„Diferenţele dintre oamenii de afaceri bărbaţi şi femei sunt destul de mari. Abordarea e diferită, femeile tind să se ducă cu gândul într-o perspectivă mai îndepărtată. Acolo, la orizont, se văd mai multe riscuri decât în imediata apropiere“, face o scurtă introducere în subiect Anca Vlad. Aceasta consideră că o femeie-lider va dezvolta mai bine un business în care forţa de muncă este majoritar feminină sau unul dedicat publicului feminin, deși, nu de puține ori, antreprenoarea a interacționat cu „lideri femei“ ale unor afaceri considerate, în mod tradiţional, masculine. 

Ca să ne facem o idee și mai clară despre rolul pe care îl are astăzi femeia în business, Anca Vlad spune că în sectoarele sociale şi de sănătate avem un procent de antreprenoare de 64%, peste media europeană de 58%. Iar România este pe locul 5 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte ponderea femeilor în profesii liberale şi pe locul 8 în ceea ce priveşte poziţiile de management ocupate în firmele cu peste zece angajaţi, cu o pondere naţională de 41% faţă de media europeană de 35%. 
„Astfel, se conturează un tablou pozitiv de evoluţie a antreprenoriatului şi managementului feminin, pe care l-am dori dublat de o evoluţie similară în domeniul politic, unde sunt prea puţine femei. Specialiştii spun că lipsa de masă critică a femeilor în politică face ca ele să copieze comportamentul masculin. Din acest motiv, se reduce confruntarea de stiluri de a gândi şi de a aborda problematica, fapt ce nu e benefic pentru dezvoltarea de politici publice eficiente“, detaliază Anca Vlad. 

Lecția de antreprenoriat

Prin prisma afacerii pe care a dezvoltat-o, Anca Vlad dă mai departe câteva dintre lecțiile învățate. Așadar, printre „ingredientele succesului“, în general comune pentru femeile şi bărbaţii de afaceri, se numără unul pe care antreprenoarele îl acceptă mai greu și anume „delegarea“. Cu alte cuvinte, aceasta punctează că, în momentul în care deleagă o sarcină, femeile, obsedate de perfecţiune, controlează excesiv, nu au încredere că va fi „ca înainte“ şi, uneori, timpul eliberat prin delegare este ocupat de nelinişte, o stare de spirit ce nu favorizează dezvoltarea. 

„Renunţarea la neîncredere şi perfecţionism este benefică dezvoltării afacerii. Alte ingrediente mai puțin agreate de femei sunt: contactele cu mediul de afaceri, cu asociaţiile profesionale sau patronale, participarea la conferinţe internaţionale. Toate aduc beneficii companiei proprii. De asemenea, crearea unui mediu propice dialogului este un element care poate transforma compania într-o entitate în continuă dezvoltare“, adaugă Anca Vlad. 

Astăzi, principalele proiecte în care aceasta este implicată sunt legate de activitatea Grupului Fildas-Catena, unde „schimbarea“ este la ordinea zilei. Dar şi de Fundaţia Fildas Art, care îi aduce antreprenoarei foarte multe satisfacţii. „Am ieşit cu un grup de artişti români în Germania, prin participarea la Târgul de Artă «Positions» de la Berlin. Prezentăm chiar în această perioadă, la Biblioteca Naţională, un număr de artiste importante din Europa. De asemenea, suntem sponsori a numeroase festivaluri cinematografice şi evenimente muzicale. Arta este «balsam pentru suflet», rămâne pasiunea mea“, completează ea. 

De altfel, în 2016, afacerile consolidate ale grupului au depășit 650 milioane de euro, în creștere cu 40%. Echipa ­Fildas-Catena numără, în prezent, 5.800 de angajați. Fildas Trading a sărbătorit, în luna noiembrie 2017, angajatul cu numărul 1.000. De precizat că în anul 2016, Fildas a intrat în Top 500 Companii din Europa Centrală şi de Est, realizat de COFACE, ocupând din start locul 355. Este considerată a cincea companie antreprenorială din România.

Diferenţele dintre oamenii de afaceri bărbaţi şi femei sunt destul de mari. Abordarea e diferită, femeile tind să se ducă cu gândul într-o perspectivă mai îndepărtată.

 

Acest articol a fost publicat în Top 100 Femei de succes, ediția 2017, difuzat la finalul împreună cu Top 300 Cei mai bogați români la finele anului trecut