„Problema supracapacității nu a fost abordată în timpul recesiunii”, spunea cu câteva săptămâni în urmă Stephen Odell, CEO al Ford Europe. În opinia oficialului, dacă în America scăderea vânzărilor din ultimii ani a atras după sine o ajustare drastică a producției care a însemnat închiderea mai multor uzine, europenii au preferat să „închidă ochii” și să mizeze pe o potențială revenire a cererii la nivelul din anii anteriori crizei. Cum asta nu pare să se întâmple prea curând, în acest moment, zeci de fabrici de asamblare din Europa lucrează la doar câteva zeci de procente din capacitate iar asta generează costuri uriașe care se rostogolesc de la un an la altul.
Conform ANE, există estimări care arată că producătorii cu uzine în zona europeană au un surplus de capacitate instalată de două până la cinci milioane de unități. Dacă în 2007, pe bătrânul continent, erau comercializate circa 16 milioane de mașini, în acest an vânzările nu vor depăși 13 milioane. Pentru a trece cu bine și acest hop, producători precum Opel, Fiat, Karmann, Pininfarina, Saab, Santana, Heuliez, LDV sau Bertone au închis deja uzine sau au stopat producția anumitor modele.
Cu toate acestea, reducerea de capacitate nu a fost suficientă, iar măsura nu a fost luată de toate companiile ale căror vânzări nu justifică întreaga capacitate de producție existentă. Sursele ANE arată că, după închiderea unității de asamblare Mitsubishi din Born, Olanda și după ce liniile de producție Volvo de la Uddevalla, Suedia, vor deveni piese de muzeu, alți constructori se vor alinia trendului lăsând zeci de mii de muncitori fără locuri de muncă. Este de așteptat ca, în curând, să fie anunțate reduceri de capacitate la PSA Peugeot-Citroen – care ar putea închide uzina de la Aulnay -, la Fiat și Opel. Nici alte companii, în special cele cu produse de volum, nu vor putea scăpa de acest spectru fiind nevoite să transforme multe fabrici în muzee.
Citiți și: Producătorii auto europeni, în criză de supracapacitate. Mii de locuri de muncă în pericol