenori într-o mâzgă untoasă. Iar la un alt pod stâlpii de fier ridicați în albia majoră au fost de-a dreptul pulverizați de curenții puternici ai râului Mureș.

Nici zidurile de sprijin n-au rezistat furiei dezlănțuite a naturii. Apa și mocirla s-au insinuat peste tot instaurând pe șantiere o atmosferă lacustră în care excavatoare grele cocoțate pe șenile războinice încearcă acum să dreagă, ici, colo, calea de fier. Drumurile tehnologice care deserveau zonele lucrative au fost ușor, ușor curățate, apa și mocirla fiind degajate.

Intervenții suplimentare

De altfel, pentru toate aceste operațiuni de remediere și revenire asupra lucrărilor inițiale au fost alocate resurse importante. Potrivit datelor furnizate de reprezentanții firmei Astaldi pentru perioada iunie 2020, doar pentru unul dintre podurile din proiect au fost dislocate însemnate resurse umane – personal calificat (fierari, betoniști, dulgheri, sudori, operatori de utilaje etc.) și necalificat -, dar și mașini și utilaje specifice (buldoexcavator, excavator de 28 de tone, miniexcavator cu picon, autocamion, macara de 35 de tone, pompă submersibilă, generator). În acest punct, lucrările în desfășurare erau, la data emiterii informațiilor din teren (iunie 2020), în diferite stadii. De exemplu, montajul prefabricatelor era finalizat. La fel și zidul de sprijin din avale.

De asemenea, au fost necesare intervenții suplimentare pentru evacuarea apelor, curățarea canalelor, refacerea săpăturilor din fundație, curățarea de aluviuni a platformelor și a drumurilor de acces pentru aprovizionarea cu materiale. De remarcat că antreprenorul a intervenit rapid și în sprijinul comunității locale.

Proiectul continuă

În ciuda tuturor piedicilor care au întârziat fără îndoială lucrările de reabilitare ale tronsonului de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, în fapt segmentul care va uni, pe aliniamentul TEN-T 22 Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București – Constanța, România de Vestul Europei, proiectul inițiat în urmă cu doi ani va continua. Spor, noroc și succes!

160 km/ oră va fi viteza maximă recomandată pentru trenurile de călători pe segmentul de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria

120 km/ oră va fi viteza maximă recomandată pentru trenurile de marfă pe segmentul de cale ferată reabilitat de firma Astaldi și partenerii ei

102, 018 km este lungimea totală a tronsonului de cale ferată cuprins în segmentul Frontieră – Curtici – Simeria

Linia de cale ferată supusă reabilitării pe traseul Frontieră – Curtici – Simeria este dublă și electrificată. Pe cuprinsul ei se vor regăsi doisprezece puncte de staționare, dintre care șapte stații și cinci halte de călători

Segmentul de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, care va uni România cu Europa de Vest, se desfășoară pe suprafața a două județe: Arad și Hunedoara