Perpectiva tranziţiei către era inteligenţei artificiale aprinde imaginaţia liderilor de business, dar automatizarea proceselor operaţionale dă frisoane angajaţilor. Digitalizarea dă răspunsuri la ineficiențele din companii dar provoacă şi multe nelinişti decidenţilor în legătură cu evoluţia industriei şi a modelului lor de business. 

Pentru a afla părerea liderilor de business în legătură cu procesul de digitalizare, compania Valoria a realizat studiul Barometrul Digitalizării companiilor din România. Acest studiu sondează percepţiile managerilor şi directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 329 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 9 februarie – 11 aprilie 2017. 
În acest articol vom prezenta o selecţie interpretată a răspunsurilor oferite de respondenţi în funcţie de industrie după cum urmează:

1. Încrederea în procesul de digitalizare

• Firmele cel mai puternic influenţate de digitalizare sunt 80% dintre cele din IT şi 80% dintre cele din media şi publicitate, urmate de 75% dintre cele din servicii financiar-bancare. Industriile cel mai puţin sau deloc influenţate de digitalizare în România sunt construcţii/imobiliare, alimentaţie/agricultură şi transporturi. 

• Dacă cele mai multe dintre companiile din utilităţi/energie sunt încrezătoare în digitalizare, dar nu au cunoştinţele necesare pentru a valorifica această tendinţa, cele mai multe companii din transporturi (50%) sunt încrezătoare şi spun că ştiu cum să facă acest lucru.

2. Responsabilitatea liderilor pentru digitalizarea afacerii

• Industriile care au dat responsabilitatea unui lider din top management pentru dezvoltarea digitală a afacerii sunt: cercetare şi dezvoltare (83% dintre companii), utilităţi / energie (50%), industria farmaceutică şi de sănătate (50%), comerţ retail şi en gros (44%). Industriile care sunt pe ultimele locuri la acest capitol includ: construcţii/imobiliare (83% nu au făcut acest lucru), industrie/producţie (72%) şi servicii altele decât financiar-bancare (57%). 

 

• Cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere. Astfel, 75% dintre companiile financiar-bancare nu au făcut acest pas, deşi această industrie este una dintre cele mai impactate de digitalizare, 71% dintre companiile care furnizează alte tipurii de servicii pentru afaceri sunt în aceeaşi situaţie, la fel şi 60% dintre companiile din media şi publicitate şi 50% din energie şi utilităţi. Toate aceste industrii spun însă că dau prioritate construirii unei astfel de expertize.

3. Impactul digitalizării asupra creşterii afacerii

• Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30% a marjei de profit în următorii 3 ani sunt: Media şi Publicitate, IT, Alte Servicii (mai puţin cele financiar-bancare). Este de remarcat faptul că firmele din telecomunicaţii (25%) au spus că digitalizarea va conduce la scăderea marjei lor de profit cu -1% până la -5% în următorii ani. 

• Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30% a cifrei de afaceri în următorii 3 ani sunt: Cercetare şi Dezvoltare, Media şi Publicitate, Alte Servicii. Pe de altă parte observăm că 25% dintre companiile din Media şi Publicitate se aşteaptă la o scădere a cifrei de afaceri cu -5% până la -10% în următorii 3 ani. De asemenea 20% dintre companiile de construcţii/imobiliare prevăd o scădere a cifrei de afaceri între -10% şi -20%. 

• Există industrii care se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi ca urmare a digitalizării şi industrii care aşteaptă scăderi ale acestui indicator. Totuşi, industriile care se aşteaptă la o scădere de peste 30% a numărului de angajaţi în următorii 3 ani sunt cele din IT şi Comerţ.

• Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30% a valorii companiei ca urmare a digitalizării sunt: Cercetare şi Dezvoltare, Media şi Publicitate şi IT. Cele mai pesimiste răspunsuri au venit din partea Serviciilor, altele decât cele financiar-bancare, deoarece 25% dintre acestea prevăd o scădere a valorii companiei între -5% şi -10% ca urmare a digitalizării. 

Aşadar impactul digitalizării este diferenţiat în funcţie de fiecare industrie. Există industrii care sunt mai extroverte şi în consecinţă mai vizibile, cum este turismul şi advertising-ul şi industrii mai introverte care nu resimt atât de tare presiunea consumatorilor, cum este industria de energie/minerit.

Drept urmare sunt industrii avansate pe calea digitalizării şi industrii care au demarat mai greu. Industrii ale căror marje de profit au fost afectate de digitalizare cum este industria de telecomunicaţii, cu tarife de voce şi text în scădere şi industrii cum este cea financiar-bancară care sunt ameninţate de apariţia modelelor de business digital tip Fintech. 

Ce este foarte alarmant este că cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere. Într-o lume în care viteza de execuţie şi centrarea pe consumatorul digital sunt tot mai importante sustenabilitatea lui „business as usual” intră în vibraţie.