Ce prevăd noile reguli votate de Parlamentul European

La începutul săptămânii, Parlamentul European a aprobat noi reguli care acoperă proiectarea, producția și reciclarea tuturor bateriilor reîncărcabile vândute în UE.

Noile reguli stipulează că toate vehiculele electrice, mijloacele de transport ușoare (de exemplu, scuterele electrice) și bateriile industriale reîncărcabile (peste 2 kWh) vor trebui să conțină o declarație obligatorie de amprentă de carbon, etichetă și un pașaport digital. În plus, trebuie reciclate și recuperate din acumulatori materialele greu de găsit, precum litiul.

Consumatorii trebuie să le poată „înlătura și înlocui cu ușurință”

Pentru „bateriile portabile”, utilizate în dispozitive precum smartphone-uri, tablete și camere, consumatorii trebuie să le poată „înlătura și înlocui cu ușurință”.

Acest lucru va necesita o regândire drastică a designului dispozitivelor, deoarece majoritatea producătorilor de telefoane și tablete etanșează bateria și sunt necesare cunoștințe specializate pentru a le accesa și a le înlocui în siguranță. Bateriile vor trebui să aibă etichete şi coduri de bare care să ofere informații despre performanțe, durata de viaţă şi compoziție, transmite PCMag.

Obligă producătorii să se ocupe de colectarea bateriilor

Apple a fost deja forțat de Uniunea Europeană să treacă de la un port Lightning la un port USB-C pe iPhone, iPhone 15 fiind probabil primul care va face schimbarea. Acum Apple va trebui să descopere cum să permită accesul la baterie în viitoarele sale iPhone-uri, la fel ca orice alt producător de smartphone-uri.

Regulamentul adoptat de Parlamentul European obligă producătorii să se ocupe și de colectarea bateriilor. Până în anul 2030 trebuie să fie recuperate mai bine de 70%. De asemenea, vor fi necesare niveluri minime de conținut reciclat folosit în bateriile noi, dar după „opt ani de la intrarea în vigoare a regulamentului”.

Legea intră în vigoare la începutul anului 2027

Membrii Parlamentului European au aprobat cu o majoritate covârșitoare noile reguli, cu 587 de voturi pentru, doar 9 împotrivă și 20 de abțineri. În ceea ce privește următorii pași, Consiliul European „va trebui să aprobe în mod oficial textul înainte de publicarea sa în Jurnalul Oficial al UE, la scurt timp după intrarea sa în vigoare”.

Potrivit Android Authority, legea intră în vigoare la începutul anului 2027, dar UE ar putea să o amâne dacă producătorii demonstrează că au nevoie de mai mult timp pentru a se conforma.

”Această lege stabileşte cerinţe de mediu pentru toate bateriile, fie că sunt produse în Europa sau importate, şi va restricţiona treptat accesul pe piaţa europeană pentru bateriile cele mai durabile”, a explicat Pascal Canfin (Renew, liberali), preşedintele Comisiei pentru mediu din Parlamentul European. Efectul va fi consolidarea industriei europene a bateriilor şi reducerea, în acelaşi timp, a dependenţei UE de importurile de metale critice (litiu, nichel, cobalt etc.), a subliniat el.

”Este un salt înainte pentru a ne consolida competitivitatea, în contextul în care UE este foarte departe în urma Asiei şi a Statelor Unite în ceea ce priveşte bateriile”, a declarat europarlamentara Jessica Polfjard.